تصاویری نایاب از مراسم ازدواج باشکوه شاه و فرح

  • کد خبر : 231959
  • 10 تیر 1400 - 13:49
تصاویری نایاب از مراسم ازدواج باشکوه شاه و فرح

نیوز: محمدرضا شاه پهلوی سه بار ازدواج کرد اما برخلاف شاهان گذشته ایران هم‌زمان چند همسر نداشت.چند همسری در دوران سلطنت محمدرضا شاه پهلوی اگرچه مانند ترکیه ممنوع نشد، اما محدود شد و قوانین بسیاری در ارتقای حقوق زنان در ازدواج به تصویب مجلس رسید.بسیاری محمدرضا شاه را برای درافتادن با علمای مذهبی در مورد حقوق زنان و مخصوصاً اعطای حق رأی ستایش می‌کنند؛ هرچند آن را یکی از دلایل سقوط سلطنت او نیز می‌دانند.

ازدواج اول او در آغاز جوانی، برنامه‌ای بود که رضاشاه برای دوستی با مصر داشت.این دوستی و مودت آن‌قدر عمیق بود که سال‌ها بعد، بدن بی‌جان شاه درگذشته ایران، در خاک مصر به امانت گذاشته شود.

ثریا اسفندیاری، دومین همسر محمدرضا شاه پهلوی و ملکهٔ ایران بود.مادرش اوا کارل آلمانی و پدرش خلیل‌خان اسفندیاری، نوه اسفندیار خان سردار اسعد بختیاری بود. ثریا اسفندیاری هفت سال ملکه ایران بود و در سال ۱۳۸۰ در پاریس درگذشت و تمام اموال او طبق خواسته و وصیتش به خیریه داده شد.

ازدواج شاه و فرح

ازدواج شاه و فرح

در پی جواب مثبت فرح به درخواست ازدواج شاه،در آخرین روزهای آذرماه سال ۱۳۳۸ شمسی مراسم ازدواج سلطنتی در کاخ گلستان برگزار شد و فرح دیبا رسما ملکه ایران شد. فرح دیبا که دانش آموخته معماری در پاریس بود چندی قبل در جریان سفر شاه به فرانسه برای اولین بار در جریان ملاقات وی با دانشجویان ایرانی مقیم پاریس با شاه دیدار کرده و برای وصلت با وی در نظر گرفته شده بود.

ازدواج شاه و فرح

>>>بیشتر بخوانید:

قضیه معروف‌ترین لباس فرح پهلوی چیست؟/ از ایران تا فرانسه

مراسم ازدواج شاه

دوخت لباس همسر شاه

دوخت لباس همسر شاه

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=231959

ثبت نظر

-