تکذیب تعویق سفر رئیس‌جمهور فرانسه به تهران/ افزایش بهای طلا پس از ترور رئیس‌جمهور مصر/تاسیس مرکز تجاری ایران در ارمنستان

  • کد خبر : 216446
  • 15 مهر 1399 - 5:00

تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه ۹۰ ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

پانزدهم مهر ۱۳۵۰؛ تثبیت نرخ حمل کالا به شهرها

برای تثبیت و تعیین نرخ حمل‌و‌نقل در سراسر کشور جلسه‌ای تشکیل شد. در این جلسه معاون طرح هماهنگی حمل‌و‌نقل، دبیر اطاق صنایع و بازرگانی و رئیس اتحادیه کامیونداران و اعضای اطاق صنایع و بازرگانی و اتحادیه مرکزی کامیونداران و حمل‌و‌نقل شرکت داشتند. در این جلسه تصمیمات لازم برای تعیین نرخ حمل‌و‌نقل اتخاذ گردید و این نرخ پس از طرح در جلسات بعدی جهت آگاهی عموم اعلام خواهد شد.

در حال حاضر نرخ حمل کالا با کامیون بین تهران-خرمشهر تنی ۵۰۰ ریال و بالعکس حدود ۱۱۵۰ ریال و تهران به آذربایجان تنی ۲۷۰ و بالعکس ۸۰۰ ریال است.

اطلاعات 15 مهر 1350

 

۱۵ مهر ۱۳۶۰؛ افزایش بهای طلا پس از ترور رئیس‌جمهورمصر

با انتشار خبر ترور انور سادات قیمت طلا و دیگر فلزات در بازار لندن افزایش یافت. براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، دقایقی پس از انتشار این خبر ، قیمت طلا در بازار لندن در هر اونس ۵ دلار افزایش یافت. علاوه‌بر طلا بهای فلزات دیگر ازجمله مس، قلع و روی نیز که در برابر نوسانات ارزی حساسیت خاصی دارند، افزایش یافت.

اطلاعات 15 مهر 1360

۱۵ مهر ۱۳۷۰؛ تکذیب تعویق سفر رئیس‌جمهور فرانسه به تهران

«آلن ویوین» معاون وزیر امور خارجه فرانسه به تعویق افتادن سفر «فرانسوا میتران» رئیس‌جمهوری فرانسه به تهران را تکذیب کرد.

معاون وزیر امور خارجه فرانسه درحالی‌که از پرداختن به جزئیات مذاکرات انجام‌شده در زمینه اختلاف‌های مالی میان دو کشور طفره می‌رفت در عین حال احتمال حل اختلافات موجود با حفظ برخی از قراردادهای مورد اختلاف را رد نکرد.

معاون وزیر امور خارجه گفت: موضوع دیگری که در نمایشگاه بین‌المللی تهران نظر مرا جلب کرد، همکاری دو کشور در زمینه ساخت اتومبیل بود.

«ویوین» ادامه داد: همکاری ایران و فرانسه در زمینه ساخت اتومبیل‌های رنو، سیتروئن و پژو باعث شده است تا دو کشور تجربه صنعتی خوبی در این زمینه داشته باشند و با توجه به نیاز ایران به اتومبیل، امید گسترش بیشتر روابط در این زمینه نیز وجود دارد.

اهم برنامه‌های دولت برای حل نهایی مشکل مسکن

اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس‌جمهوری در بازدید از پنجمین نمایشگاه طرح‌های آماده‌سازی زمین با اظهار این مطلب که ما فکر کرده‌ایم در یک حرکت جهشی مشکل مسکن را حل کنیم، گفت: با آمادگی وزارت مسکن طی چند سال آینده التهاب مسکن فروکش خواهد کرد.

وزارت مسکن همچنین آمادگی واگذاری یک میلیون قطعه زمین به مردم در ۲۰۰ نقطه کشور وجود دارد.

صادرات غیرنفتی به مرز ۲ میلیارد دلار رسید

صادرات غیرنفتی کشور در نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با ۳۲ درصد افزایش به یک میلیارد و ۹۷۲ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار رسید.

مهم‌ترین اقلام صادرات غیرنفتی، گازها، فرش دستباف، پسته و مغز پسته، آهن‌آلات و فولاد محصولات پتروشیمی، نفتای سبک و… .

براساس این گزارش، طی همین مدت یک میلیون و ۴۹۳ هزار تن به ارزش ۸ میلیارد و ۸۷۹ میلیون دلار کالا به کشور وارد شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن ۸/۳۴ درصد و از حیث ارزش ۵/۲۶ درصد رشد داشته است.

اطلاعات 15 مهر 1370

۱۵ مهر ۱۳۸۰؛ تاسیس مرکز تجاری ایران در ارمنستان

پنجمین نمایشگاه‌های کالاهای تولیدی ایران در ارمنستان و نخستین نمایشگاه مشترک تولیدات یونان، ارمنستان و ایران از چهارم آبان امسال به مدت ۱۰ روز در شهر ایروان پایتخت جمهوری ارمنستان برپا خواهد شد.

لئون آهارونیان، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ارمنستان گفت: اخیرا با حضور وزیر بازرگانی ایران در ارمنستان قرارداد تاسیس مرکز تجارت ایران در این کشور به امضا رسید.

بازنشستگی پیش از موعد کارگران

مجمع تشخیص مصلحت نظام نظر مجلس شورای اسلامی را درباره لایحه اصلاح قانون سازمان تامین اجتماعی در زمینه بازنشستگی پیش از موعد کارگران تصویب کرد.

در جلسه مجمع موضوع اختلاف‌نظر مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان درباره لایحه اصلاح تبصره دو الحاقی به ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی مصوب سال ۱۳۵۴ و الحاق دو تبصره به ماده ۷۶ این قانون مصوب ۱۳۷۱ در دستور قرار گرفت و نظر مجلس شورای اسلامی در زمینه بازنشستگی زودتر از موعد کارگران در مشاغل سخت و زیان‌آور و همچنین افزایش حق بیمه از ۱۰ سال به ۲۰ سال تایید شد.

سرمایه در گردش مشکل اکثر واحدهای تولیدی

محمد شریعتمداری، وزیر بازرگانی پس از بازدید از واحد تولیدی مواد غذایی بهروز گفت: امروز یکی از مشکلات اولیه اکثر واحدهای تولیدی سرمایه در گردش است و کسب سرمایه در گردش با نرخ بهره بالا هزینه تولید را برای تولیدکنندگان افزایش داده است.

وی افزود: روند کاهنده نرخ بهره باید در شورای پول و اعتبار بررسی شود ضمن اینکه قدرت وام‌دهی بانک‌ها نیز افزایش یابد.

اطلاعات 15 مهر 1380

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=216446

برچسب ها

ثبت نظر

-