سخنگوی کمیسیون اقتصادی: دولت نتوانسته التهابات را در خوراک دام بکاهد

  • کد خبر : 220598
  • 18 مهر 1399 - 14:37
سخنگوی کمیسیون اقتصادی: دولت نتوانسته التهابات را در خوراک دام بکاهد
به گزارش نیوز،

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره التهابات بازار ارز و تأثیر آن بر قیمت اجناس و کالاها اظهار داشت: التهابات ارزی روزهای اثر خود را بر هزینه تمام شده کالاها می‌گذارد و همین موضوع منجر به افزایش قیمت‌ها شده است. 

**شکل‌گیری دلالی‌ها و واسطه‌گری‌ها به دلیل التهابات ارز است

وی افزود: در زنجیره تولید برخی کالاها و مواد اولیه یا ماشین آلات و قطعات که با ارز تأمین می‌شود مشکلاتی در اثر نوسانات ارزی ایجاد می‌شود؛ چرا که وقتی قیمت ارز بالا می‌رود تولید گرانتر تمام می‌شود و به همین خاطر لاجرم قیمت اجناس و کالاها هم بالاتر می‌رود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: در فضاهای فعلی و توزیع اجناس و کالاها که معمولا در اثر التهابات شاهد شکل‌گیری دلالی‌ها و واسطه‌گری‌ها هستیم منجر به احتکار اجناس و کالاها شود و سودجویان سعی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند قیمت ها را بالاتر برند.

وی خاطرنشان کرد: با پایین آمدن قدرت خریدم مردم تولیدکننده ها مجبور هستند که هزینه متوسط خود را روی تعداد کمتری از کالاها که به فروش می‌رود پخش کنند و به همین خاطر هزینه متوسط تولید کالاها بالا می‌رود. زیرا وقتی مقیاس تولید کوچک می‌شود میزان تولید کالای فروش رفته گرانتر تمام می‌شود وهرچه این مقیاس بیشتر شود هزینه تولید سرشکن شده و از مقدار آن کمتر می‌شود.

**پارامتر نرخ ارز در هزینه‌های تولید زیاد است

وی درباره راهکارهای اصلاح این موارد افزود: افزایش نظارت و بررسی قیمت از سوی اصناف و مراقبت از عدم احتکار کالا و بهبود روند توزیع جنس و کالا در شرایط فعلی بسیار ضروری است.

نماینده اصفهان در مجلس گفت: باید تلاش کرد در حوزه ارزی، نوسانات به حداقل ممکن برسد و بکوشیم نرخ ارز پایین‌تر بیاید؛ اگر نمی‌توانیم کاهش جدی در نرخ ارز داشته باشیم لااقل دولت باید مانع نوسانات قیمت ارز شود تا بهانه از دست سوءاستفاده‌گران برای گرانی بیشتر گرفته شود.

طغیانی خاطرنشان کرد: پارامتر نرخ ارز در هزینه‌های تولید بسیار جدی است. این در حالی است که وابستگی زیادی را در ماشین آلات، قطعات و مواد اولیه به ارز شاهد هستیم.

**دولت نتوانسته در خوراک دام التهابات را بکاهد 

وی گفت: یکی از حداقل‌های مردم برای معیشت، تأمین کالاهای اساسی آنهاست که می‌توانم به گوشت، مرغ و تخم مرغ اشاره کنم؛ ما شاهد آن هستیم که بخش اعظم خوراک دام وارداتی است ولی دولت نتوانست مدیریت لازم را در این باره داشته باشد. 

وی گفت: بخش زیادی از مشکلات و وضعیت فعلی بازار ارز در بانک مرکزی نهفته است ولی بهانه‌هایی هم از سوی عرضه کنندگان ارز و تولیدکنندگان عنوان می‌شود که مربوط به وزارت صمت است که باید وزیر جدید در این باره به صورت جدی ورود کند.

** وزیر صمت برای کاهش التهابات قیمت اجناس برنامه عملیاتی بدهد 

وی گفت: بعد از بازگشایی مجدد مجلس و در اولین جلسه علنی برنامه‌ها و اقدامات وزارت صمت در باره کنترل بر بازار و قیمت‌ها را مطالبه خواهیم کرد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: هر چند که وزیر صمت برنامه ویژه‌ای که بگوید از فردای رأی اعتماد این کارها را انجام خواهم داد به مجلس ارائه نکرده و در برنامه‌هایش فقط موضوعات کلی نظیر افزایش نظارت و حل مشکلات گلوگاه‌های تولید بیان کرده است اما باید برنامه‌های عملیاتی‌اش جهت کنترل قیمت اجناس و کالاها در بازار هم مشاهده کنیم.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=220598

ثبت نظر

-