کمبود منابع ارزی مهم‌ترین دلیل افزایش نرخ دلار

  • کد خبر : 231788
  • 29 مهر 1399 - 7:39
کمبود منابع ارزی مهم‌ترین دلیل افزایش نرخ دلار
به گزارش نیوز،

عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی در جلسه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی اظهار کرد: محدودیت‌های زیادی به دلیل تحریمها ایجاد شده و از این رو باید سختگیری برای بازگرداندن ارز صورت بگیرد.

وی افزود: صادرات غیر نفتی در حال حاضر ارزشمند‌ترین سرمایه کشور محسوب می‌شود که این مهم توسط صادرکنندگان برتر و خوش قول ارزشمند‌تر می‌شود و درآمد ارزی کشور به این افراد وابستگی دارد.

رییس کل بانک مرکزی بیان کرد: افزایش قیمت ارز به دلیل بخشنامه‌ها و مصوبه‌ها نیست بلکه به دلیل کاهش درآمد‌های ارزی است یعنی در صورتی که تمام صادرکنندگان ارز خود را به چرخه اقتصاد باز می‌گرداندند، نرخ ارز به این شکل افزایش پیدا نمی‌کرد.

همتی بیان کرد: ۷۰ نفر از افرادی که صادرات بیش از ۱۰ میلیون دلار در کارت بازرگانی آن‌ها ثبت شده است، نه تنها صادرکننده یا تولیدکننده بودند بلکه بررسی‌ها نشان داد که این افراد کارتن خواب بودند یعنی سوء استفاده از هویت افراد مختلف برای‌ دریافت کارت بازرگانی آن‌ها شده است.

وی تصریح کرد: صادرات در صورتی می‌تواند موثر واقع شود که درآمد و سرمایه گذاری برای کشور داشته باشد در غیر این صورت علاوه بر خروج سرمایه‌ها موجب زیان تمام بخش‌های کشور می‌شود.

رییس کل بانک مرکزی در پایان ابراز کرد: در نیمه دوم سال صادرات به دلیل کاهش موانع، نسبت به نیمه اول افزایش پیدا خواهد کرد چراکه سخت‌ترین موج تحریم‌ها به پایان رسیده و کنترل نرخ ارز روی غلطک قرار گرفته است.

او افزود: طی دو سال ۱۰۸ صادرکننده ۲۶ میلیارد دلار ارز به کشور آوردند که این مسئله نشان می‌دهد این بخش در حال اداره کشور است.

۲۵۰ نفر ۷ میلیارد دلار ارز را برنگرداند

همتی با اشاره به بازگشت ارز حاصل از صادرات گفت: از ۲۷ میلیارد دلار ارزی که بازنگشته بود تا تیرماه ۸ میلیارد دلار به کشور بازگشت و صادرکنندگان خوب عمل کردند.

وی افزود: اینکه معاون قوه قضائیه از ما بابت معرفی صادرکنندگان به این نهاد گلایه دارند باید بگویم که بانک مرکزی به قانون عمل کرد. در جلسه شورای هماهنگی سران قوا به بانک مرکزی تکلیف شده بود که اگر در مورد بازگشت ارز حاصل از صادرات به نتیجه نرسید موضوع را به قوه قضائیه ارجاع دهد. من حتی در مواردی مورد سوال بودم که چرا این مسئله را به قوه قضائیه ارجاع نداده ام.

رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: ۲۵۰ نفر را در اواخر سال‌های ۹۷ و ۹۸ به قوه قضائیه معرفی کردیم. این افراد حتی یک دلار به کشور برنگرداندند و از طرفی هیچکدام تولید کننده نبودند. در واقع حدود ۷ میلیارد دلار ارز به کشور بازنگشت. این در حالی است که صادرات این افراد بین ۱۰۰، ۲۰۰ و ۵۰ میلیون دلار بود.

۷۰ نفر از صادرکنندگان بازداشتی‌ کارتن خواب هستند

همتی ادامه داد: باید بگویم که از این بازداشت شدگان ارزی، ۷۰ کارتن خواب هستند و یا در حاشیه روستا‌ها زندگی می‌کنند.

او افزود: این افراد کارت بازرگانی را به کسانی دیگر دادند و صادرکننده نیز ارز را به کشور وارد نکرد.

رییس کل بانک مرکزی گفت: من به رئیس قوه قضائیه گفتم که اصلاً تمایلی به ارجاع صادرکنندگان به قوه قضائیه ندارم. فقط باید خواهش کنیم که ارز را به کشور برگردانند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=231788

ثبت نظر

-