اتفاق عجیب در بازار ارز نیما /نرخ حواله در بازار دوم دلار

  • کد خبر : 234957
  • 01 آبان 1399 - 15:58
اتفاق عجیب در بازار ارز نیما /نرخ حواله در بازار دوم دلار

به گزارش نیوز، دیروز (۹۹٫۷٫۳۰) در سامانه نیما ۱۹۳ میلیون دلار به‌صورت حواله ارزی عرضه شد و از این میزان، ۶۲ میلیون دلار با میانگین موزون هر دلار ۲۶ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد.

بنا بر گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، در هفت روز اجرای سیاست ارزی، آمار روز چهارشنبه اولین آماری است که حجم خرید در بازار نیما به‌صورت شفاف اعلام می‌شود.در روزهای قبل از آن صرفاً تأکید می‌شد که چه مقدار حواله ارز در بازار نیما عرضه‌شده است.

شکاف عرضه و تقاضا در نیما

آمار روز چهارشنبه با یک‌فاصله معنادار بین حجم عرضه و تقاضا روبرو است. از مجموع ارز عرضه‌شده در نیما فقط حدود یک‌سوم آن فروش رفته و برای مابقی تقاضایی وجود نداشته است.

با توجه به اینکه نیما تقاضای تجاری را پوشش می‌دهد اگر در روزهای قبل از چهارشنبه چنین شکافی نبوده و در این روز شکاف اتفاق افتاده افت تقاضا در بازار می‌تواند قابل‌تأمل باشد و در صورت ادامه یافتن یک سیگنال به‌حساب می‌آید؛ سیگنالی که نشان می‌دهد تقاضای تجاری فعلاً از بازار عقب‌نشینی کرده است اما اگر این اتفاق تبدیل به روند نشود یا در روزهای قبل هم بوده نتیجه تفاوت دارد.

معمولاً در نیمه دوم سال تقاضای تجارت و تا پایان آذر تقاضای تجاری در بازار ارز در پیک قرار دارد. فشار به نرخ درهم در هفته اخیر نیز که یکی از عوامل نوسان بازار عنوان می‌شد به همین دلیل بوده است.اما آمار دیروز از تعدیل تقاضا در نیما حکایت دارد باید صبر کرد و اتفاق روز چهارشنبه روند می‌شود.

Capture

دلیل کاهش حجم معاملات در بازار نیما

پیگیری‌های نیوز نشان می‌دهد اتفاق روز چهارشنبه در هفت روز اجرای سیاست جدید ارزی سابقه نداشته و  حجم معاملات بالاتر از این رقم در شش روز دیگر بوده است. پس با این حساب فعلاً یک حدس می‌توان زد تقاضای تجاری در نیما تصور می‌کند قیمت ارز در این بازار در روزهای آتی پایین می‌آید.

حجم اسکناس عرضه‌شده در بازار ارز

 بانک مرکزی می‌گوید: روز گذشته و در هفتمین روز اجرای سیاست جدید ارزی، حدود ۶۰ میلیون دلار ارز به‌صورت اسکناس در «بازار متشکل معاملات ارزی» در نرخ‌های حاشیه بازار عرضه شد که از این میزان، حدود ۱.۷ میلیون دلار توسط صرافی‌ها خریداری شد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=234957

ثبت نظر

-