ترکیه آماده استقرار سامانه‌های «اس-۴۰۰» می‌شود

  • کد خبر : 237340
  • 04 آبان 1399 - 7:31
به گزارش نیوز،

 «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه امروز (شنبه) بار دیگر تأکید کرد که آنکارا به آزمایش و آماده‌سازی سامانه دفاع هوایی « اس-۴۰۰ روسیه » ادامه می‌دهد.

خبرگزاری روسی «تاس» به نقل از خبرگزاری «آناتولی» ترکیه گزارش کرد، آکار ضمن ابراز آمادگی آنکارا برای استقرار سامانه‌های موشکی ضدهواپیمای اس-۴۰۰ روسیه گفت: «ما همچنان به آزمایش و آماده‌سازی سامانه‌های خریداری شده [اس-۴۰۰] طبق برنامه ادامه می‌دهیم».

این مقام دفاعی ترکیه در واکنش به هشدارهای واشنگتن به آنکارا در خصوص آزمایش این سامانه‌های روسی گفت: «خریداری این سامانه‌ها، آزمایش و بررسی‌های سیستماتیک آن به مفهوم فاصله‌ گرفتن ترکیه از ناتو نیست».

اظهارات حلوصی آکار درباره آزمایش اس-۴۰۰ درست یک روز بعد از آن مطرح شده است که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در جمع خبرنگاران ضمن تأیید آزمایش موشکی سامانه اس-۴۰۰ گفت که دیدگاه و نقطه‌نظر ایالات متحده در این زمینه هیچ اهمیتی برای ترکیه ندارد و ترکیه برای انجام چنین آزمایشاتی از واشنگتن اجازه نمی‌گیرد.

در تاریخ ۲۵ مهرماه، یک کلیپ ویدئویی در رسانه‌های ترکیه منتشر شد که ظاهراً نشان می‌دهد موشکی در شهر «سینوپ» و از سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ شلیک شده است.

روز پنجشنبه آکار، آزمایش سامانه‌ روسی اس-۴۰۰ را تأیید کرد و گفت: «هر قرارداد خریدی، (انجام) آزمایشاتی را پیش بینی می‌کند. این بخشی از برنامه خرید است و فعالیت‌های منحصراً فنی می‌باشد».

«جاناتان هافمن» سخنگوی ارشد پنتاگون در پی انتشار گزارش‌هایی درباره احتمال آزمایش سامانه‌ اس-۴۰۰ توسط روسیه، ضمن محکوم کردن چنین اقدامی گفت: «ما مخالف اقدام ترکیه در خرید این سامانه هستیم و عمیقاً نگران گزارش‌هایی مبنی بر اقدام ترکیه در راه‌اندازی این سامانه هستیم. این سامانه‌ها نباید فعال شوند. چنین اقدامی پیامدهای خطرناکی برای روابط امنیتی به همراه خواهد داشت. (حضور) ترکیه قبلاً از برنامه اف-۳۵ به حالت تعلیق درآمده است و اس-۴۰۰ همچنان مانعی برای پیشرفت‌ها در دیگر حوزه‌های موجود در روابط دوجانبه (آمریکا و ترکیه) محسوب می‌شود».

پیش از این نیز «مورگان اورتگاس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس هشدار داده بود در صورتیکه آنکارا سامانه اس-۴۰۰ را راه‌اندازی کند، با پیامدهای جدی مواجه خواهد شد.

روسیه در سپتامبر ۲۰۱۷ گزارش کرد که قراردادی به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار با ترکیه در زمینه تحویل سامانه‌های موشکی ضدهواپیمای اس-۴۰۰ به آنکارا،‌ منعقد کرده است و طبق این قرارداد آنکارا، یک مجموع سامانه موشکی اس-۴۰۰ را دریافت کرد.

توافق روسیه و ترکیه همچنین شامل انتقال بخشی از فناوری تولید سامانه اس-۴۰۰ به ترکیه نیز می‌شود.

ترکیه اولین کشور عضو ناتو محسوب می‌شود که سامانه‌های موشکی دفاع هوایی از روسیه خریداری کرده است و تحویل سکوهای پرتاب اس-۴۰۰ به ترکیه در ۱۲ ژوئیه ۲۰۱۹ (۲۲ تیرماه ۹۸) آغاز شد.

تصمیم ترکیه برای دستیابی به سامانه‌های اس-۴۰۰ با واکنش بسیار منفی ایالات متحده و به طوری کلی ناتو مواجه شد و واشنگتن از هر تلاشی برای منصرف کردن آنکارا از این قرارداد استفاده کرده است که با شکست مواجه شد و به همین دلیل واشنگتن در نهایت آنکارا را از برنامه تولید نسل پنجم جنگنده‌های اف-۳۵ حذف کرد. 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=237340

برچسب ها

ثبت نظر

-