مبتلایان به بیماری‌های غیرواگیر در معرض بیشترین خطر عوارض کرونا هستند

  • کد خبر : 236462
  • 03 آبان 1399 - 12:54

دکتر باقر لاریجانی نایب رییس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر در وبینار تازه های استئوپروز که توسط پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم و با مشارکت وزارت بهداشت، شبکه تحقیقات استئوپروز کشور و انجمن استئوپروز ایران برگزار شد به تشریح چالش های مدیریت بیماری های غیرواگیر و پوکی استخوان در دوران شیوع کووید ۱۹ پرداخت.

وی کووید۱۹ را چالش جدی سلامت خواند که بیش از یک میلیون نفر را در جهان و حدود ۳۰ هزار نفر را در ایران به کام مرگ کشانده است.

به گزارش روز شنبه روابط عمومی پژوهشگاه  علوم غدد و متابولیسم، وی افزود: فاصله میان تشخیص و درمان پوکی استخوان در دوران کرونا افزایش یافته است.

رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابویسم دانشگاه علوم پزشکی تهران اختلال در خدمات مدیریت پوکی استخوان و مدیریت شکستگی ناشی از آن در کشور را نگران کننده خواند و گفت: در بیماری کووید۱۹ شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان یک چالش واقعی برای تشخیص و مدیریت مناسب شده است.

 لاریجانی تصریح کرد: با توجه به نابرابری که در همه جوامع وجود دارد، کرونا بر گروه های مختلف اجتماعی تأثیرات متفاوتی دارد.

وی تاکید کرد: بیماران مبتلا به بیماری های غیرواگیر در معرض خطر بیشتری برای عواقب شدید ناشی از کووید۱۹  هستند و آنها باید مراقبت های ویژه ای را دریافت کنند.

وی با بیان این که بحران اقتصادی ناشی از کووید۱۹ تنها با دارو یا واکسن حل نمی شود، یادآور شد: برای مقابله با به چشم انداز وسیع تری در مقیاس ملی نیاز است که در بردارنده تمام جنبه ها از جمله آموزش، اشتغال، مسکن، غذا و محیط باشد.

نایب رییس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر افزود: گنجاندن برنامه کنترل بیماری های غیرواگیر در پاسخ ملی به کووید۱۹ در کاهش شدت و  مرگ و میر ناشی از این بحران بهداشتی بسیار مهم است.

لاریجانی ادامه داد: شدت همه گیری و مرگ و میر بالای کرونا به دولت ها و مردم بستگی دارد و همه دولت ها باید مدیریت بیماری های غیرواگیر را به عنوان بخش مهمی از پاسخ ملی به کووید۱۹ در نظر بگیرند.  

وی با تشریح تأثیر همه گیری کووید۱۹ بر منابع و خدمات بیماری های غیرواگیر افزود: در یک مطالعه  اخیر که در مجله لنست به چاپ رسیده است، ۷۵ درصد از کشورهای شرکت کننده اختلال کامل یا جزئی خدمات مدیریت بیماری های غیرواگیر را گزارش کردند. همچنین ۲۸ کشور (۱۷ درصد) تخصیص بودجه مازاد برای مدیریت بیماری های غیرواگیر را در برنامه پاسخ ملی کووید-۱۹ اعلام کرده اند.

رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابویسم دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین گفت: با توجه به ارتباط نزدیک بین چاقی و بیماری های غیرواگیر و شدت کووید۱۹، نیاز فوری به اقدامات هماهنگ در همه کشورها برای کاهش عوامل خطر چاقی برای اطمینان از سلامت و رفاه جمعیت جهانی وجود دارد.

لاریجانی به وضعیت ایران در این زمینه اشاره و تصریح کرد: تعداد ویزیت های بیماران طی شیوع کووید-۱۹ در مقایسه با سال گذشته به طور قابل توجهی کاهش یافته است که بیشترین میزان این کاهش در مراقبت های مربوط به چاقی و کمترین آن در ویزیت های فشار خون بوده است.

وی با این جمع بندی که گنجاندن برنامه کنترل بیماری های غیرواگیر در استراتژی ها و پاسخ های ملی نسبت به کووید ۱۹ بر شدت و مرگ و میر بسیار تاثیرگذار است، تصریح کرد: بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت دو سوم کشورها این اقدام را انجام داده و خدمات درمانی بیماری های قلبی- عروقی، سرطان و دیابت را جزو برنامه های کنترل کووید ۱۹ قرار داده اند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=236462

ثبت نظر

-