دسترسی به وام مسکن گرانتر شد

  • کد خبر : 218141
  • 16 مهر 1399 - 12:11
دسترسی به وام مسکن گرانتر شد

 

 وام مسکن گرانتر شد

به گزارش نیوز،

 اگرچه وزیر راه و شهرسازی صرفاً از ارائه پیشنهاد برای افزایش وام مسکن خبر داده و هنوز سرنوشت این پیشنهاد در شورای پول و اعتبار مشخص نیست اما همین خبر قیمت اوراق تسه را افزایش داده است و برخی نوسان گیران در حال فروش اوراق تسهیلات مسکن در دامنه قیمتی ۹۰ هزار تومانی هستند.

 

دسترسی به وام مسکن گرانتر شد

 

 و از اعلام وضعیت این بازار در ماه‌های مرداد و شهریور به بهانه تأثیرگذاری اعلام متوسط قیمت مسکن در تهران در سایر شهرها، از تشریح وضعیت این بازار خودداری می‌کند، از سوی دیگر، با اعلام خبری که قطعی نیست، به رشد قیمت‌ها دامن می‌زند.

اگرچه وزیر راه و شهرسازی عضو شورای پول و اعتبار است، اما تصمیم گیری در خصوص افزایش سقف تسهیلات مسکن مراحل سنگینی دارد که از ارائه پیشنهاد از سوی بانک عامل بخش مسکن و تصویب جزئیات الگوریتم تأمین مالی آن در هیئت مدیره بانک مذکور تا طی مراحل بررسی کارشناسی در ادارات مختلف بانک مرکزی و سپس ورود این پیشنهاد به شورای پول و اعتبار، این پیشنهاد طول می‌کشد.

به نظر می‌رسد اعلام زود هنگام این خبر (احتمال افزایش سقف وام مسکن) هم در قیمت مسکن و هم در قیمت اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن در بازار سرمایه، می‌تواند تأثیرگذار باشد.

این در حالی است که علی رغم گذشت یک هفته از اعلام این خبر، بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار واکنشی در خصوص پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی نشان نداده‌اند.

با توجه به اینکه محدودیت خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن، ۴ ماهه است، برخی سودجویان با احتساب احتمال تصویب افزایش سقف تسهیلات مسکن در ماه‌های آینده، اقدام به خرید این اوراق کرده اند که هم نوسان گیری این اوراق و هم افزایش میزان تقاضا، باعث افزایش قیمت هر برگه و ورود آن به کانال ۹۰ هزار تومانی شده است.

اوراق تسهیلات وام مسکن

اوراق تسهیلات مسکن صادره در مرداد امسال (تسه ۹۹۰۵) در گران‌ترین معامله تا ۹۱ هزار و ۴۲۰ تومان معامله شد اما میانگین قیمت این نماد ۸۹ هزار و ۵۶۰ تومان بود تا کنون ۲۸۰۰ برگه نیز از این نماد معاملاتی به فروش رفته است.

تسه ۹۹۰۶ (اوراق تسهیلات مسکن صادره در شهریور ۹۹) نیز در یکی از گران‌ترین معاملات تا ۹۱ هزار و ۵۷۰ تومان به فروش رسید اما متوسط قیمت این نماد در معاملات امروز ۸۹ هزار و ۸۰۰ تومان بود و ۹ هزار برگه هم تا کنون دست به دست شده است.

تملی (اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی) نیز به دلیل سخت‌تر بودن مراحل دریافت تسهیلات خرید مسکن از این بانک، در ۳ سال گذشته معمولاً ارزان‌تر از اوراق تسهیلات مسکن بانک تخصصی این بخش است؛ با این حال در معاملات امروز، ۷ برگه از نماد تملی ۷۰۱ (اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی صادره در فروردین ۹۷) به قیمت ۹۴ هزار و ۱۷۵ تومان به فروش رسید.

تابلوی معاملات گروه اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن امروز کاملاً سبزپوش بود و بخش اعظمی از نمادهای این گروه، سقف دامنه نوسان قیمت هر برگه (مثبت ۵ درصد) را به ثبت رساندند.

در معاملات امروز فرابورس، هم تعداد معاملات و هم تعداد برگه‌های تسهیلات خرید و فروش شده از تعداد نسبتاً بالاتری نسبت به روزهای اخیر برخوردار بود.

 بیشتر بخوانید :

افزایش سقف وام مسکن

چگونه وام مسکن ۴۰۰ میلیونی بگیریم؟

با وام مسکن چند متر مسکن می‌توان خرید؟

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=218141

ثبت نظر

-