ترامپ : ایران باید یک کشور قدرتمند بدون تسلیحات هسته‌ای باشد!

  • کد خبر : 233339
  • 30 مهر 1399 - 10:38

 

 

نیوز: «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا عصر روز گذشته به وقت محلی (بامداد روز چهارشنبه به وقت تهران) در یک گردهمایی انتخاباتی در جمع هوادارانش در شهرستان «ایری» ایالت «پنسیلوانیا» بار دیگر سیاست‌های فشار حداکثری و سیاست تحریم آمریکا و پیامدهای آن بر روی زندگی مردم ایران را نادیده گرفت و گفت که می‌خواهد ایران یک کشور قدرتمند باشد.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، ترامپ بار دیگر توافق هسته‌ای ایران را یک توافق افتضاح توصیف کرد و گفت: «من تصمیم گرفتم تا از توافق افتضاح دولت قبلی [آمریکا] در خصوص برنامه هسته‌ای ایران خارج شود».

 

ترامپ: می خواهم ایران قدرتمند باشد، اما بدون سلاح هسته ای - Sputnik Iran

 

رئیس‌جمهور آمریکا که چندین ماه است به گفت‌وگو با ایران ابراز تمایل کرده است و در گردهمایی‌های انتخاباتی اخیر خود، چندین بار مدعی شده است که در صورت پیروزی در انتخابات آتی سوم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان ماه)، از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی تماس تلفنی دریافت خواهد کرد، روز گذشته (سه شنبه) بار دیگر با مطرح کردن این ادعا در پنسیلوانیا گفت: «اگر در انتخابات پیروز شوم، تماس اول از سوی ایران خواهد بود».

ترامپ در ادامه با ژست انساندوستانه در مقابل مردم ایران گفت که تولید ناخالص داخلی ایران ۲۷ درصد کاهش یافته است و «من چنین چیزی نمی‌خواهم. من خواهان رفاه آنها هستم اما آنها نمی‌توانند تسلیحات هسته‌ای داشته باشند. من می‌خواهم آنها کشوری بزرگ و قدرتمند باشند..به محض پیروزی ما [در انتخابات ریاست‌جمهوری] اولین تماس از سوی ایران خواهد بود و توافقی صورت خواهد گرفت».

 

گیل خبر - اخبار گیلان - می خواهم ایران یک کشور قدرتمند بدون تسلیحات هسته ای  باشد

 

این اولین بار نیست که رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی انتخاباتی خود چنین اظهاراتی را درباره ایران مطرح می‌کند، اواسط هفته نیز در گردهمایی انتخاباتی خود در «کارسون سینی» ایالت نوادا، لفاظی‌های مشابهی را درباره ایران مطرح کرد.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز ۱۸ اردیبهشت ۹۷ علی‌رغم مخالفت‌های جامعه بین‌المللی و پایبندی کامل ایران به تعهداتش ذیل برجام، به صورت یکجانبه از این توافق هسته‌ای خارج شد و از آن زمان سیاست‌ فشار حداکثری را در قبال جمهوری اسلامی به کار گرفت به امید آنکه ایران را وادار به موافقت با توافق مورد پسند ایالات متحده کند اما این تلا‌ش‌های آمریکا نه تنها نتیجه‌ای در پی نداشت بلکه ایران یک سال پس از بدعهدی طرف‌های اروپایی برجام به تعهداتشان در قبال تهران، شروع به کاهش تعهداتش در قبال این توافق بین‌المللی کرد.

آمریکا همچنین در ماههای اخیر تمامی تلاش‌های خود را برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران به کار گرفته است و علی‌رغم آنکه ۱۸ اکتبر (۲۷ مهرماه)، محدودیت‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی منقضی شده است، به کشورهای سراسر جهان در خصوص ورود به هرگونه معاملات تسلیحاتی با ایران هشدار داده است.

نیوز

 

خبر مرتبط:

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=233339

ثبت نظر

-