بهترین اثر شجریان، همایون است

  • کد خبر : 222695
  • 20 مهر 1399 - 13:33
بهترین اثر شجریان، همایون است

 

بهترین اثر شجریان، همایون است

به گزارش نیوز، کیان عبداللهی فعال رسانه‌ای درباره همایون شجریان در پیام اینستاگرامی نوشت: “بی‌شک بهترین اثر استاد شجریان، «همایون» است“. این یکی از بهترین توییت‌هایی بود که پس از درگذشت جناب شجریان نوشته و دیده شد. جمله‌ای توام با ایهام که هم می‌توانست به مقام «همایون» در آواز ایرانی و یا آلبوم مشهور فوق العاده ی شجریان در دهه ۶۰ که در همین مقام خوانده شده بود (آلبوم بیداد) اشاره کند و هم به پسرش، همایون شجریان. که البته مشخصاً مراد نویسنده این دومی است. و به حق هم همینطور است.

استاد شجریان شاگردان بسیاری تربیت کرده که برخی‌شان از صدای بسیار خوب بهره‌مندند و در تراز بالای موسیقی سنتی ایرانی فعالیت می‌کنند؛ از علیرضا قربانی و سالار عقیلی و سینا سرلک که مشهورترند تا وحید تاج و مجتبی عسگری و امید مظهری و دیگرانی که نامشان کمتر شنیده می‌شود. به اینها می‌توان اسامی برجستگانی همچون شهرام ناظری را هم که دست‌کم برای مدتی از شجریان تلمذ کرده‌اند، افزود.

اما به جرات، همایون از تمام آنها چند سر و گردن بالاتر است. صدای دل‌نوازش یک طرف، اما مهم‌تر از آن، نبوغ و تسلط فوق‌العاده‌ای است که او در تکنیک دارد و همین مسئله او را همچون پدرش از دیگران متمایز کرده است.

آنچه همایون  درموسیقی فیلم آرایش غلیظ و تصنیف انجام داد..

آنچه همایون شجریان درموسیقی فیلم آرایش غلیظ و تصنیف «با من صنما» انجام داد،نشان داد که حالا کت موسیقی سنتی به واقع تن کیست و چشم‌ها برای پدیده ماندگار دیگر باید به سوی چه کسی باشد.همین مهارتش سبب می‌شود وقتی آقای درویشی به اسناد مستور و کهنی از موسیقی عبدالقادر مراغه‌ای دست یافت، به دلیل پیچیدگی و تبحر عجیبی که اجرای آنها نیاز داشت،تنها امیدش به همایون باشد.

اما همایون، علیرغم همه‌ی این استعداد کم‌نظیرش، دست‌کم تاکنون نشان داده «ناشکیبا» نیست و بیش از هرچیز به «نسیم وصل» ایرانی‌ها می‌اندیشد و نه فرصت‌طلبی سیاسی و خانوادگی.در نجابت همایون شجریان به خوبی می‌توان«آهنگ وفا»به ایران را یافت؛و همین خصلت اوست که سالهاست اورا از حاشیه نگه داشته و در ماجرای وفات استاد هم تاکنون تمام تلاشش را برای ممانعت ازبهره‌مندی سوءاستفاده‌چیان فرصت‌طلب سیاست‌باز به خرج داده است.

حداقل به شخصه امیدوارم سیستم فرهنگی کشور با همایون بسیار هنرمندانه‌تر از آنچه بامحمدرضا شجریان کرد، رفتار و این ویژگی‌های شخصیتی وهنری او را درک کند.و خود شجریان هم از هنرش مراقبت کند،والّا اگر این سیستم کار را رها کند و به تقدیر بسپارد،دیگرانی هستند که روی تخته‌ شیرجه‌ در این بحر پرگوهر نشسته‌اند و صید خودرا می‌جویند.

پیام تسلیت دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای درگذشت استاد شجریان

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=222695

ثبت نظر

-