با پیاده‌روی، برق تولید کنیم /آینده جهان چه شکلی است؟

  • کد خبر : 217231
  • 15 مهر 1399 - 16:11
با پیاده‌روی، برق تولید کنیم /آینده جهان چه شکلی است؟

 

 

نیوز: به گزارش نیوز، امروزه پیشران های فناوری در اقتصاد جهان، یعنی استارتاپ‌ها، با سرمایه گذاری‌های ریسک پذیر و پر خطر خود به دنبال بالاتر بردن کیفیت و استاندارد زندگی‌ انسان‌ها هستند. ایده‌هایی که از سوی استارتاپ ها مطرح و پیگیری می‌شوند گاه بسیار خلاقانه، عجیب و نوآورانه هستند و گاهی هم بسیار ساده و بدون پیچیدگی. حالا ما به برخی از این ایده‌های انقلابی در حوزه استارتاپ‌های فناوری پرداخته‌ایم. ایده‌هایی که دایره وسیعی، از موج سواری بر روی موج‌های مصنوعی تا نفس کشیدن به کمک درختان بیوتکنولوژیک را شامل می‌شود.


>>>این مطلب را هم بخوانید؛

استارتاپ‌هایی که جهان را تغییر می‌دهند (۱) / ۴ تکنولوژی جدید در جستجوی دنیای بهتر


نیوز در سلسله گزارش‌هایی، ۱۲ فناوری مبتکرانه و نو معرفی می کند که به دنبال انقلابی بزرگ در جهان ما هستند. ۴ فناوری که در متن زیر به آن‌ها پرداخته شده دومین بخش این گزارش‌ها محسوب می‌شود. بخش نخست این گزارش در روزهای گذشته منتشر شد و در روزهای آینده نیز بخش سوم و پایانی این گزارش منتشر خواهد شد.

با پیاده‌روی، برق تولید کنیم /آینده جهان چه شکلی است؟

موج سواری بر روی موج‌های پوشالی

چیزی که به طرز مشکوکی به فیلم Mad Max شبیه است، در واقع بهترین مولد و ژنراتور موج در جهان است که دارای قدرت ۳۶۰ درجه و ۲۴۰۰ موج در ساعت است.

حدود ۱۵ سال پیش، آرون ترویس، مهندس معدن و موج سوار آماتور، خود را به همراه فرزندانش در حال پرتاب سنگ به دریاچه‌ای یافت. این لحظه نامشخص بود که زندگی ترویس را برای همیشه تغییر داد. او به یاد می‌آورد: « به این فکر می‌کردم که چه اندازه سنگی برای تولید موجی که بتوانم بر روی آن گشت بزنم کافی است؟» حالا کسب و کار او اداره دریاچه موج سواری است و یکی از بزرگترین استخرهای موج‌دار جهان را با ۸۰ هزار متر مکعب آب، در زادگاه خود یپون در سواحل شرقی استرالیا مدیریت می‌کند.

البته سیستم او امواج را با سنگ تولید نمی‌کند، اما از یک حلقه فولادی در وسط دریاچه استفاده می‌کند که وزن آن ۱۴۰۰ تن است؛ یعنی وزن آن تقریبا برابر است با سه جت تجاری. این سیستم به کمک فشار هوا موج‌های متحدالمرکز ۲٫۴ متری را با ریتمی کاملا معین منتشر می‌کند. آنچه سیستم ترویس را خاص می‌کند این است که صخره‌های مصنوعی قرار گرفته در کف دریاچه به امواج اجازه شکل‌گیری می‌دهند و سرعت، شیب و ارتفاعات مختلفی را در نقاط مختلف ایجاد می‌کنند. دریاچه موج سواری به ۵ سطح دشواری تقسیم شده است، به این معنی که می‌تواند توسط افراد مبتدی و حرفه‌ای مورد استفاده قرار گیرد. این سطوح همچنین نام فناوری منحصر به فرد دریاچه را تعیین کرده است: «۵ موج». این دریاچه می‌تواند همزمان ۲۰۰ موج سوار را در خود جای دهد، اما نکته منفی این است که نمونه اولیه آن در یپون هنوز برای عموم باز نیست.

