خواص خیار و چندین دلیل برای مصرف این خوردنی پرخاصیت

  • کد خبر : 22616
  • 27 تیر 1400 - 12:40
خواص خیار و چندین دلیل برای مصرف این خوردنی پرخاصیت

نیوز:   خیار یک خوردنی خوشمزه و پر از خاصیت است که طرفداران بسیاری دارد. خیار یکی از صیفی جاتی است که به لطف محصولات گلخانه ای در همه فصول مورد استفاده قرار می گیرد، ولی آیا از خواص آن اطلاعی دارید؟ خیار در خانواده هندوانه و خربزه قرار دارد و از نظر ابعاد و نوع مصرف تنوع زیادی از آن دیده می شود. برخی از ارقام خیار به صورت میوه و به تنهایی مصرف می شوند ولی بعضی مناسب سالاد یا تهیه خیارشور هستند. مطالعات بسیاری در مورد این میوه یا بهتر است بگوییم صیفی، انجام شده و خواص خیار هم به اثبات رسیده است.

برخی از گونه های خیار پوست های نازک تری دارند، برخی در گلخانه رشد بهتری می کنند و در نتیجه می توان در خارج از فصل گرم هم این میوه را مورد مصرف قرار داد. پس با اطلاع از خواص خیار می توانید به مصرف آن ترغیب شوید. حتی اگر در خانه شرایط مناسب باغبانی را دارید، می توانید ارقام گلخانه ای را خودتان هم پرورش دهید.

۱- باعث خوشبو شدن نفس می شود

خیار باعث خوشبو شدن بوی دهان و تنفس می شود و این خاصیت به دلیل فیبر بالای گیاهی اتفاق می افتد که ترشح غدد بزاقی را برای از بین بردن باکتری های دهانی تحریک می کند. علاوه بر آن خیار حاوی مواد ضد باکتری است و میکروب هایی که موجب بوی بد دهان می شوند را می کشد. برای تازه کردن بوی دهان و تنفس جویدن آدامس یا نعناع را فراموش کنید. به جای آن کافی است یک برش خیار را روی زبان خود قرار دهید و آن را برای مدت ۹۰ ثانیه به همان شکل نگه دارید. سپس خیار را بجوید تا دهانی خوش طعم و خنک داشته باشید.

۲- خواص خیار: با سرطان مبارزه می کند

کوکوربیتاسین یک ترکیب فیتوشیمیایی موجود در خیار و گیاهان دیگری است که به عنوان مکانیسمی برای دفاع عمل می کنند. این ماده در انسان برای پاسخ ایمنی، التهاب، تفکیک سلولی و مرگ سلول ها نقش مهمی دارد. کوکوربیتاسین با مسدود کردن پروتئین خاصی که در سلول های سرطانی فعالیت می کند، رشد سلول ها را متوقف و آنها را به مرگ محکوم می کند. در این راستا سرطان هایی از جمله سرطان سینه، سر و گردن، سرطان خون، سرطان غدد لنفاوی، تومور سلول های ملانین، لوزالمعده، پروستات و انواع دیگر این بیماری مورد مطالعه قرار گرفته اند.

علاوه بر آن آلکالوئیدهای آنتی اکسیدانی، فلاونوئیدها و ساپونین های موجود در خیار نیز برای از بین بردن سلول های سرطانی سینه و ریه شناخته شده اند. از آنجایی که رنگ دانه های بیشتری در پوست خیار وجود دارد، پس پوست آن آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به قسمت گوشتی اش دارد. زمانی که خیار را با پوست مصرف می کنید، مقدار بیشتری مواد ضد سرطانی را وارد بدن خود کرده اید.

