قضیه گوجه فرنگی‌های برگشت خورده از عراق چه بود؟

  • کد خبر : 234181
  • 01 آبان 1399 - 0:25
قضیه گوجه فرنگی‌های برگشت خورده از عراق چه بود؟
به گزارش نیوز،

نورانی رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی در برنامه پیگیری شبکه خبر درباره ماجرای برگشت محصولات گوجه فرنگی از عراق، گفت: مقداری گوجه فرنگی باران زده و سرما زده بود که در بخش های کوهستانی قرار داشته که متاسفانه وارد مرز عراق شده است.
او ادامه داد: سازمان حفظ نباتات و قرنطینه کشور عراق مشاهده کرده که کیفیت و بسته بندی های گوجه فرنگی ها خوب نبوده و همین موضوع باعث شده که این محصولات را رد کنند.


رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی اظهار کرد: کشور عراق تنها این محصولات را رد و مرجوع کرده ولی  در مجموع همه گوجه فرنگی های ایران از بین  رفته و یا برگشت نخورده است.

نورانی تاکید کرد: بیشتر این محصولات از مرز پرویز خان بوده و گوجه فرنگی ها برگشت خورده از این مرز بوده است.

او با بیان اینکه  ما هر روز صادرات محصولات را از مرزهای مختلف به عراق انجام می دهیم، متاسفانه یک مقدار صادرات محصولات ما از ریل خارج شده است، افزود: صادر کنندگانی که وارد بحث صادرات می شوند اطلاعات کافی ندارند و با هر بسته بندی و کیفیت صادرات انجام می دهند که این خود باعث ایجاد مشکلات بسیار زیاد در این بخش می شود‌.

رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی بیان کرد: باید نظارت در این بخش افزایش یابد و مانع صادرات محصولات این چنینی گرفته شود تا خدایی نکرده این چنین اتفاقاتی در حوزه صادرات رخ ندهد و محصولات برگشت داده شود چراکه اجرایی چنین اقدامانی باعث خدشه دار شدن حوزه صادرات در این زمینه می شود بنابراین باید نظارت در این حوزه افزایش یابد.

نورانی توضیح داد: صادرات محصولات کشاورزی باید شناسنامه دارو با بهترین و کیفیت و بسته بندی این این صادرات انجام شود تا شاهد چنین مشکلاتی نباشیم.

نورانی با بیان اینکه متاسفانه تصمیمات خلق الساعه که برای صادرکنندگان گرفته شده باعث شده که صادرکنندگان شناسنامه دار عقب‌نشینی کنند، گفت: در چنین شرایطی که تحریم‌های ظالمانه بر ایران تحمیل شده و بحث‌های مالی و بانک‌ها متوقف شده نمی‌توانیم تصمیماتی که در حوزه ارز گرفته شده به سرعت انجام دهیم.

او ادامه داد: در چنین شرایطی نمی‌توانیم تعهدات ارزی در حوزه صادرات به موقع انجام دهیم.

نورانی با بیان اینکه در دورانی که تحریم‌ها وجود نداشت صادرات را بدون انتقال ارز انجام می‌دادیم افزود: بنابراین در شرایط کنونی کشور باید صادرکنندگان شناسنامه‌دار را حمایت کند تا ما بتوانیم کار صادرات را دنبال کنیم.

رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی بیان کرد: تا امروز مشکلی در حوزه صادرات گوجه فرنگی یا صادرات محصولات کشاورزی وجود نداشت البته در برخی از مواقع چنین اتفاقاتی در مرز‌ها رخ می‌داد و با توجه به آنکه محصولات تولیدی و صادراتی در شهر‌های نزدیک به کشور عراق بوده بنابراین شاهد آن بودیم که این استان‌ها بسته بندی‌های را بدون کیفیت انجام می‌دادند و ما امیدواریم با جدی‌تر شدن نظارت‌ها شاهد چنین اتفاقات ناگواری نباشیم.

او در مورد افزایش قیمت گوجه‌فرنگی هم گفت: به طور معمول محصولات صیفی جات مانند گوجه‌ فرنگی تا پانزدهم آبان ماه تولید می‌شد و به دلیل همراه بودن آب و هوا مشکلی در توزیع گوجه فرنگی نداشتیم، اما به دلیل وقوع یک سرمای زود رس در مهر ماه دچار مشکل شدیم.

او با بیان اینکه با توجه به آن که محصولات صیفی جات ما در فضای باز تولید می‌شد شاهد آن هستیم که در یک مقطع کوتاه با کمبود رو به رو شویم، گفت: بیشترین تولید ما در ۶ ماهه دوم سال در گلخانه‌ها است و ما حدود ۱۶ هزار هکتار کشت سبزیجات در گلخانه داریم که ۸ هزار در آن مختص به گوجه فرنگی است.

نورانی تصریح کرد: از پانزدهم تا بیستم آبان تولید محصولات صیفی جات ما آغاز می‌شود و گوجه فرنگی‌های سرما زده شده در پیش از این تاریخ بوده بنابراین حدود ۲ هفته با این مشکل مواجه هستیم که امیدواریم در آینده نزدیک این کمبود رفع شود.

رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی اظهار کرد: ۵ میلیون تن نیاز ما به تولیدات گوجه فرنگی است که ۱۵ تا ۲۰ درصد آن صادر می‌شود و مابقی در صنایع مرتبط از جمله تولید رب، سس و انجام می‌شود. ما حدود یک و نیم تا دو میلیون تومان مصرف ما در حوزه گوجه فرنگی‌های تازه است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=234181

ثبت نظر

-