با پیاده‌روی، برق تولید کنیم /آینده جهان چه شکلی است؟

به کسانی که نمی‌شناسید زنگ بزنید

آیا احساس تنهایی می‌کنید یا دوست دارید با کسی درباره یک عادت غیر معمول و عجیب خود صحبت کنید؟ پلتفرم آنلاین آهویلی (Ahoyly) دقیقا برای همین کار طراحی شده است تا شما به راحتی بتوانید شریک گفتگوی خود را پیدا کنید.

حدود ۹ ماه پیش اگر کسی به شما می‌گفت که خانواده و یا دوستان خود را به مدت هفته‌های زیادی نمی‌تواند ببیند احتمالا برای شما مضحک و تمسخر برانگیز بود. اما با آمدن ویروس کرونا چنین اتفاقی افتاد و ما در این زمان بود که ناگهان متوجه شدیم که ارتباطات و روابط بین فردی تا چه اندازه در آرامش حال و رفاه ما اهمیت دارد. دقیقا به همین دلیل است که آنیا کرول و فابین هنزه در ماه آوریل سال ۲۰۲۰ آهویلی را بنیانگذاری کردند تا یک بستر آنلاین و رایگان برای ارتباط با افراد همفکر راه اندازی کرده باشند.

ثبت نام در این پلتفرم آنلاین بیشتر از ۲ دقیقه طول نمی‌کشد. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که علایق خود و بستر ارتباطی مورد نظرتان را مشخص کنید. این استارتاپ پس از تعیین علایقتان برای شما الگوریتمی را برای ایجاد گفتگو پیشنهاد می‌کند و پس از آن که شخصی به نظرتان جالب رسید به او در خواست برقراری مکالمه می‌دهید و در صورت پذیرش او از طریق بستر ارتباطی که تعیین کرده‌اید ( اسکایپ، زوم و …) با هم صحبت می‌کنید.

آنیا کرول بنیانگذار آلمانی این استارتاپ درباره ایده اولیه آن می‌گوید که شیوع کرونا تنها نقش یک کاتالیزور را داشته است. چرا که افراد بعضی مواقع دیگر حرفی برای گفتن به یکدیگر ندارند و به دنبال افراد جدیدی برای برقراری دیالوگ هستند. او می‌گوید دلیل آن که استارتاپ خود را بر مبنای تماس تلفنی بنا کرده‌اند نیز معتقد است که تماس تلفنی استرس را در میان انسان ها کاهش می‌دهد. این در حالی است که چت نوشتاری نمی‌تواند ارتباطات عمیق تری را در بین انسان‌ها برقرار کند. او هدف از بنیانگذاری این استارتاپ را ترویج گفتگو میان مردم جهان می‌داند.

با پیاده‌روی، برق تولید کنیم

از پیاده روی انرژی تولید کنیم

برندگان ملی جایزه رد بول بیسمنت ۲۰۱۹ در هند، هیئت منصفه را در مرحله داوری، با ایده‌ای شگفت انگیز برای تولید برق از انرژی تولید شده توسط دانشجویان در حال قدم زدن متقاعد کردند.

لاجین باسکار لال و نادیکا ونکاتسواران ۲ دانشجوی هندی که این ایده را مطرح کردند اگر بتوانند مسیر خود را پیدا کنند ، به زودی می‌توانند تاثیر شگفت انگیزی بر جهان بگذارند. ایده آن‌ها تولید برق با کمک همکلاسی هایشان و با استفاده از قدم‌های آنان است. این خلاقیت شگفت انگیز باعث شد تا این ۲ نفر سال گذشته در دانشگاه Red Bull Basement در هند، مقام اول را کسب کنند.

استقبال از این ایده به حدی بود که پس از آن باسکار لال توسط گوگل دعوت شد تا کار خود را در پروژه انرژی برید (EnergyBrid) در بنگلور ادامه دهد. قواعد این ایده در واقع بسیار ساده به نظر می‌آید. این دو دانشجو به دنبال پاسخ این سوال بودند که چگونه می‌توان انرژی حاصل از راه رفتن و قدم زدن را ذخیره و نگهداری کرد. برنامه آن‌ها نصب موزاییک‌هایی مخصوص (در ابعاد ۴۵ سانتی متر در ۳۵ سانتی متر) است که انرژی قدم‌ها را به برق تبدیل کرده و آن را ذخیره می‌کنند.

