حمله مجدد جنگنده‌های ترکیه به شمال عراق

  • کد خبر : 217474
  • 15 مهر 1399 - 19:07
حمله مجدد جنگنده‌های ترکیه به شمال عراق

 

 

 

حمله مجدد جنگنده‌های ترکیه به شمال عراق

نیوز:فارس : هواپیماهای جنگی ترکیه امروز نیز برخی مناطق استان دهوک واقع در شمال عراق را بمباران کردند.

به گزارش نیوز به نقل از فارس، جنگنده‌های ترکیه امروز سه‌شنبه کوه متین و مناطق اطراف آن در بخش العمادیه واقع در استان دهوک در شمال عراق را بمباران کردند.

طبق گزارش وبگاه «الوکاله الوطنیه العراقیه للأنباء»، این حملات جنگنده‌های این کشور به بهانه تعقیب افراد مسلح پ.ک.ک صورت گرفت.

شاهدان عینی گفتند که حمله جنگنده‌های ترکیه باعث ایجاد رعب و وحشت در میان ساکنان منطقه شد.

هواپیماهای جنگی ترکیه هر از چند گاهی به بهانه حمله به مواضع پ.ک.ک، بخش‌هایی از منطقه کردستان عراق را بمباران می‌کنند.

این حملات تا کنون بارها با اعتراض بغداد مواجه شده و دولت عراق سفیرترکیه در بغداد را احضار و مراتب اعتراض خود را بیان کرده‌ است.

یک منبع آگاه امنیتی در منطقه کردستان عراق از حمله مجدد امروز جنگنده‌های ترکیه به این منطقه و آوارگی صدها خانواده از روستاهای کوهستانی آن به بهانه مبارزه با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) خبر داد.

این منبع در گفت‌وگو با پایگاه خبری «بغداد الیوم»، تصریح کرد: جنگنده‌های ترکیه صبح امروز نیز به صورت گسترده مناطقی از شمال عراق با بمباران کردند و روستاهای کوهستانی در ناحیه «شیلادزی» در شهرستان «العمادیه» واقع در استان دهوک را هدف قرار دادند.

وی با اشاره به اینکه هنوز هیچ اطلاعاتی درباره میزان خسارات جانی و مالی این حمله در دست نیست، گفت: این ناحیه تقریبا به یک ایستگاه دایمی برای هدف قرار دادن از سوی نیروهای ترکیه تبدیل شده است. صدها نفر از خانواده‌های ساکن این منطقه به دلیل بمباران‌های مستمرترکیه، منازل خود را ترک کرده‌اند و خود را به مرکز این ناحیه رسانده‌اند.

این منبع افزود: جنگنده‌های ترکیه اغلب روستاهای واقع در کوه «کاره» در شهرستان العمادیه را هدف قرار می‌دهند.

دیروز، چهارشنبه نیز جنگنده‌های ترکیه چندین ناحیه در منطقه کردستان را بمباران کردند.

امروز «احمد الصحاف» سخنگوی رسمی وزارت خارجه عراق، امروز، در گفت‌وگویی مطبوعاتی از گزینه‌های پیش روی این کشور در پاسخ به حملات ترکیه به شمال عراق خبر داد و گفت:‌ «به‌شدت اقدامات نظامی تحریک‌آمیز و یک‌جانبه ترکیه را محکوم و رد می‌کنیم. تأکید می‌کنیم که هماهنگی با دولت عراق صورت نگرفته است. این اقدامات باعث افزایش تنش در نوار مرزی میان دو کشور خواهد شد و کمکی به تلاش‌های صورت گرفته در زمینه مبارزه با تروریسم در منطقه نخواهد کرد حتی بر امنیت منطقه اثر خواهد گذاشت. لذا از جامعه بین‌الملل می‌خواهیم که به نقش خود در زمینه حمایت از عراق در حق دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضیش عمل کنند».

ترکیه  از ۱۴ ژوئن گذشته عملیات گسترده با نام «پنجه عقاب» و از ۱۷ ژوئن عملیات «پنجه ببر» را در شمال عراق،  با هدف نابودی عناصر حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) آغاز کرده است که با اعتراض شدید دولت بغداد و مقامات مسئول عراقی مواجه است اما آنکارا بی‌توجه به این اعتراض‌ها به نقض حاکمیت عراق، تاکید دارد که به عملیات خود ادامه دهد.

پ‌.ک‌.ک که از نظرترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا تروریستی شناخته می‌شود، بعد از شکستن توافق آتش‌بس با آنکارا، درگیری مسلحانه با دولت مرکزی ترکیه را از سر گرفت و طبق آمار دولتی، تاکنون بیش از ۴۰ هزار نفر در جریان عملیات‌ پ.‌ک.‌ک جان خود را از دست داده‌اند.

 

با نیوز همراه باشید..

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=217474

ثبت نظر

-