کووید-۱۹ علیه دوقلوی پوپولیست | پاندمی کرونا جانسون و ترامپ را به بحران اعتبار سیاسی دچار کرد

  • کد خبر : 223604
  • 21 مهر 1399 - 9:19
کووید-۱۹ علیه دوقلوی پوپولیست | پاندمی کرونا جانسون و ترامپ را به بحران اعتبار سیاسی دچار کرد

 

 

نیوز: به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، ترامپ از این تماس تلفنی به‌عنوان فرصتی استفاده کرد تا با افتخاراعلام کند از این بیماری خیلی سریع بهبود یافته است. اما تجربه او با آقای نخست‌وزیر کمی متفاوت بوده و او دوران راحت‌تری را طی کرده است. در حالی که بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا وارد مراحل حاد بیماری و استفاده از دستگاه تنفس شد. شش ماه پس از آنکه بوریس جانسون از بیمارستان مرخص شد، هنوز از تبعات بیماری خلاص نشده و دردسرهایی روی داشتن انرژی، تمرکز و شادابی پیدا کرده است.

سلامتی بوریس جانسون گمانه‌زنی‌های فراوانی را در راهروهای مجلس عوام رقم زده است و بیماری وی را به‌عنوان یکی از مهمترین عوامل افول سیاسی گسترده وی اعلام کرده‌اند. جانتان پاول، که در زمان نخست‌وزیر تونی بلر، رئیس کانیوزن وی بود، می‌گوید: «برای او این بیماری یک استعاره بوده که به‌طور شخصی نیز روی او تاثیر گذاشته است.» او می‌افزاید: «اینطور به نظر می‌رسد که در شرایط فعلی او فرد اشتباهی بوده که در این منصب مشغول به کار است.»شباهت‌های بین ترامپ و جانسون اغلب بیش از حد است اما در دوران بهبود نخست‌وزیر بریتانیا با دونالد ترامپ، تفاوت‌هایی دیده شده است.

 

دوقلوی پوپولیست

 

رئیس‌جمهور آمریکا در دوران نقاهت خود یک برنامه‌ریزی جامع در جهت حضور در یک جمع انتخاباتی کرد، این در حالی است که او هفته گذشته پس از اینکه مشکل تنفسی پیدا کرد، بلافاصله با یک هلی‌کوپتر به بیمارستان منتقل شد. با این وجود این دو اظهارات فخرفروشانه نسبت به این بیماری داشته و قوانین دولت را نادیده گرفته و رویکرد انتخاباتی به مسائل داشته‌اند. هر دوی آنها ابتدا تهدیدات ویروس را ناچیز اعلام کردند و حتی بوریس جانسون بدون پوشش مناسب به بیمارستان و ملاقات بیماران کرونایی رفت. جانسون به‌رغم تلاش‌هایش نتوانسته است موفقیتی را که در ماه دسامبر در انتخابات به دست آورد را تکرار کند.

روز سه شنبه، هنگام سخنرانی در کنفرانس سالانه حزب محافظه‌کار، او دوباره سعی کرد درخصوص تبعات بیماری کووید-۱۹ که اثرات طولانی‌مدت دارد، اطلاعات نادرست ارائه دهد. او گفت: «من اخیرا چیزهای بیهوده زیادی در مورد اینکه چگونه ویروس کرونا امان مرا برای ادامه کار بریده است، خوانده‌ام و البته این امر بدیهی است. این نوعی تبلیغ مبتنی بر دروغ از سوی کسانی است که قصد ندارند این دولت موفق شود.» سوای این دیدگاه سیاسیِ بدبینانه بوریس جانسون، وی به سختی توانست از دست یک دشمن نامرئی نجات پیدا کند و در این مدت ۱۲ کیلو وزن کم کرد. او که مدت‌ها با مشکل اضافه وزن دست و پنجه نرم می‌کرد، خود را مناسب سگ قصابی معرفی کرده بود و به همین منظور یک کارزار برای لاغری در بریتانیا راه انداخت.

 

دوقلوی پوپولیست

 

جانسون در این زمینه گفت: من منتقدان ورزشی خود را که مرا به چالش می‌کشند،دعوت به مبارزه کنم: مچ اندازی، کشتی با پا، کشتی کامبرلند، دو و میدانی یا هر ورزشی که شما مایل به انجام آن هستید.» در این لحن گفته‌های بوریس جانسون به ترامپ شبیه می‌شود که در سن ۷۴ سالگی و در دوران نقاهت می‌گوید که از لحاظ جسمی در شرایط عالی قرار دارد.  هر دو رهبر قصد دارند از ترخیص خود از بیمارستان بهره‌برداری سیاسی کنند: دونالد ترامپ از معجزه داروهایی که در دوران بستری بودن در بیمارستان استفاده کرد، گفت و قول داد آن را در اختیار همگان به رایگان قرار دهد. بوریس جانسون هم از معجزه کادر درمان حرف زد، دکترها و پرستارهایی که خدمات درمانی همگانی ارائه می‌دهند و گفت که شاید این نهاد (بهداشت) مهمترین و احترام انگیزترین نهاد انگلیس باشد.