در پیاده رو های پر رفت و آمد، هر موزاییک فقط در مدت زمان ۳۰ دقیقه، ۷۵ هزار بار قدم بر رویش گذاشته می‌شود و این انرژی تولید شده می‌تواند به مدت ۲۰ دقیقه یک اتاق را به کاملا روشن کند.

از پیاده روی انرژی تولید کنیم

درخت‌های مصنوعی هوا را تصفیه می‌کنند

یک استارتاپ مستقر در برلین اولین درخت بیوتکنولوژیک را آماده تولید تجاری کرده است. این یک نیروگاه واقعی است که می تواند در هر ساعت هوای قابل تنفس ۷ هزار نفر را فیلتر کند.

از ابتدای سال جاری سه غول چوبی در خیابان‌های برلین، پایتخت آلمان پرسه زدن را آغاز کردند. آن‌ها هر دو ماه یک بار در مکان‌های جدید ظاهر می‌شوند و همواره نگاه‌های کنجکاو را به سوی خود جلب می‌کنند. برج‌های ۴ متری که درختان شهر (City Trees) نامیده می‌شوند و اساسا هدف یکسانی با الهام بخش خود در جنگل دارند. این غول‌ها مثل درختان هوا را فیلتر می‌کنند، اما با قدرت بیشتر از آنچه یک درخت دارد.

یک CityTree در هر ساعت هوای قابل تنفس برای ۷ هزار نفر را فیلتر می‌کند. هر یک از واحدهای فیلتر کننده متحرک، آلودگی هوا را به شعاع ۵ متر و تا ۸۲ درصد کاهش می‌دهد. لازم به ذکر است که این برج‌ها دارای سنسورهای نظارتی هستند که داده های زیست‌محیطی را جمع آوری می‌کنند.

ویژگی اصلی درخت بیوتکنولوژیک این است که فیلترهایی که در زیر دریچه‌ها تعبیه شده‌اند از انواع خزه‌های مختلف تشکیل شده است و در هر برج ۱۲ متر مربع سطح سبز وجود دارد. این خزه‌ها هنگام تولید اکسیژن و خنک کردن دمای محیط ( این برج ها دمای محیط پیرامون خود را تا ۷ درجه سانتی گراد می‌توانند خنک کنند) به دلیل تبخیر رطوبت موجود در سطح آن‌ها، سموم محیطی مانند اکسیدهای ازت و ذرات معلق را جذب و متصل می کنند.

این غول‌های سبز مجهز به سلول‌های خورشیدی و سیستم‌های جمع آوری آب باران هستند تا از این طرق انرژی و آب مورد نیاز خود را تامین کنند. این تکنولوژی نتیجه هفت سال تلاش مستمر تیم راه‌اندازی گرین سیتی سولوشنز مستقر در برلین است. قرار است اجرای آزمایشی این طرح در شهرهایی از جمله لندن ، پاریس و هنگ کنگ پی گرفته شود. درختان شهر به زودی قرار است در حیاط ۲ مدرسه در برلین معرفی و مورد استفاده قرار گیرند. ذهنیت خلاقانه استارتاپ گرین سیتی سولوشنز نه تنها مساله تصفیه هوا را جدی گرفته است، بلکه به بخش و جنبه‌های آموزشی آن نیز تاکید دارد.

لیانگ وو، از مدیران ارشد این استارتاپ می‌گوید: «ما تلاش می‌کنیم تا از دانش‌آموزان در برابر هوای ناپاک محافظت کنیم و به آن‌ها در مورد میزان خطرناک بودن آلودگی هوا آموزش دهیم.»

با پیاده‌روی، برق تولید کنیم /آینده جهان چه شکلی است؟

 

با نیوز همراه باشید..

،‌ پیش‌بینی تغییر جمعیت جهان در یک قرن آینده

ارزانترین منابع تولید برق جهان

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=217231

ثبت نظر

-