هشدار رئیس کل بانک‌مرکزی عامل کاهش ۱۵ تومانی دلار/ صدور کارت جدید «ملی تراست» /سفر رئیس اتاق بازرگانی عربستان به ایران

  • کد خبر : 219232
  • 17 مهر 1399 - 7:13
هشدار رئیس کل بانک‌مرکزی عامل کاهش ۱۵ تومانی دلار/ صدور کارت جدید «ملی تراست» /سفر رئیس اتاق بازرگانی عربستان به ایران

تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه ۹۰ ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

۱۷ شهریور ۱۳۵۰؛  بررسی بحران دلار در اوپک

کارشناسان بانکی ۱۱ کشور عضو سازمان ممالک صادرکننده نفت در این هفته در وین گرد خواهند آمد تا درباره اثرات بحران جاری دلار بر قیمت‌های نفت خام و عواید نفتی کشورهای عضو اوپک مطالعه کنند.

اوپک در کنفرانس فوق‌العاده‌ای که ماه گذشته در سطح وزیران خود در بیروت تشکیل داد، قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن جبران زیان‌های ناشی از تنزل عملی قیمت دلار در عواید نفتی کشورهای عضو اوپک درخواست شده است.

ساخت شهرک توریستی در کنار دریای مازندران

برای ایجاد یک شهرک توریستی در کنار دریای مازندران مذاکراتی بین یک موسسه آلمانی و سازمان جلب سیاحان در جریان است.

کنسرسیوم آلمانی که از مجموع شرکت مسافربری لوفت‌هانزا، چند آژانس مسافرتی، چند هتل و یکی از بانک‌های معتبر آلمان تشکیل شده در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات برای ساختن این شهرک با سازمان جلب سیاحان و یا موسسات خصوصی ایران مشترکا سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

مطالبه ده‌ها میلیون دلار از کنسرسیوم

با کاهش ارزش دلار در مقابل ارزهای معتبر جهان، قسمتی از درآمد ایران و دیگر کشورهای صادرکننده نفت، به نفع کمپانی‌های نفتی از بین رفته است. یکی از دو قطعنامه اوپک برای بازگرداندن این درآمد از دست رفته صادر شده است.

دولت‌های صادرکننده نفت دلارهایی را که دریافت می‌دارند قسمتی را در انگلستان و آمریکا و قسمتی بیشتر را در نقاط دیگر خرج می‌کنند. در آمریکا و انگلستان ضرری متوجه کشورهای صاحب نفت نمی‌شود.

اما در کشورهای دیگر به‌خصوص بازار مشترک و اروپا و ژاپن به علت آنکه برابری واقعی و تجاری این ارزها با دلار تغییر کرده و ارزش دلار در قبال آنها کاهش یافته ضررهای زیادی متوجه صاحبان دلار و لیره می‌گردد.

مثلا ما قبل از تصمیمات نیکسون در ۱۵ اوت با عرضه هر صد دلار ۳۶۰ مارک دریافت می‌کردیم، اما امروز ۳۴۰ مارک می‌گیریم.

در مورد ایران کارشناسان نظر داده‌اند با توجه به خرید و واردات ایران از آمریکا و انگلستان (که تغییری در ارزش دلار و لیره پیدا نشده) و با توجه به میزان واردات ایران از ژاپن و بازار مشترک و کشورهای دیگر اروپا و آسیا، به‌طور متوسط هر دلار در دست ما ۵ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

اطلاعات 17 مهر 1350

۱۷ مهر ۱۳۷۰؛ تسلیم پیام کتبی گورباچف به رئیس‌جمهوری

آقای نیازاف، رئیس‌جمهوری ترکمنستان شوروی با حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

در این ملاقات که دکتر ولایتی نیز در آن حضور داشت، ابتدا آقای «نیازاف» ضمن تقدیم پیام کتبی آقای «گورباچف» رئیس‌جمهوری اتحادیه شوروی، صمیمانه‌ترین درودهای خود و ملت ترکمنستان شوروی را برای دولت و ملت ایران تقدیم کرد.

وی اظهار کرد: ما با جمهوری اسلامی ایران همسایه هستیم و آماده‌ایم در همه زمینه‌های موردعلاقه طرفین برای گسترش همکاری‌ها تلاش کنیم.

سفر رئیس اتاق بازرگانی عربستان به ایران

برای بررسی راه‌های توسعه روابط ایران و عربستان یک هیات اقتصادی از عربستان سعودی به سرپرستی آقای «شیخ اسماعیل ابوداوود» رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و  معادن این کشور وارد تهران شد.

هیات عربستانی در فرودگاه مورد استقبال رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و جمعی از اعضای این اتاق قرار گرفت.

