اجرای عدالت با چاشنی بی‌انصافی /چاپ پول چه بلایی سر بازارها/ مسائل اقتصادی آورد

  • کد خبر : 222874
  • 20 مهر 1399 - 16:03
اجرای عدالت با چاشنی بی‌انصافی /چاپ پول چه بلایی سر بازارها/ مسائل اقتصادی  آورد

 

 

نیوز:  به گزارش نیوز، امیر سیاح، کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی از شفاف نبودن منابع دولت برای اجرای طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان و احتمال افزایش  نرخ تورم  پس از اجرای این طرح خبر داد و اظهار کرد: برای امسال و سال آینده هر کدام حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح (همسان سازی حقوق ها) مورد نیاز است که در شرایطی که می‌دانیم، دولت حداقل ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد، افزودن این مبلغ جدید بر کسری بودجه هنگفت دولت، بر مشکلات قبلی کشور اضافه خواهد کرد.

کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی بیان کرد: در چنین شرایطی دولت راهی جز چاپ پول، مالیات گرفتن یا توزیع اوراق قرضه ندارد؛ اوراق قرضه مدتی است آن قدری به فروش نمی‌رود که این حجم از کسری بودجه را تامین کند، در خصوص مالیات هم متاسفانه دولت موافق دریافت آن نیست؛ بنابراین فقط از طریق چاپ پول می‌تواند بودجه طرح همسان‌سازی را تامین کند.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی در خصوص دلیل مخالفت دولت با دریافت مالیات ، گفت: دولت در لفظ با دریافت مالیات موافق است، اما در عمل آن را اجرا نمی‌کند که من دلیل آن را نمی‌دانم، حدس می زنم که احتمالا با ثروتمندان رودربایستی داشته باشد!

 

مسائل اقتصادی

چاپ پول چه بلایی سر بازارها می آورد؟

سیاح ادامه داد: اگر فرض کنیم در شرایط فعلی در بازار ما ۱۰ عدد کالا و ۱۰ واحد پول تولید می‌شود، هر کالا قیمتی معادل یک واحد پول خواهد داشت، اما اگر با ثابت ماندن تعداد کالا، چاپ پول توسط دولت انجام شود و به جای ۱۰ واحد، ۲۰ واحد پول در بازار وجود داشته باشد، هر کالا قیمتی معادل ۲ واحد پول خواهد داشت؛ بنابراین، چاپ پول، قیمت اسمی تمام کالا‌ها و خدمات را به طور تناسبی افزایش خواهد داد و تورم را به صورت جهشی بالا می‌برد.

 

مسائل اقتصادی

اجرای عدالت با چاشنی بی‌انصافی در مسائل اقتصادی

وی بیان کرد: امیدوارم نمایندگان مجلس جدید که باید بر دولت نظارت کنند، شجاع باشند و از چاپ پول جلوگیری کنند ضمن این که بر فرض نداشتن کسری بودجه هم، منصفانه نیست که مسئولان بخواهند برای رعایت عدالت اجتماعی، کار را با افزایش حقوق بازنشستگان شروع کنند بلکه باید با افزایش حقوق کارمندان یا کاهش مخارج اضافی و غیرضروری دولت شروع کنند و در پایان به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بپردازند.

بر اساس اعلام صندوق بازنشستگی کشور، طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با وجود تمامی فراز و نشیب‌ها قرار است با صدور احکام آن در هفته جاری اجرایی شود.

 

خبر مرتبط:

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=222874

ثبت نظر

-