مرگ دردناک ۲ برادر مشهدی در چاه فاضلاب خانه

  • کد خبر : 222501
  • 20 مهر 1399 - 11:20
مرگ دردناک ۲ برادر مشهدی در چاه فاضلاب خانه

دیروز منطقه منزل آباد مشهد دستخوش حادثه ای تلخ بود که به قیمت جان ۲ برادر تمام شد.

به گزارش نیوز، ماجرای این حادثه را باید از چند هفته پیش مرور کرد، از همان روزی که اهالی یک منزل مسکونی هفتادمتری در این منطقه متوجه شدند چاه فاضلاب منزلشان پرشده است. مشکلات چندساله و سرعت پرشدن چاه قدیمی، اهالی این خانه را به فکر حفر چاهی جدید انداخت. اما وجود چاه قدیمی و متراژ کوچک خانه، مشکلی بود که تصمیم آن ها را بارها به تعویق انداخته بود. آن ها سرانجام در تصمیمی عجیب قصد کردند که این بار چاهی درون منزل حفر کنند تا مشکلات چاه قبلی که در حیاط کوچک خانه شان بود را نداشته باشد و اتاقی دوازده متری را برای حفر چاه جدید انتخاب کردند.

اهالی خانه با اینکه هیچ سابقه و تجربه ای در حفر چاه عمیق نداشتند، مصمم شدند که خودشان این کار را انجام دهند تا هم در مخارج خانواده صرفه جویی شود و هم تجربه ای در این زمینه کسب کنند.

آن ها پرسان پرسان از دوست و آشنا، هر آنچه برای حفر چاه لازم بود را مهیا کردند از جمله اجاره دستگاهی به نام وینچ الکتریکی یا وینچ برقی که برای کشیدن، بلند کردن و جابه جایی اجسام کاربرد دارد و مقنی های حرفه ای از آن برای بالا و پایین شدن ایمن هنگام حفر چاه استفاده می کنند.

آغاز یک فاجعه در نوزدهمین روز پاییز

۲ برادر روز شنبه از صبح زود عملیات کندن چاه جدید را به صورت دستی آغاز کردند. هر چه به عمق چاه اضافه می شد، آن ها به سرنوشت تلخشان نزدیک تر می شدند و البته خرسند از کسب تجربه ای جدید. تا نزدیکی های ظهر که عمق چاه به حدود شش متری رسیده بود، آن ها با راه اندازی دستگاه وینچ برقی به منظور سهولت در بالا و پایین شدن، کار را ادامه دادند.

هنوز دقایقی از راه اندازی دستگاه وینچ برقی نگذشته بود که مرد چهل و هفت ساله قصد کرد با استفاده از آن به درون چاه برود، اما همین که به میان چاه فرو رفت و دستش به سیم متصل به دستگاه خورد صدای فریادش دیگر اهالی خانه را به سرچاه کشاند.

آن ها هر چه توی چاه نگاه کردند به جز سیاهی و تاریکی چیزی در آن نبود. برادر سی و هشت ساله بدون اینکه علت حادثه را متوجه بشود یا از آتش نشان یاری بطلبد، برای کمک به برادر بزرگترش پا به درون چاه تاریک گذاشت و هنوز چند ثانیه ای بیشتر از فرو رفتنش درون چاه نگذشته بود که فریاد دل خراشش دیگر اهالی خانه را در جا میخکوب و وحشت زده کرد.

اهالی منزل وحشت زده و ناتوان از درک آنچه رخ داده بود، موضوع را به سامانه ۱۲۵آتش نشانی مشهد اعلام کردند.

ورود آتش نشانان به محل حادثه

گزارش اولیه حادثه مبنی بر سقوط ۲ نفر در چاه، رأس ساعت ۱۱ صبح به آتش نشانی مشهد اعلام شد. ۲ گروه امداد و نجات از ایستگاه هفتم و سی و ششم آتش نشانی برای کمک به حادثه دیدگان راهی منطقه منزل آباد شدند.

