موانع کاندیداتوری زنان برای انتخابات رییس جمهوری؟

  • کد خبر : 216432
  • 15 مهر 1399 - 4:18
موانع کاندیداتوری زنان برای انتخابات رییس جمهوری؟

وی ادامه داد: بنابر حرف آقای کدخدایی، این تفسیر شورای نگهبان که هم زنان و هم مردان می توانند رئیس جمهور شوند؛ باید در قانون اساسی آورده شود. اگر این سخن فقط صحبت سخنگو باشد، سخنگوی شورای نگهبان می تواند تغییر کند و نفر بعدی این دیدگاه را نداشته باشد. باید این ابهام در قانون اساسی تغییر کند و ممکن است تا ۱۰۰ سال آینده هم رئیس جمهور زن نداشته باشیم و در مسیر تحولات اجتماعی علاوه بر بروزرسانی قوانین، تفکرات و فرهنگ ها هم باید آماده پذیرش این موضوع باشد.

سلحشوری درپاسخ به سوالی درباره آنکه آیا زنان در فضای مردسالارانه رای می آوردند؛ گفت: از یک سوی کسانی هستند که باید اعلام کاندیداتوری برای ریاست جمهوری کنند مانند خانم طالقانی، از سمتی دیگر کسانی هستند که باید رای بدهند. بارها گفتم نظریه ای به نام پرهیز از ریسک است که زنان به نسبت مردان، به علت بالا بودن ریسک حضور کمتری در عرصه های سیاسی دارند، اساسا باید دید که چه کسانی راضی به این حضور هستند. زنان در پست های سیاسی که از سمت ریاست جمهوری نیز پایین تر است، به دلیل حملات و هجمه ها در امان نبوده و به مراتب بیشتر از آقایان مورد آماج گروه های مخالف و رقیب قرار می گیرند. 

وی با بیان آن که حذف زنان از صحنه سیاست بیشتر از آقایان است؛ تصریح کرد: بسیاری از آقایان ۲۰ سال است که در حال فعالیت در عرصه سیاسی هستند اما زنان به محض ورود به سیاست، حذف آنان به هر نحوی رقم می خورد. حال باید دید که تفسیر این که زن و مرد هر دو بتوانند کاندید و تایید صلاحیت شوند؛ یعنی از نظر مفهومی بین زن و مرد فرقی وجود ندارد، بعید می دانم که زنان بسیاری خودشان بخواهند وارد سیاست شوند و عطای ریاست جمهوری را به لقای آن می بخشند. در شرایط سخت کشور از نظر اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی شاهد سقوط های بسیاری هستیم و شرایط به گونه ای رقم خورده که مردم هر روز می گویند دریغ از دیروز. 

این نماینده سابق مجلس گفت: روزگاری تصور بر این بود که مگر شرایط بدتر از دوره آقای احمدی نژاد هم ممکن است باشد و در حال حاضر شرایط بدتر از آن زمان نیز هست. این امید که فردی شرکت کند به جهت آن که این پیام را برساند که ما زنان می توانیم، ایثار کرده است. اگر زنی هم بتواند کاندیدای ریاست جمهوری شود در رقابت های انتخاباتی شاید بتواند عرصه را به نفع خودش رقم بزند و این به تایید صلاحیت توسط شورای نگهبان و فعالیت های انتخاباتی باز می گردد. 

سلحشوری درباره آنکه آقای کدخدایی عنوان کردند که زنان حتی به خودشان هم رای نمی دهند؛ گفت: در عرصه سیاسی ما، همیشه زنان را در مقابل زنان قرار دادن یک باب است که گفته می شود زنان باهم مشکل دارند. من معتقد نیستم که این امکان وجود دارد که زنان در عرصه قدرت، شانس کمی برای دسترسی به فرصت های سیاسی  و رقابت دارند اما موضوع  رای آوردن یک زن به میزان تبلیغات و میزان جلب اعتماد مردم باز می گردد. شما تصور کنید در دوره قبل  چند شهر فقط یک نماینده زن داشتند و اگر زنان رای دادند، مردان هم به او رای دادند. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: از مجموع ثبت نام کنندگان زن و مرد و نسبت تایید صلاحیت شدگان و درصد آنان در انتخابات پیشین را اگر در بیاریم، آن زمان می توان نظر قاطع داشت. اما نمی شود گفت که کاندید زن داشتیم اما زنان به زنان رای ندادند چرا که قرار نیست زنان فقط به خودشان رای بدهند. کسی که کاندید انتخابات مجلس می شود، هم نماینده زنان و هم نماینده مردان است و هر دو جنسیت باید به او رای داده و ما باید فارغ از جنسیت و به صلاحیت افراد رای بدهیم. به دلیل نگاه جنسیتی در جامعه، متاسفانه نگاه شایسته سالاری نیست. نگاه باید تغییر کند تا فرق بین شهروند زن و مرد؛ مدیریت زن و مرد وجود نداشته باشد. 

برخی زنان مایل به رقابت سیاسی نیستند

سلحشوری درباره اینکه کدام چهره سیاسی زن برای ریاست جمهوری ایران مناسب است، بیان کرد: ممکن است کسانی باشند که برای ما ناشناس باشند. خانم دستجردی سال ها فعالیت سیاسی کرده و زمانی هم وزیر بودند و از افراد خوش‌نام سیاسی در بین اصولگرایان هستند. بارها و بارها این موضوع را بیان کردم که یکبار نیز با واکنش‌هایی همراه شد اما ایشان در دوران وزارت، مقبول بسیاری از افراد بودند. در بین اصلاح طلبان نیز خانم جنیدی، خانم مولاوردی و خانم ابتکار از جمله کسانی هستند که پتانسیل رئیس جمهوری را دارند و به خصوص خانم جنیدی بدون سر و صدا بسیار خوب دارند کار می‌کنند و همه به توانمندی ایشان اذعان دارند. برخی ها هم هستند که توانایی دارند اما خیلی مایل به رقابت نیستند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=216432

برچسب ها

ثبت نظر

-