روزِ قرمز ۷۰ درصد بورس / ترمز شدید خودرو در بازار سهام

  • کد خبر : 226555
  • 23 مهر 1399 - 18:34
روزِ قرمز ۷۰ درصد بورس / ترمز شدید خودرو در بازار سهام

 

 

نیوز:  به گزارش نیوز، شاخص کل بورس تهران در ۵ دقیقه ابتدایی تا سقف یک میلیون و ۵۸۰ واحد صعود کرد اما پس از آن به سرعت نزول کرد و تا ساعت ۱۰ و ۱۰ دقیقه به کمترین رقم روز یعنی یک میلیون و ۵۶۴ هزار واحد رسید. از آن پس شاخص کل با نوسان اندکی تا عدد یک میلیون و ۵۶۰ هزار واحد پایین آمد تا شاخص بورس چهارشنبه را در همین رقم به پایان ببرد. با این حساب سنت چهارشنبه های سبز هم در بورس شکست و بورس در روزی که نماد سبز بازار بود با رنگ سرخ کار خود را تمام کرد.

در پیش گشایش ارزش صف‌های خرید بیش از صف‌های فروش بود. ارزش صف‌های خرید دو هزار و ۶۸۱ میلیارد تومان بود. نمادهای شپنا (پالایش نفت اصفهان)، رانفور (خدمات انفورماتیک) و شتران (پالایش نفت تهران) بیشترین صف خرید را داشتند. همچنین ارزش صف‌های فروش ۲ هزار و ۶۰ میلیارد تومان بود. نمادهای خودرو (ایران خودرو)، وملی (گروه صنعتی ملی) و حکشتی (کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران) بیشترین صف فروش را پیش از شروع معاملات داشتند. در طی معاملات روز چهارشنبه رفته رفته بر حجم صف‌های فروش بازار افزوده شد تا جایی که در پایان معاملات ارزش صف‌های فروش ۳ برابر صف‌های خرید بود. نکته قابل تامل در صف فروش حضور نماد خودرو بود، این نماد برای چند روز در صف اول خرید قرار داشت اما امروز به یکباره به سمت فروش منحرف شد.

علت افت سهام گروه خودرو در بازار سهام | اقتصاد آنلاین

پایان سرخ هفته

در پایان معاملات چهارشنبه،هر سه شاخص کل در بازار سرمایه نزولی شدند، شاخص کل بورس تهران با ریزش ۱۸ هزار واحدی در رقم یک میلیون و ۵۶۱ هزار واحد ایستاد. شاخص کل هم‌وزن نیز با ریزش ۲ هزار و ۴۳۹ واحدی ،  ۴۱۱ هزار و ۹۵۴ واحد را ثبت کرد. شاخص کل فرابورس نیز با افت ۱۹۸ واحدی به ۱۸ هزار و ۷۵ واحد رسید.

فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) و فملی (ملی صنایع مس ایران) نمادهای قرمزرنگ و شپنا (پالایش نفت اصفهان) و تاپیکو (سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین) نمادهای سبزرنگ بازار چهارشنبه بودند که بیشترین اثر را بر شاخص داشتند. شپنا و تاپیکو روز گذشته هم سبزرنگ‌های موثر بر شاخص بودند.

امروز ۳۴۰ نماد کاهش قیمت داشتند که ۷۰ درصد شرکت‌های بازار سرمایه را تشکیل می‌دهند. از کل این ۳۴۰ نماد، ۲۴۳ نماد بورسی و ۹۷ نماد فرابورسی هستند.

آمار معاملات بورس 23 مهر

پیشتازی شپنا

بیشترین حجم معاملات بازار به نماد شپنا (پالایش نفت اصفهان) اختصاص داشت، در معاملات بازار امروز تعداد ۶۳۳ میلیون و ۵۳۴ هزار و ۵۸ سهم این شرکت معامله شد. پس از شپنا، وبصادر (بانک صادرات)، وبملت (بانک ملت)، وسپهر (سرمایه‎‌گذاری مالی سپهر صادرات)، و ثامید (توسعه و عمران امید) در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

بیشترین ارزش معاملات بازار هم به نماد شپنا تعلق داشت که رقمی معادل هزار و ۲۹۹ میلیارد تومان بود. پس از شپنا، وسپهر (سرمایه‎‌گذاری مالی سپهر صادرات)، شتران (پالایش نفت تهران)، شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، و فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) به ترتیب بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

فروش‌ها ۳ برابر خریدها

امروز در سمت تقاضا، ۸۰ درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و ۲۰ درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، ۸۳ درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و ۱۷ درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

ارزش صف‌های فروش بازار چهارشنبه ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بود که نسبت به روز گذشته ۴۹ درصد رشد داشت. ارزش صف‌های خرید نیز با ۳۶ درصد کاهش نسبت به دیروز، ۹۷۹ میلیارد تومان بود.

ترمز رشد شاخص کشیده شد - صدای بورس

خروج پول از بورس روزِ قرمز ۷۰ درصد بورس

در معاملات روز چهارشنبه بازار سرمایه، خالص پول حقیقی وارد شده به بازار منفی شد. رقم تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی که از آن به خروج پول حقیقی از بازار تعبیر می‌شود در معاملات امروز ۲۵۰ میلیارد تومان بود. بیشترین خروج پول حقیقی بورس چهارشنبه به نمادهای وسپهر (سرمایه‎‌گذاری مالی سپهر صادرات)، وبملت (بانک ملت)، و وبصادر (بانک صادرات) اختصاص داشت.

وسپهر با خروج ۱۹۷ میلیارد تومان و افت قیمت ۴٫۹ درصدی مواجه شد. وبملت هم با ۹۷ میلیارد تومان خروج پول حقیقی و افت قیمت ۲٫۶ درصدی همراه بود. وبصادر نیز با افت قیمت ۴ درصدی و خروج ۸۶ میلیارد تومان پول حقیقی روبه‌رو شد تا چهارشنبه روز خوبی برای نهادهای مالی بزرگ بازار سرمایه نباشد.

۹۸ درصد فروش‌های امروز نماد وسپهر توسط معامله‌گران حقیقی انجام شد. این رقم برای وبملت ۹۲ درصد و برای وبصادر ۹۷ درصد بود. با مقایسه آمار فروش در این ۳ نماد و آمار خروج پول‌های حقیقی، به نظر می‌رسد اغلب فروشندگان این ۳ نماد از بازار خارج شده‌اند. به عبارت دیگر فروشندگان، به قصد خرید سهام بهتر یا ارزنده‌تر دست به فروش نزده‌اند، بلکه تحت تاثیر نااطمینانی‌ها و نوسان‌های بازار تصمیم به خروج از بازار گرفته‌اند.

روزِ قرمز ۷۰ درصد بورس

روند ساعتی شاخص چهارشنبه 23 مهرروند ساعتی شاخص هم وزن 23 مهر

خبر مرتبط:

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=226555

ثبت نظر

-