براساس مشاهدات اولیه آتش نشانان، محل حادثه یک منزل کوچک ویلایی بود که عملیات حفر چاه در یکی از اتاق های آن در شرف انجام بود. بررسی های بعدی نشان داد که ۲ نفر به دلایلی نامشخص به درون چاه سقوط کرده اند.

برق گرفتگی علت وقوع حادثه

براساس اظهارات رئیس ایستگاه سی و ششم که شخصا در محل حادثه حضور داشت، امدادگران با مشاهده دستگاه وینچ برقی، اقدام به قطع برق کردند و پس از پاگذاشتن در چاه، خود را به عمق آن رساندند، جایی که پیکر نیمه جان ۲ برادر کف آن افتاده بود. امدادگران در عملیاتی سخت توانستند پیکر افراد گرفتار در چاه را به سطح زمین منتقل کنند. اما معاینات اولیه حکایت از مرگ آن ها داشت. با این حال تکنیسین های اورژانس این افراد را به منظور احیا به بیمارستان منتقل کردند.

آتش یار جواد قاسم پور با بیان اینکه برق گرفتگی علت اولیه وقوع این حادثه بوده است، جزئیات آن را این گونه تشریح کرد: این افراد استفاده اصولی از دستگاه وینچ برقی را نمی دانسته اند بنابراین نصب ناقص دستگاه و همچنین کمبود چاه ارت در این منزل، موجب می شود که سیم متصل به دستگاه برق دار شود. هنگامی که فرد اول درون چاه می رود و از سیم کمک می گیرد بلافاصله دچار برق گرفتگی می شود. در ادامه برادر کوچک تر بدون اینکه متوجه شود دستگاه برق دار است، برای کمک به برادرش درون چاه می رود که او هم دچار برق گرفتگی شده و هر دو به ته چاه سقوط می کنند.

به گفته رئیس ایستگاه سی و ششم آتش نشانی مشهد، کمک نگرفتن از مقنی های حرفه ای، نداشتن چاه ارت و نصب ناقص دستگاه وینچ برقی علت وقوع این حادثه بوده است.

آتش یار قاسم پور با اشاره به این نکته که اقدام برای حفر چاه در شهرک های اطراف مشهد که بافت روستایی دارند و به سیستم اگو متصل نیستند، مرسوم است، بیان کرد: یکی از اقدامات اشتباه اهالی این منزل مسکونی حفر چاه در اتاق خواب بوده است و اگر برادر دومی با استفاده از یک وسیله مثل چوب، فرد گرفتار در چاه را از سیم متصل به دستگاه جدا می کرد، شاید خودش دچار برق گرفتگی نمی شد.

تأیید مرگ ۲ برادر

ساعتی پس از انتقال پیکر نیمه جان ۲ برادر به مراکز درمانی، منابع بیمارستانی مرگ این افراد را تأیید کردند و دفتر عمر آن ها برای همیشه بسته شد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=222501

ثبت نظر

  1. با سلام و خسته نباشید.
    من خواهر این دو برادر هستم و متاسفانه مطالبی که شما در خبر درج کردید کاملا اشتباه هست. برادرهای من هر دو مقنی بودند و برادر دوم زمانی که برای کمک به چاه رفتند پس از ورود آتش نشانان همچنان زنده بوده اما متاسفانه نیروی آتش نشانی هیچ کمکی به خروج ایشون نکردند در نتیجه خودشان تصمیم گرفتند برادر اولم رو از چاه خارج کنند که متاسفانه مجدد برق گرفتگی رخ میده و بعد از این حادثه آتش نشانان تصمیم میگرند برق رو قطع کنند. در صورتیکه وظیفه ایجاب میکرد هنگام اطلاع حادثه به مرکز به صورت تلفنی اهالی منزل رو از قطع برق مطمئن کنند و یا پس از ورود به محل حادثه بالافاصله نسبت به قطع برق اقدام میکردند که در این صورت حداقل برادر دوم ما زنده بود.

-