اما یک تفاوت بین ترامپ و بوریس جانسون وجود دارد و آن اینکه نخست‌وزیر بریتانیا قدرت این ویروس و میزان آسیب پذیری اش را به عینه دید. او بسیار با احترام از تصمیم دکترهای بخش‌‌ آی‌سی‌یو صحبت کرد که به وی اکسیژن دادند؛ چیزی که شاید ترامپ هم دریافت کرده باشد اما قصد ندارد آن را لو بدهد. در این شرایط جانسون تغییر رویه داد و خواستار مراقبت‌های بهداشتی حداکثری شد و در این زمینه نه تنها او را در تقابل با ترامپ قرار می‌دهد، بلکه نخست‌وزیر بریتانیا رو در روی افراد درون حزبش که خواستار بازگشایی‌های اقتصادی و کسب و کارها هستند، قرار می‌گیرد.

 

دوقلوی پوپولیست

 

سخنرانی نخست‌وزیر بریتانیا در کنفرانس سالانه حزب محافظه‌کاران در این زمان منحصر به فرد بود. در حالی که او معمولا سخنرانی‌های خود را در یک سالن غول پیکر و با طرفداران زیاد انجام می‌داد، این بار در یک اتاق خالی از جماعت نشست و از طریق دوربین صحبت کرد. او گفت امروز کسی نیست که دست بزند و هورا بکشد. او تمام تلاش خود را کرد که ورق جدیدی باز و چشم‌انداز آینده انگلیس را برای دوران پساکرونا ترسیم کند.

او از سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در حوزه انرژی پاک، توربین‌های بادی و آسیاب‌های بادی سخن گفت و با شعار «بهتر از گذشته بسازیم»، سخنرانی خود را ادامه داد. در این زمینه جاه طلبی بوریس جانسون با رویکرد جو بایدن در زمینه انرژی پاک همپوشانی پیدا می‌کند. حتی یکی از افراد کارزار انتخاباتی ترامپ، بایدن را متهم به دزدیدن ایده‌های بوریس جانسون کرده است. اما شعار «بهتر از گذشته بسازیم» شعاری است که سازمان ملل، مجمع جهانی اقتصاد و جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا از آن استفاده کرده‌اند و اگر قرار باشد که حمل بر سرقت معنوی باشد، اینها باید مدعی باشند.

 

دوقلوی پوپولیست

 

در هر رویدادی، رسانه‌های خبری بریتانیا شعار «بهتر از گذشته بسازیم» را نادیده گرفته و روی از دست دادن قدرت بوریس جانسون متمرکز شده‌اند. در شرایط فعلی قضاوت صحیح داشتن از وضعیت سلامت وی سخت است و اطلاعات به ندرت از سوی دفتر نخست‌وزیر به روز رسانی می‌شود. او روز سه‌شنبه به نظر با انرژی می‌آمد اما در حین سخنرانی در پارلمان چند باری بی حالی از خود نشان داد.  اندرو گیمسون، یکی از نویسندگان زندگی بوریس جانسون به نیویورک تایمز گفت: «کنفرانس حزب او این فرصت را به اعضای آنها داد که بدانند، بوریس جانسون در حال حاضر نصف آن چیزی است که پیشتر از او دیده‌اند.

او قدرت جسمانی خود را از دست داده و به شدت ضعیف شده است.» گیمسون افزود: «او نتوانسته است این تصور را که وی ضعف و بی حالی دارد را از بین ببرد.»میزان محبوبیت جانسون پیش از اینکه وارد‌ آی‌سی‌یو شود، ۶۶ درصد بود اما پس از ترخیص به ۳۵ درصد رسید. نظرسنجی‌های اولیه در فردای ترخیص دونالد ترامپ حکایت از این دارد که شاید وی به مشکل بوریس جانسون دچار نشود اما برعکس جانسون، او قرار است در یک ماه آینده در معرض قضاوت رای دهندگان قرار بگیرد. این مشکل را جانسون نداشت و پس از انتخابات به بیماری دچار شد.

 

خبر مرتبط:

ترامپ: از کرونا در امانم و ناقل نخواهم بود!

نگرانی جمهوری‌خواهان از باخت ترامپ

حق ورودی: یاوه گویی ترامپ فریاد قلدری در اوج ناتوانی است

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=223604

ثبت نظر

-