عقیم‌شدن آقایان؛ تلخ‌ترین عارضه ابتلا به کرونا

  • کد خبر : 237077
  • 03 آبان 1399 - 23:44

زمانی که برای نخستین بار ویروس کرونا در جهان منتشر شد، دانشمندان آن را تنها یک بیماری مرتبط با ریه‌ها می‌دانستند. با این حال، گذشت زمان نشان داد کووید ۱۹ فراتر از سیستم تنفسی می‌تواند به راحتی به سایر اندام‌های بدن حمله کند و عوارض جبران ناپذیری را بر مبتلایان تحمیل کند.

تحقیقات دانشمندان اثبات کرده است ویروس کرونا می‌تواند به طور مستقیم به بافت مغز حمله کند. همچنین این ویروس می‌تواند باعث التهاب‌های گسترده در عضلات قلب و عروق شود. همچنین تحقیقات جدید دانشمندان ابعاد دیگری از فعالیت مخرب این ویروس را آشکار کرد.

تحقیقات نشان داد کووید ۱۹ می‌تواند با از بین بردن سلول‌های بیضه که مسئولیت تولید اسپرم تازه را دارند، باعث عقیم شدن آقایان شود. دانشمندان می‌گویند هنوز مشخص نیست این عقیم شدگی برگشت پذیر است یا خیر و مشکلاتی که درپی آن برای آقایان ایجاد می‌شود به چه میزان جدی است. برای مثال تحقیقات نشان داده است بیماری اوریون می‌تواند بر توان باروری آقایان تاثیر بلند مدت بگذارد و باعث ناتوانی در تولید اسپرم در آن‌ها شود. محققان می‌گویند شاهد چنین تاثیری بر قدرت باروری آقایان از سوی کووید ۱۹ هستیم.

یکی از محققان در این باره می‌گوید: به هیچ عنوان جای تعجب ندارد که ویروس کرونا توانایی کاهش تولید اسپرم در انسان را داشته باشد. افراد مبتلا به کووید ۱۹ ناخوش احوال هستند و سیستم ایمنی شان تضعیف می‌شود. حتی یک بیماری مانند آنفلوانزا نیز می‌تواند باعث کاهش موقت تولید اسپرم در مردها شود. سوال اصلی این است که این ناباروری چقدر طول خواهد کشید و آیا این امر موقتی است یا فرد به طور دائمی عقیم می‌شود.

او افزود: هر روزی که از همه گیری کرونا در جهان می‌گذرد به حقایق جدیدی درباره این بیماری دست می‌یابیم. هنوز در حال کشف ابعاد مختلف رفتاری این ویروس هستیم. با این حال، طبیعی است که زمانی که سیستم ایمنی بدن تضعیف می‌شود، احتمال ابتلای فرد به عفونت بالا می‌رود. همین امر می‌تواند تولید اسپرم در بیضه‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

محققان می‌گویند هنوز بسیار زود است که درباره تغییر حجم تولید اسپرم برای مدت ۳ تا ۴ ماه حرفی بزنیم. با این حال هر بیماری ویروسی که سبب ایجاد تب در بدن افراد شود می‌تواند باعث کاهش تولید اسپرم و تحرک آن شود که این امر بطور بالقوه می‌تواند باعث ناتوانی در باروری شود.

دانشمندان تاکید دارند استفاده از ماسک می‌تواند به میزان قابل توجهی مانع از عقیم شدن آقایان در همه گیری کووید ۱۹ شود، حتی اگر فرد به طور قطعی به این ویروس مبتلا شده است. مردانی که به کرونای شدید مبتلا شده اند احتمال دارد که برای یک دوره زمانی نامشخص باروری خود را از دست بدهند. اگر افراد از ماسک استفاده کنند به دلیل آنکه در مقابل حجم کمتری از کووید ۱۹ قرار می‌گیرند حتی در صورت بیماری نیز سیستم ایمنی بدن می‌تواند با عوامل بیماری زا مقابله کرده و خطر عقیم شدن در آن‌ها کاهش یابد.

محققان توصیه می‌کنند در ایام شیوع کرونا مردم از ماسک استفاده کرده و دست‌های خود را به طور مرتب با آب و صابون بشویند. همچنین حفظ فاصله اجتماعی در جامعه می‌تواند انتقال کووید ۱۹ از طریق هوا را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=237077

برچسب ها

ثبت نظر

-