ماده مخدر عقرب بدترین و عجیب‌ترین نوع اعتیاد در پاکستان

  • کد خبر : 233074
  • 30 تیر 1400 - 14:19
ماده مخدر عقرب بدترین و عجیب‌ترین نوع اعتیاد در پاکستان
به گذارش نیوز: مصرف عقرب باعث از بین رفتن حافظه به طور کوتاه و یا بلند مدت می گردد. این ماده باعث توهم می شود. حالتی که مردم چیزی را می بینند که آنجا نیست.روزنامه کویتی الجریده در خبری نوشت، برخی از معتادان در پیشاور پاکستان به یکی از عجیب‌ترین و بدترین انواع اعتیاد روی آورده‌ اند به نام ماده مخدر عقرب .
هرچند پاکستان، به عنوان یکی از همسایگان افغانستان، خیل عظیمی از معتادان مواد مخدر را در خود جای داده، اما گفته می‌شود برخی از مردم به اعتیادی بدتر از مواد مخدر مبتلا شده‌اند. تعدادی از گزارشات حاکی از آن است که این مخدر در یکی از چهار استان پاکستان در حال پرطرفدار شدن است. اگرچه اعتیاد به عقرب در بعد جهانی زیاد گسترده نیست برای بسیاری از جوانان پاکستان، افغانستان و قسمتی از هند، مخدری ارزان و آسان به حساب می آید.

ماده مخدر عقرب، عجیب و خطرناک

در این نوع اعتیاد که گفته می‌شود بسیار بدتر از مواد مخدر است، افراد عقربی را روی هیزم می‌سوزانند و سپس دود متصاعدشده از این جانور را استنشاق می‌کنند.

ماده مخدر عقرب

به گفته کارشناسان، میزان تاثیر مخدر این اعتیاد چند برابر هروئین بوده و فرد بین ۱۰ ساعت تا سه روز نشئه خواهد ماند و گاهی طی مدت کوتاهی هم بر اثر استنشاق این دود حافظه خود را از دست می‌دهد.

چگونه ماده مخدر عقرب را به دست می آورند؟

فرآیندی ساده دارد. عقربی مرده را چندین ساعت در آفتاب خشک می کنند و یا زنده ی آن را در آتش انداخته تا بمیرد و سپس لاشه ی آن را استعمال می کنند. از آنجایی که دم عقرب جایی است که حاوی سم است، بعضی از معتادان ترجیح می دهند تا دم خشک شده را پودر کرده و با حشیش و یا تنباکو به شکل سیگار مصرف کنند.

ماده مخدر عقرب

جامعه شناسی به نام دیوید مک دونالد(David MacDonald) در کتابش که در سال 2007 به “نام مواد مخدر در افغانستان” منتشر شده از دوستی که خود شاهد تاثیر عقرب بر یک معتاد بود نقل قول می کند که :” تاثیرش به طور لحظه ای در صورت مرد مشخص شده و چشمانش بسیار بیشتر از یک معتاد به حشیش قرمز شدند. او همچنین بسیار نئشه به نظر می آمد، اگرچه وقتی میخواست بلند شود به زمین افتاد اما همچنان هوش و حواسش جمع بود. این ماده اگرچه بوی ناخوشایندی دارد شیرین تر از حشیش بوده و تاثیر آن بیشتر باقی می ماند.”

احساس نئشگی

به نظر می آید احساس نئشگی تا آن ده ساعت باقی می ماند. گفته می شود که شش ساعت اول بسیار دردناک است، چرا که بدن در حال سازگار شدن با ماده است اما به مرور زمان احساس درد کم کم به احساس لذت تبدیل می شود. صحبت خان، کسی که سابقا عقرب مصرف می کرده می گوید:” انگار همه چیز در برابر من در حال رقص بود.”

صحبت در جوانی اش معتاد به عقرب بوده است. او عقرب ها را به قیمت هر کدام یک یا دو روپیه از دستفروشی خریداری می کرده که آنها را از منطقه ی متنی پیشاور که به خاطر آب و هوای گرمش عقرب زیاد دارد، جمع آوری می کرد. در اوج اعتیادش او در روستا به دنبال عقرب می گشته و اگر چیزی نمی توانست پیدا کند، تمام راه را به پیشاور افغانستان سفر کرده تا بتواند عقرب پیدا کند. او می گوید:” عقرب بدترین شکل اعتیاد بود.”

ماده مخدر عقرب خطرناکتر از هر ماده ی مخدر

کارشناسان معتقدند که عقرب بیشتر از هر ماده ی مخدر دیگر به مغز انسان صدمه وارد می کند. دکتر اعزاز جمال می گوید:” مصرف عقرب باعث از بین رفتن حافظه به طور کوتاه و یا بلند مدت می گردد. این ماده باعث توهم می شود. حالتی که مردم چیزی را می بینند که آنجا نیست.” او همچنین می افزاید که مصرف طولانی عقرب ممکن است باعث اختلال خواب و اشتها و در نهایت منجر به توهم همیشگی شود.

ماده مخدر عقرب

>>>بیشتر بخوانید:

اعتیاد به مواد مخدر/همه ی آنچه باید درباره این مصیبت خانمان سوز بدانید!

یک افسر پلیس می گوید:” به خاطر عملکرد موفق ما علیه فروشندگان و معتادین به الکل، خشخاش، شربت سرفه و هرویین در مناطق شهری، جوانان در بزرگراه ها به دنبال امتحان کردن نیش عقرب هستند.”

در همین حال عمر گل که جوانی اش را به اعتیاد به عقرب باخته خیابان های شهر را بی هدف می گردد و گاهی می ایستد تا به هیچ چیز خیره شود و زیر لب می گوید:” عمر قبلا کارمند ارتش بود.” برادرش محمد یونس می گوید:” او گاهی با دوستانش حشیش می کشید، اما من فکر نمی کردم که چیز مهمی باشد.” کمی بعد او معتاد به عقرب شد و سلامت روانی اش را از دست داد. محمد یونس ادامه می دهد:” او کارش را ترک کرد و کم کم عاداتی عجیب و غریب پیدا کرد. عقرب ها بسیار سمی هستند. به همین خاطرست که برادر من به این روز افتاده است. او بیشتر وقت ها بی هدف در خیابان ها می چرخد.”

مبارزه با اعتیاد در سطح کشوری در پاکستان بسیار مشکل است. بیشتر به خاطر اینکه آمار رسمی وجود ندارد و تحقیق بسیار کمی بر روی این موضوع صورت گرفتهاست. عظیم اله کارمند سابق اداره ی مبارزه با مواد مخدر این استان می گوید که باید قانونی وجود داشته باشد تا کشتن عقرب ها متوقف شود، چرا که اعتیاد به عقرب دسترسی به این حیوانات را برای مصارف پزشکی و تحقیقاتی سخت می کند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=233074

ثبت نظر

-