نیوز – اسکندری: نمی‌توانم نسبت به آینده شطرنج بی‌تفاوت باشم/ برای لیست مجمع با چه کسی مشورت کرده‌‌اند؟

  • کد خبر : 226385
  • 23 مهر 1399 - 15:24
نیوز – اسکندری: نمی‌توانم نسبت به آینده شطرنج بی‌تفاوت باشم/ برای لیست مجمع با چه کسی مشورت کرده‌‌اند؟

فریدون اسکندری در گفت و گو با خبرنگار ورزشی نیوز، در خصوص دوران سرپرستی فرهاد نیکوخصال در شطرنج اظهار داشت: نیکوخصال شروع خوبی در شطرنج داشت و جامعه شطرنج هم تصور کرد شرایط خوبی فراهم شده است و به زودی هم انتخابات عادلانه و بدون حاشیه ای در پیش است. با توجه به شرایط موجود کرونا مسابقات به صورت آنلاین برنامه ریزی شد و شرایط به همین صورت پیش رفت تا جلسه ای که مشخص نبود با چه هدف و نیتی در فدراسیون برگزار شد.

وی افزود: در این جلسه با حضور سرپرست و دبیر مجمع و همه کارمندان فدراسیون رسما به همه اعلام شد که مجموعه کاری فدراسیون اجازه دخالت در برگزاری انتخابات را ندارند و اصل بر بی طرفی است. این موضوع منطقی و قابل درک است ولی متاسفانه دقیقا خلاف آن را در فدراسیون شاهد بودیم. 

نمیتوانم نسبت به آینده شطرنج بی تفاوت باشم

اسکندری ادامه داد: من به عنوان عضو کوچکی از خانواده شطرنج که بیش از دو دهه افتخار خدمت به شطرنج را داشته ام و با مدرک داور بین المللی به فدراسیون شطرنج آمدم نه اینکه مثل برخی سه ماهه مدرک را به من بدهند نسبت به شطرنج حساس هستم. من به سرنوشت و آینده شطرنج ارزش زیادی قائلم و نمی توانم بی تفاوت باشم که دو نفر غیر شطرنجی برای این رشته و آینده اش تصمیم بگیرند.

رئیس سازمان لیگ تصریح کرد: همین موضوع باعث شد تا ارتباط کاری ما تقریبا قطع شود. من در همان جلسه به برنامه فدراسیون های دیگر مثل کشتی و والیبال و دوومیدانی اشاره کردم اما متاسفانه همین دوستان حتی از این موضوع خبر نداشتند و گفتند فعلا ستاد کرونا اجازه برگزاری مسابقاتی را نمی دهد. اولویت ما در شطرنج هم برگزاری مسابقات حضوری البته به صورت متمرکز در یک استان با شرایط سفید و رعایت پروتکل های بهداشتی بود که البته فراهم نشد.

پهلوان زاده در ۴ سال اخیر ریاست می‌کرد نه داوری 

وی در خصوص انتخاب پر حاشیه پهلوان زاده به عنوان نماینده داوران در مجمع انتخاباتی شطرنج گفت: یکی از نگرانی ها و دغدغه خانواده شطرنج این است که لیست اعضای مجمع با مشورت و نظر چه افرادی تهیه شده است؟ از هر کس می پرسیم می گوید نظر من را نپرسیده اند، پس کارگروهی که لیست مازاد اعضای مجمع را تهیه و به وزارتخانه فرستاده است به جز دبیر و سرپرست غیر شطرنجی چه کسی بوده است؟

اسکندری در پاسخ به این سوال که آیا برای انتخاب دو نماینده باشگاهی مجمع از شما به عنوان رئیس سازمان لیگ مشورتی خواسته شد گفت: خیر، متاسفانه در این مورد هم سوالی نکردند اما در بخش باشگاهی دو تیم اول در مسابقات مشخص بود و شاید نیازی به ارائه نظر نبود اما در سایر موارد حتما باید کارگروهی با بررسی رزومه فعالیت داوران و مربیان در کشور خودمان در این خصوص تصمیم گیری می کردند.

وی تصریح کرد: متاسفانه سرپرست دبیری فدراسیون جوابیه ای در این خصوص عنوان کرده اند که اصلا قانع کننده نبود و بیشتر به منظور رفع تکلیف به نظر می رسید. در پاسخ آقای سمیع زاده به رزومه کاری پهلوان زاده از بدو فعالیتش اشاره شده بود که در نوع خود منحصر به فرد بود. سوال این است که چرا چنین داوری با این رزومه سنگین در هیچ مجمعی در تاریخ مجامع شطرنج به عنوان نماینده داوران حضور نداشته است؟   

اسکندری تاکید کرد: پهلوان زاده در چهار سال گذشته رئیس فدراسیون بوده است پس طبیعی است که در ایران داوری انجام نداده باشد. جامعه شطرنج ناراحتند و ناراحتی شان هم به حق است، آیا مجمع جای داور فعال در کشور است یا فردی که در این مدت هیچ داوری برای کشور خودمان انجام نداده است؟ تکلیف رقابتهای آنلاین هم که مشخص است و این مسابقات حتی ریتد نیست. همه می دانند که پهلوان زاده بیشتر برگزار کننده است تا داور.

شطرنج مدیر توانمند با ارتباطات قوی می‌خواهد

پیشکسوت شطرنج در پاسخ به این سوال که با توجه به حواشی و اتفاقات تلخ چند سال گذشته شطرنج به نظر شما فرد منتخب مجمع شطرنج باید چه ویژگی داشته باشد گفت: در طی سالهای مختلف ما خطا و آزمون های فراوانی را طی کردیم که آخرین آزمون ما این بود که یک فرد شطرنجی رئیس شد و نتیجه را هم همه دیدند. شرایط فعلی رشته ما به یک فرد با تجربه نیاز دارد، در بخش حامی مالی و ارتباطات قوی در این چند سال دچار مشکلاتی شدیم و بدهی زیادی بر گردن فدراسیون افتاد.

وی افزود: تنها دلخوشی هتل ورزش بود که در یک سال پایانی از فدراسیون گرفته شد فدراسیون شطرنج به یک مدیر توانمند دارای ارتباطات قوی نیاز دارد. امیدوارم خانواده شطرنج برای حفظ و بقا و اعتلای این رشته هم که شده تصمیم درستی بگیرند و بهترین گزینه را انتخاب کنند.

انتهای پیام/


لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=226385

برچسب ها

ثبت نظر

-