>>>بیشتر بخوانید:

ضرر وحشتناک خوردن خیار و گوجه

۳- بدن را به مقدار زیادی آب رسانی می کند

حتما می دانید که ۹۵ درصد خیار از آب تشکیل شده است و این یکی از مهم ترین خواص خیار به شمار می رود. معمولا اغلب افراد مقدار کافی و مورد نیاز مایعات برای بدن را مصرف نمی کنند و حتی ممکن است نوشیدن آب به تنهایی برایشان خسته کننده باشد. خوردن خیار یک روش متفاوت برای دریافت آب و الکترولیت های لازم خصوصا در ماه های تابستانی محسوب می شود.

خواص خیار

۴- قند خون را مدیریت می کند

خبر خوبی برای افراد مبتلا به دیابت وجود دارد: خواص خیار در این مورد به گونه ای است که می تواند سطح قند خون را تا ۶۷ درصد و کلسترول بد خون یا LDL را تا ۸۷ درصد کاهش دهد. مکانسیمی که منجر به این تعادل می شود، تحریک ترشح انسولین توسط پانکراس و همچنین آنتی اکسیدان های موجود در خیار است که با قند خون مقابله می کند. قند طبیعی خیار بسیار کم و به مقدار ۱٫۷ گرم در هر ۱۰۰ گرم از آن است و به همین دلیل یک میان وعده مناسب برای افراد دیابتی به شمار می رود.

۵- از مغز محافظت می کند

فیستین یک ترکیب آنتی اکسیدانی فلاونول است که در خیار، توت فرنگی، سیب، انگور، خرمالو، انبه و بسیاری از میوه و سبزیجات دیگر یافت شده است. بر اساس مطالعات انجام شده این ماده حافظه و یادگیری را تقویت می کند و در موش ها موجب جلوگیری از رشد بیماری آلزایمر حتی زمانی که تجمع پلاک مغز رخ داده باشد، نیز می شود.

بسیاری از تحقیقات تاثیر فیستین در برابر بیماری های گوناگون را نشان داده اند. این ماده دارای خواص نوروتروفیک، ضد سرطانی، ضد التهابی و دیگر تاثیرات مفید برای بدن است.

۶- خواص خیار: حاوی ویتامین و مواد معدنی بسیار است

با وجود آنکه بیشترین درصد خیار آب است، ولی قسمت جامد آن نیز یک نیروگاه تغذیه ای مفید به شمار می رود. زمانی که یک پیمانه خیار مصرف کنید، میزان دز مصرفی از مواد مورد نیاز بدن در خیار به این گونه خواهد بود:

۲% مس

۱۱% ویتامین کا

۲% ویتامین آ

۲% تیامین (ویتامین ب ۱)

۴% منگنز

۲% ریبوفلاوین (ویتامین ب ۲)

۲% ب ۶

۴% پتاسیم

۲% فولات (ویتامین ب ۹)

۲% پنتوتنیک اسید (ویتامین ب ۵)

۴% منیزیم

۲% کلسیم

۲% آهن

۴% ویتامین ث

۲% فسفر

۲% زینک

۷- خواص خیار: موجب کاهش وزن می شود

از آنجایی که خیار از مقدار زیادی آب تشکیل شده است، میزان کالری و چربی موجود بسیار کمی به مقدار ۱۶ کالری و ۰٫۲ گرم چربی در هر پیمانه از خیار برش خورده خام دارد. همچنین فیبر، مواد مغذی و تاثیر خیار بر قند خون، آن را به یک خوراکی ایدئال برای افرادی که به دنبال لاغری و کاهش وزن هستند، تبدیل می کند.

آنچه در مورد خواص خیار گفته شد تنها تعدادی از مزیت های آن است. باید بدانید که خیار یک سم زدای قوی محسوب می شود و برای درمان آفتاب سوختگی و تسکین پوست نیز موثر خواهد بود. در برخی از افراد ممکن است مصرف خیار منجر به ایجاد گاز روده شود. پس اگر دستگاه گوارش حساسی دارید، به این نکته توجه داشته باشید.

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=22616

ثبت نظر

-