اختصاصی/ مزایا و معایب دورکاری برای سلامتی

  • کد خبر : 218323
  • 16 مهر 1399 - 14:40
اختصاصی/ مزایا و معایب دورکاری برای سلامتی
سرویس ترجمه نیوز، بسیاری از کارمندان برای تصمیم گیری خود گزینه های انتخابی چندانی نداشته و برای آماده سازی خود برای دورکاری زمان محدودی در اختیار داشتند، مهارت های استفاده آنها از فناوری ضعیف بوده و فضای کاری آنها در خانه چندان مساعد نیست. برخی از کارفرمایان غیبت یا حضور سروقت کارمندان دورکار را نادیده می گیرند اما برخی دیگر قویا حضور و غیاب آنها را رصد می کنند.
 
با گذشت چندین ماه، بعضی از کارمندان در دورکاری مهارت یافته ، برای تقویت آن تلاش می کنند و از سوی کارفرمایان نیز مورد تمجید قرار می گیرند، شاید تا پایان دوره خدمت‌شان به همین منوال ادامه دهند. بنابراین اگر تصمیم دارید پس از پایان همه گیری کرونا همچنان دورکار بمانید، بهتر است بدانید این کار برای سلامتی شما خوب است یا بد؟
 
تناسب اندام کمتر یا بیشتر؟
دسترسی آسان به میان وعده ها و انواع و اقسام خوراکی ها بدین معناست که برخی از کارمندان احتمالا طی همه‌گیری و دورکاری، دچار اضافه وزن شوند. بسیاری از آنها ساعت‌ها خیره به یک صفحه می نشینند و موقعیت نشستن خود را هم عوض نمی کنند. نگاه کردن طولانی مدت به یک نقطه به شبکیه چشم آسیب زده و نشست در صندلی که برای کار طراحی نشده، دردهای کمر و گردن به همراه می آورد.
 
اما دورکاری آنهم بطور صحیح می تواند موجب بهبود سلامت کارمندان شود.‌افراد می توانند با برنامه ریزی ساعات مناسب برای کار، سطح مناسبی از سلامتی را برای خود ایجاد کنند. کار در خانه این اجازه را به کارمند می دهد تا گاه و بی‌گاه و به منظور استراحت از پای لپ‌تاپ خود بلند شده،‌ اندکی در خانه قدم زده و راه برود و از آسیب های ناشی از نشستن بیش از حد در یک جا، پیشگیری کنند. 
 
فعالیت های اندک و کوتاه در حین کار در درازمدت تاثیرات مثبت فیزیکی و روانی  زیادی روی افراد دارد ده دقیقه بالا و پایین کردن پله های خانه‌تان با انرژی، هم ظرفیت ریه را افزایش می دهد و هم روحیه را عوض می کند. برای دستیابی به این مزایا، نیاز است که کارمندان طرح کاری خود را کنترل کنند. سازمان های نیز می توانند منابع یا نرم افزارهای لازم برای طراحی بهتر خانه به عنوان محل کار را فراهم کنند.
 
زمان کار بیشتر یا زمان آزاد بیشتر؟
برخی مشاغل که تا پیش از شیوع کرونا نیازمند رفت و آمد زیاد در خیابان ها -به ویژه در جوامع پرجمعیتـ  بود مانند کار با خودرو، اکنون  و در شرایط دورکاری، با آسایش بیشتری برای افراد همراه است؛ هم از نظر رهایی از آلودگی هوا و هم از منظر کاهش عبور و مرور دائمی. این دورکاری کیفیت زندگی فرد را نیز ارتقا می دهد. همچنین چنین فردی می تواند تعادل بهتری بین نقش کاری و غیرکاری خود برقرار نماید. 
 
کاری که از خیابان ها، اکنون به منزل منتقل شده بی‌شک زمان بیشتری را در اختیار صاحب خود قرار می دهد. استرس کارهای پررفت و آمد منجر به کاهش کیفیت خواب و همچنین افزایش فشارخون می شود که با دورکاری حذق می گردد. بنابراین سازمان ها در این دوران می توانند با انتشار سیاست های مناسب مانند ارائه خدمات از طریق ایمیل یا تلفن، به ارتقای سلامت جسمی و روحی کارمندان خود کمک کرده و کارمندان نیز از فرصت آزاد بیشتر خود به بهترین شکل بهره مند شوند.
 
حواس‌پرتی کمتر یا انزوا و تنهایی؟
کار در منزل می تواند این فرصت را برای کارمندان فراهم کند که عمیقا روی کار خود متمرکز شده و دچار هرگونه حواس پرتی نشوند. دورکاری به آنها کمک می کند تا در زمان کار فقط و فقط به کار معطوف شوند و هنگامی که از کار فارغ می شوند، جسمی و روحی در کنار خانواده باشند. آنها از این طریق می توانند تفکیک درستی بین کار و خانواده ایجاد نمایند. 
 
اما همه نیروهایی که اکنون دورکار شده اند چنین وضعیتی ندارند. برخی از آنها برای انجام کار قویا نیازمند صحبت و مشورت با مدیر و یا همکاران خود هستند. تامین این شرایط در منزل چندان امکان پذیر نیست. آنها می توانند از طریق  نرم افزارهای پیام‌رسان و یا تماس های تلفنی به کار بپردازند که البته چندان خوشایند نیست. 
 
حمایت از کارمندان
دورکاری تاثیر مثبت یا منفی دائمی بر سلامتی کارمندان ندارد. هنگامی دورکاری می تواند مفید باشد که شخص تصمیم عاقلانه ای برای زمان کار خود گرفته و کارفرما نیز با استفاده از فناوری و سایر ادوات از وی حمایت کند. مهمتر از  همه اینکه، هنگامی که کارمند مورد حمایت واقعی از سوی سازمان خود قرار بگیرد می تواند بازدهی دوبرابری در کار داشته باشد.
 
مترجم: لیلا فرجی
سرویس ترجمه نیوز

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=218323

ثبت نظر

-