تغییر ارز مورد نیاز لاستیک از یارانه‌ای به نیمایی

  • کد خبر : 216486
  • 15 مهر 1399 - 6:44
تغییر ارز مورد نیاز لاستیک از یارانه‌ای به نیمایی
به گزارش نیوز،

داریوش باقرجوان مدیرکل دفتر مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در یک برنامه زنده تلویزیونی درباره تامین و توزیع لاستیک خودرو‌های سنگین، با بیان اینکه آنچه که درباره آن صحبت خواهیم کرد لاستیک ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای شامل باری و مسافری است، گفت: آنچه که بانک اطلاعاتی آن در اختیار ما قرار دارد و متولی آن سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است، به طور متوسط یک میلیون و هشتصد هزار حلقه لاستیک از انواع سایز‌ها و برند‌ها مورد نیاز کشور است و از آن جایی که استفاده از برند‌ها در محور جلوی وسایل نقیله به ویژه ناوگان مسافری باعث کاهش پیامد‌های ناشی از حوادث می‌شود، حدود بیست و پنج درصد لاستیک‌ها مورد نیاز حمل و نقل جاده‌ای از برند‌های اروپایی و متوسط چینی است.

وی یادآور شد: بنا به ضرورت‌هایی که در حوزه تولید و واردات لاستیک در سال ۹۷ پیش آمد در آن مقطع مسئولین امر صلاح دیدند سامانه‌ای ایجاد شود که براین اساس سامانه  «واسط» شروع به کار کرد تا حواله‌های لاستیک را به صورت سیستمی و با اطلاعات مشخص را صادر کند.

مدیرکل دفتر مسافری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تصریح کرد: براساس این سامانه اگر لاستیکی ثبت سفارش یا در داخل تولید می‌شود، در صورتی که نوع مصرفی آن برای ناوگان جاده‌ای است، حتما باید در این سامانه که سامانه راهداری است قرار گیرد و از طریق ادارات کل حمل و نقل جاده‌ای استان‌ها با مراجعاتی که رانندگان دارند، براساس پیمایش حواله‌ای کشیده می‌شود که در آن عدد لاستیک، برند و قیمت آن مشخص است و رانندگان با مراجعه به عاملین، لاستیک را با همان نرخ دریافت خواهند کرد.

وی ادامه داد: این سامانه در دو سال گذشته عملکرد بسیار خوبی داشت، باتوجه به اینکه ارز تخصیصی هم ارز یارانه‌ای ۴۲۰۰ تومانی بود، مشکل خاصی وجود نداشت جز اینکه بعضا در حوزه برندها، برند‌های نامرغوبی هم وارد شد و در این سامانه قرار گرفت. به هر حال مشکلات این بخش را کم کرد و تا حدی توانست دغدغه رانندگان را حل کند.

باقرجوان افزود: از ابتدای امسال ارز مورد نیاز لاستیک از گروه یک (یارانه ۴۲۰۰ تومان) به گروه دو (ارز نیمایی) تغییر کرده است که این تصمیم براساس ملاحظات کشور گرفته شده، آنچه که برای مهم است اینکه اگر تامین ارز مشکل دارد حتما باید تامین مابالتفاوت ریالی لاستیک‌ها انجام شود چرا که در این بخش مشکلات عدیده‌ای در حوزه قطعات، قیمت ماشین و لاستیک وجود دارد که در صورت نادیده گرفتن آن ها، موجب خلل در تردد ناوگان عمومی جاده‌ای خواهد شد.

وی ادامه داد: فارغ از مسائل و مشکلاتی که در بخش تولید و واردات داریم لاستیک در سایز‌های مختلف در بازار وجود دارد و مشکلی که امروز وجود دارد، مشکل در قیمت لاستیک است.

باقرجوان بیان داشت: مجموعاً سه میلیون و هشتاد هزار حلقه لاستیک از سال ۹۷ تا الان وارد این سامانه شده که براساس حواله ها، در اختیار رانندگان قرار گرفته و امروز موجودی حواله سامانه راهداری دویست و هفتاد هزار حلقه است که با پیگیری‌های انجام شده هر حلقه لاستیکی که اول شهریور ۹۹ وارد گمرک شده باشد به شرط اینکه بانک مرکزی از قبل ارز یارانه‌ای به آن‌ها تخصیص داده شده باشد، با همان ارز یارانه‌ای ترخیص شود و خوشبختانه بانک مرکزی این موضوع را به بانک‌های عامل ابلاغ کردند و کار در فرآیند اجرایی قرار گرفته است، براساس برآورد و شناسایی که همکاران بنده در حوزه بنادر و گمرکات انجام داده اند حدود سیصد هزار حلقه لاستیک وجود دارد که می‌تواند به این تعداد اضافه شود تا ما پانصد و هفتاد هزار حلقه لاستیک را در این سامانه داشته باشیم.

در ادامه این گفت‌گو احمد کریمی دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور هم با تاکید براینکه متولی تامین لاستیک کشور وزارت صمت است، گفت: در دو سال گذشته نتوانستیم تمام لاستیک مورد نیاز بخش حمل و نقل جاده‌ای کالا و مسافر را با ارز دولتی تامین کنیم. ضمن اینکه در بخشی از سایز‌ها با کمبود شدید لاستیک مواجه هستیم که کامیون داران ناگزیر به تامین آن در بازار آزاد بوده اند.

وی افزود: برای نیمه دوم سال حداقل یک و نیم میلیون حلقه لاستیک نیاز داریم که تنها پانصد هزار حلقه آن تامین شده است.

باقرجوان نیز در راستای اظهارات کریمی دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون داران کشور با بیان اینکه وزارت صمت باید پاسخگو باشد و ما خودمان نیز خواهان هستیم، گفت: در برخی از سایز‌ها مشکل داریم و متاسفانه تولید داخلی نیز در این حوزه با مشکل مواجه است، عمده تولید داخل کشور لاستیک‌های بایاس هستند که در مسیر‌های درون شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند و برای مسافت‌های بلند لاستیک‌های رادیالی که مورد نیاز است، نزدیک به هشتاد درصدش به صورت واردات تامین می‌شود و در بحث کامیونت نیز در لاستیک‌های رینگ ۱۶ و ۷۵۰ کمبود داریم.

در ادامه این بحث داود سعادتی نژاد رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک نیز در ارتباط تلفنی با انتقاد از صدور حواله دستی به جای صدور حواله راهداری، گفت: توزیع لاستیک توسط سازمان راهداری مناسب نیست و از سال ۹۷ تا کنون بیش از چهارصد هزار حلقه لاستیک در انبار‌های فروشندگان لاستیک باقی مانده است و فروشندگان بیشتر انباردار هستند تا فروشنده، کسی نمی‌تواند بدون حواله لاستیک بفروشد و تنها راه صدور حواله فروش لاستیک هم سامانه راهداری است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=216486

ثبت نظر

-