چربی های سالم؛ نقش مهم در لاغری

  • کد خبر : 23210
  • 05 مرداد 1400 - 12:21
چربی های سالم؛ نقش مهم در لاغری

به گزارش نیوز: چربی ها بخش مهمی از رژیم غذایی هستند اما تمام چربی ها اثر یکسانی بر سلامتی نمی گذارند. چربی های سالم به پایین آمدن سطح کلسترول، بهبود عملکرد مغز و سیری کمک می کنند اما در طرف مقابل خوردن چربی های ناسالم باعث افزایش وزن و بیماری‌ های مزمن می‌ شوند.در ادامه مطلب با چربی های سالم آشنا شوید.

گوشت قرمز

گوشت قرمز حاوی چربی های سالم مانند لینولئیک اسید کونژوگه یا CLA است؛ یک چربی ترانس که موجب بهبود سلامت قلب و کاهش چربی شکم می شود. به علاوه، مصرف گوشت قرمز به کاهش سطح استئاریک اسید در بدن نیز کمک می کند.

چربی های سالم

اما گوشت گاو علفخوار حتی بهتر از این است. منظور از گاو علفخوار، این است که تغذیه دام مناسب باشد و از محصولات فرآوری شده، دارو و آنتی بیوتیک غیرمجاز برای رشد دام استفاده نشده باشد. مطالعه منتشر شده در مجله تغذیه نشان داده است که گوشت گاو علفخوار از CLA، استئاریک اسید و امگا۳ بیشتری برخوردار است.

میوه چرب و محبوب

نارگیل سرشار از چربی های اشباع شده است که نیمی از آن، از لوریک اسید تامین می شود؛ یک تری گلیسیرید با زنجیره متوسط که با باکتری ها می جنگد، سطح کلسترول خون را بهبود می بخشد و انرژی انسان را در طول شبانه روز به میزان ۵درصد افزایش می دهد.

مطالعه محققان نشان می دهد که مصرف مکمل های غذایی حاوی روغن نارگیل به کاهش چربی شکمی کمک می کند. برخلاف تصورتان، خوردن نارگیل باوجود چربی بالا، چاق کننده نیست.

سلطان چربی های سالم

آووکادو از بیشترین مقدار چربی های سالم بین مواد غذایی برخوردار است. این میوه شگفت انگیز، حالت خامه ای دارد و برخلاف کره، به تنهایی قابل مصرف است.

چربی های سالم

با این حال، باید در هر وعده غذایی تنها یک چهارم یا نیمی از یک آووکادوی کامل را مصرف کنید، با وجود این نیازی نیست نگران چربی های موجود در آن باشید. آووکادو سرشار از چربی های غیراشباع و سالمی است که حاوی اولئیک اسید بوده و احساس گرسنگی را برطرف می کنند.

>>>بیشتر بخوانید:

تغذیه سالم؛ چربی های سالم که باعث جوانی می شود

تلخش را انتخاب کنید

یک خبر خوب برای همه طرفداران شکلات؛ خوردن شکلات تلخ شکم شما را صاف می کند. شکلات تلخ حاوی بالاترین درصد از کره کاکائو است که به عنوان یکی از منابع چربی های اشباع درنظر گرفته می شود.

لازم به ذکر است از آنجایی که روند هضم شکلات تلخ به زمان بیشتری نیاز دارد، شما را تا چندین ساعت سیر نگه می دارد و کمک می کند وزن کم کنید. پس اگر فکر می کنید خوردن شکلات شما را چاق می کند، می توانید از انواع تلخ آن استفاده کنید.

گردو یا روغن گردو؟

چربی های غیراشباع موجود در مغزها با فعال کردن یک ژن، موجب کاهش ذخیره چربی و بهبود متابولیسم انسولین در بدن می شوند. مغز گردو یکی از بهترین منابع غذایی در گروه آجیل هاست. این خوراکی مغذی بیش از سایر مغز ها حاوی اسیدهای چرب امگا۳ است.

مغز گردو یکی از بهترین منابع غذایی در گروه آجیل هاست.

مطالعه محققان در ایالت پنسیلوانیا نشان می دهد که خوردن گردو و روغن گردو به کاهش استرس کمک کرده و سطح فشار خون دیاستولیک را پایین نگه می دارد. گردو را می توانید هم به صورت تنقلات و میان وعده و هم به صورت استفاده در غذاهای مختلف استفاده کنید. نان و پنیر و گردو هم که محبوب آشنای همیشگی ایرانی هاست.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=23210

ثبت نظر

-