هیات ۲۳ نفره عربستان مرکب از صاحبان صنایع و بازرگانان این کشور است.مهندس خاموشی، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در مورد سفر هیات اقتصادی عربستان به ایران گفت: رقم صادرات ایران به عربستان پارسال بالغ‌بر یک میلیون و پانصد هزار دلار بود که پیش‌بینی می‌شود با فعالیت و همکاری وسیع بخش خصوصی حجم مبادلات فی مابین در آینده سالانه به رقم ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون دلار برسد.

اطلاعات 17 مهر 1370

۱۷ شهریور ۱۳۸۰؛ صدور کارت جدید «ملی تراست»

جدیدترین و گسترده‌ترین کارت الکترونیکی ارزی با عنوان «ملی تراست» برای اولین بار در کشور، در بانک ملی ایران صادر شد.

«ملی تراست» یکی از خدمات جدید ارزی بانک ملی ایران است که قدرت خرید، راحتی و مزایای فراوانی را برای دارندگان خود در سطح جهان فراهم می‌کند.

این کارت در اکثر کشورهای دنیا اعتبار داشته و ۱۶ میلیون پذیرنده اعم از هتل، فروشگاه، مراکز تفریحی و توریستی دارد و از طریق شبکه اینترنت نیز برای پرداخت وجه کالا و خدمات معتبر است.بیش از ۶۵۰ هزار خودپرداز در سراسر جهان این کارت را قبول و پول نقد پرداخت می‌کنند.

اطلاعات 17 مهر 1380

۱۷ مهر ۱۳۹۰؛ پیشنهاد چاوز برای سازمانی موازی اوپک

ونزوئلا بعد از صعود به رتبه نخست ذخایر نفتی در اوپک و جهان حالا پیشنهاد تشکیل سازمانی موازی با اوپک را می‌دهد. سازمانی که به گفته رئیس‌جهمور این کشور تنها چهار تا پنج قدرت بزرگ نفتی در حال ظهور در آن عضو هستند.

هوگو چاوز تاکید کرد که ارائه این پیشنهاد با هدف حذف اوپک نیست. وی در جریان دیدار با معاون نخست‌وزیر و وزیر انرژی روسیه اظهار کرد: این یک پیشنهاد معتدل است و آن ایجاد سازمان جدید در قدرت‌های بزرگ نفتی در حال ظهور دنیا است.

غضنفری هم از قیمت تخم‌مرغ ناخرسند است

مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی‌بر برنامه کنترل قیمت تخم‌مرغ در بازار ازسوی وزارتخانه صمت: قیمت کالا باید در همه جا یکسان و پایین باشد و در حال حاضر حاصل تلاش‌های اولیه در بازار پدیدار شده است.

ما به این تلاش خرسند نیستیم و از وزارت کشاورزی خواسته‌ایم تا در امر تولید تخم‌مرغ کمک کند و اگر پاسخگو نیست در بازار واردات به ما کمک کند.

توقف سدسازی اطراف دریاچه ارومیه

به‌دنبال خشک شدن بخشی از دریاچه ارومیه، وزیر نیرو از تشکیل ستاد ویژه بررسی مشکل دریاچه ارومیه در دولت خبر داد و اعلام کرد: هم‌اکنون مطالعات مربوط به سدسازی در اطراف دریاچه ارومیه متوقف شده است.

پژویان: ارز دو نرخی فسادزا است

جمشید پژویان، رئیس شورای رقابت با بیان اینکه نرخ ارز یک «شمشیر دو لبه» است که بالا بودن آن به نفع یک عده و به ضرر عده دیگری است، دو نرخی شدن ارز باعث ایجاد رانت و فساد در کشور خواند و افزود: به‌عنوان نمونه اگر بگویند که ارز صادراتی با قیمت پایین‌تری عرضه می‌شود، این شرایط باعث خواهد شد تا هر کسی جهت سودآوری هرچه دارد را صادر کند: وی همچنین خواهان تعیین نرخ ارز در بازار شد.

کاهش ۱۵ تومانی دلار با مداخله بانک مرکزی 

بازار ارز روز گذشته شاهد افت ۱۵ تومانی قیمت دلار و رسیدن نرخ آن به ۱۲۴۵ تومان بود. افت قیمت دلار در چنین شرایطی را می‌توان در راستای هشدار شدیداللحن رئیس‌کل بانک مرکزی به دلالان بازار ارز تعبیر کرد.

محمود بهمنی روز جمعه از اراده جدی بانک مرکزی برای پایین آوردن: قیمت دلار در بازار و درهم شکستن مقاومت دلالان سخن گفته بود.

قیمت‌های پیشنهادی مزدا ۲ و ۳

گروه خودروسازی بهمن برای فردا ۳ تیپ ۳ تولیدی خود قیمت ۵۳ میلیون تومان و مزدا ۲ تیپ ۲ نیز قیمت ۳۷ میلیون تومان را به کمیته قیمت‌گذاری خودرو پیشنهاد کرده است.

دنیایاقتصاد 17 مهر 1390

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=219232

ثبت نظر

-