چرا گاهی لازم است هیچ کاری نکنیم؟

  • کد خبر : 232807
  • 29 مهر 1399 - 23:24
چرا گاهی لازم است هیچ کاری نکنیم؟

چرا گاهی لازم است هیچ کاری نکنیم؟ ری‌ست ذهنی

چرا گاهی لازم است هیچ کاری نکنیم؟ ری‌ست ذهنی«تابناک با تو» – برای بسیاری از ما که به تازگی داریم تجربه کار در خانه را پیدا می‌کنیم؛ یک انرژی خارجی و کاملا قابل حس وجود دارد که ما را به کار کردن بیشتر سوق می‌دهد.

دوست داریم ساعت‌های متوالی کار کنیم و تا اتفاقی نیفتد؛ مثلا بچه‌ها از خواب بیدار نشوند یا همسرمان از بیرون نیاید؛ به کار کردن ادامه می‌دهیم. گاهی اوقات ۱۴ ساعت پشت سر هم مشغول کار در خانه هستیم و هنوز احساس خستگی نمی‌کنیم.

این وضعیت، یک روز کاری را که در شرایط کرونایی؛ پیچیده شده را پیچیده‌تر می‌کند.

لورا وندرکام (Laura Vanderkam)، کارشناس مدیریت زمان Forge درباره احساس آرامش با وجود شلوغی زیاد یک ایده ناب دارد.

او تاکید می‌کند در هر روز باید سه وقت استراحت کوتاه برنامه‌ریزی کنیم؛ یکی جسمی، یکی معنوی و یکی اجتماعی! اجرای این سه وقت استراحت آسان ولی به شدت تاثیرگذار است.

چرا گاهی لازم است هیچ کاری نکنیم؟ ری‌ست ذهنی

اما یک زمان استراحت بدون هدف، اضطراری و فی البداهه نیز وجود دارد که باعث کاهش فشارها و استرس‌ها، بازپروری ذهن برای شروع به کار و پردازش‌های جدید و تحمیل یک نوع ریست به مغز است.

این تکنیک «۶ دقیقه هیچ کاری نکردن» است. همین الان می‌توانید این تمرین را آغاز کنید.

کاری که هیچ کاری نیست

البته، اینکه بگوییم «هیچ کاری» شاید درباره ذهن نادرست باشد؛ چون بالاخره ذهن همیشه مشغول کار است. شما می‌توانید یک نوع مراقبه با چشمان باز یا بسته را برای این ۶ دقیقه در پیش بگیرید. مهم این است ۶ دقیقه از فضای کار و افکار پیرامون آن بیرون بیایید و سعی کنید به هیچ چیزی فکر نکنید.

بهتر است برای این ۶ دقیقه هیچ کاری نکردن یا هیچ فکری نداشتن؛ یک مکان خلوت و آرام و تنها پیدا کنید. قطعا در وسط سالن خانه با وجود بچه‌ها یا هم اتاقی‌ها نمی‌توانید به هدف دلخواه برسید.

وقتی احساس کردید برای چندین ساعت متوالی و طولانی است که مشغول کار هستید و دارد طاقت‌فرسا می‌شود؛ از میزکار خود دور شوید و در مکانی قرار بگیرید که از نظر بصری تحریک‌کننده است و از هر دستگاه یا صفحه‌نمایشی دور است.

چرا گاهی لازم است هیچ کاری نکنیم؟ ری‌ست ذهنی

ممکن است این مکان در کنار گل‌ها و گلدان‌های خانه، در بالکن، در زیرزمین، کنار پنجره، حیاط خانه یا حتی درب خانه و پشت بام مجتمع باشد. جایی بروید که حس کار کردن را از شما دور کند و چیزهای جدیدی برای دیدن پیدا کنید.

بی‌هدف به چیزی نگاه کنید یا چیزی را بردارید. می‌توانید وسایل آن‌جا را مرتب کنید یا برعکس به هم بریزید. کاملا ذهن را باز بگذارید و به او برنامه ندهید. اگر خواست دوباره سراغ کار و پروژه بعدی برود؛ سریعا به چیز دیگری فکر کنید.

نمی‌توان گفت دقیقا چه کار کنید؛ چون بسته به روحیات و ذهنیات هر فردی، ریست ذهنی فرق می‌کند. برخی افراد با کمی قدم زدن و رها کردن کارها یک استراحت کوتاه را تجربه می‌کنند و برخی افراد دیگر با انجام دادن کاری؛ از کار دیگر خلاصی خواهند یافت.

این تمرین واقعا یک استراحت جسمی یا ذهنی نیست. نمی‌توان آن را یک تغییر ذهنیت هم نام نهاد. هیچ‌چیزی نیست ولی اثرات بسیار شگرفی در کاهش فشارهای کاری و بازپروری قدرت ذهنی برای ادامه کار دارد.

هر زمان که نیاز داشتید؛ سراغ این ۶ دقیقه هیچ کاری نکردن بروید. پس از چند بار تمرین، خودتان متوجه می‌شوید که ذهن‌تان چگونه ریست و بازتنظیم می‌شود و اکنون بهتر و سریع‌تر می‌توانید کارها را پیش ببرید و زمانی از دست نداده‌اید.

منبع: یک پزشک

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=232807

ثبت نظر

-