آمریکایی‌ها رسماً از دموکراسی دست برداشته‌اند

  • کد خبر : 230123
  • 28 مهر 1399 - 2:13
آمریکایی‌ها رسماً از دموکراسی دست برداشته‌اند
به گزارش نیوز،

 «مایکل آلبرتوس» استادیار علوم سیاسی دانشگاه شیکاگو و «گای گروسمان» استاد علوم سیاسی دانشگاه پنسیلوانیا در این مقاله که در نشریه «فارن پالیسی» منتشر شد، نوشتند: دونالد ترامپ همواره صداقت و درستی انتخابات آمریکا را هدف حملات خویش قرار داده است. او انتخابات پستی را تقلب بزرگ نامیده و سخن از عدم واگذاری قدرت در صورت شکست در انتخابات رانده است.

این دو استاد دانشگاه افزودند: این موارد همگی تهدیدی بی‌سابقه برای دموکراسی آمریکایی هستند اما در عین حال نقابی بر واقعیت خطرناکی هستند که به تازگی متوجه شده‌ایم. آن واقعیت این است که بخش اعظمی از جامعه آمریکا با ترامپ در این باره موافق هستند. این امر موجبات بروز بحران مربوط به قانون اساسی را فراهم می‌آورد و نشانه‌های دیگری دال بر هشدارهایی است که کارشناسان می‌دهند و خواستار توجه عمومی به آن هستند.

در این گزارش تصریح شده است: ترامپ مدت‌ها است که اعتبار انتخابات آمریکا را زیر سوال برده و برای سالیان سال و بدون ارایه اسناد و مدارکی مدعی شده است که در انتخابات سال ۲۰۱۶ در میلیون‌ها برگه رای تقلب شده وگرنه وی می‌بایست با اختلاف قابل توجه از رقیب خود برنده انتخابات می‌شد. وی همچنین مدعی شد که در انتخابات میاندوره ای مهم ۲۰۱۸ علیه جمهوریخواهان تقلب صورت گرفته است.

این دو استاد دانشگاه نوشتند: ارایه اطلاعات غلط در مورد انتخابات در حال حاضر در  اوج تب‌و تاب خود قرار دارد. برخی از جمهوریخواهان برجسته مانند سناتور سوزان کالینز، میچ مک کانل و میت رامنی علناً اظهار داشتند که انتخابات به طور عادلانه انجام می‌شود و باید به نتیجه آن احترام گذاشت اما بیشتر جمهوریخواهان سکوت اختیار کرده‌اند. عجله‌ای که برای تأیید «ایمی بارت» به سمت دیوان عالی کشور انجام شد  تا حدی بخاطر انگیزه ناشی از  این برآورد بود که نتیجه انتخابات ماه آینده، اگر به طور قانونی محل مناقشه قرار گیرد، رای به نفع نامزد جمهوری خواه چرخش داده شود.

در ادامه این مطلب این دو استاد با اشاره به تحقیقات خود نوشتند: تحقیقی که ما اخیراً انجام داده‌ایم نشان می‌دهد که رئیس جمهور در بی‌توجهی به انتخابات تنها نیست. ما تحقیقی از نمونه‌ جمعیتی آمریکا در ماه جولای انجام دادیم و متوجه شدیم که ۳۱ درصد از آمریکایی‌ها بر این عقیده‌اند که بهتر است رئیس جمهوری در ماه‌های آخر کاری به کنگره و انتخابات آمریکا نداشته باشد و خودش را با آن اذیت نکند.

بنا بر این گزارش، ۳۸ درصد از حامیان ترامپ از رهاکردن انتخابات و کنگره حمایت کردند و این رقم اگر ترامپ با نزدیک شدن به انتخابات نوامبر ادعا کند که رای وی دزدیده شده می‌تواند افزایش پیدا کند. نکته هشدارآمیز آن است که شماری از این افرادی که نظر آنها پرسیده شده و در سال ۲۰۱۶ جزو حامیان ترامپ نبودند (یعنی ۲۷ درصداز پاسخ‌دهندگان) نیز اعتقادی به اهمیت انتخابات و کنگره ندارند.

این درصد در این سال‌ها روند فزاینده‌ای داشته است بطوری که بنا بر تحقیقات ۲۰۱۷ آمریکایی‌های طرفدار رئیس جمهوری که محدودیتی نداشته باشد برابر با ۳۸ درصد و این رقم در اواسط دهه ۹۰ برابر با ۲۴ درصد و اوایل دهه ۲۰۰۰ برابر با ۲۹ درصد بوده است.

در این گزارش تصریح شده است: حمایت قابل توجه مردمی از زیرپانهاده شدن شالوده و اساس دموکراتیک مانند اولویت داشتن انتخابات و جدایی و استقلال مراکز قدرت نگران کننده است. از این رو، بسیاری از آمریکایی‌ها ممکن است در صورت شکست ترامپ به دنبال راه‌های دیگری باشند. برخی نیز ممکن است بخواهند از ادامه کار رئیس جمهوری حمایت کنند و این درست برخلاف اصول و مبانی صریح قانون اساسی این کشور خواهد بود.

در انتهای این مقاله آمده است: حمایت متوسط از دموکراسی بخصوص در میان حامیان رئیس جمهور نوعی برگه تایید برای بحران مرتبط با قانون اساسی است. از این رو ارتش درحال بررسی احتمال مداخله برای موقعی است که ترامپ بخواهد هرج و مرج انتخاباتی ایجاد کند و نخواهد که شکست خود را بپذیرد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=230123

ثبت نظر

-