بارداری و زایمان ایمن با راهکارهای طلایی در دوران کرونا

  • کد خبر : 215676
  • 03 مرداد 1400 - 11:11
بارداری و زایمان ایمن با راهکارهای طلایی در دوران کرونا

به گزارش نیوز: زنان باردار و زنانی که زایمان کرده اند نسبت به سایر گروه‌ها در خطر بالاتری از ابتلا به کرونا هستند. گفته می‌شود که به دلیل تغییرات در بدن و سیستم ایمنی، زنان باردار در ماه‌های آخر بارداری ممکن است دچار عفونت‌های حاد تنفسی شوند، و بنابراین مهم است که بسیار مراقب باشند.در این مطلب چند روش برای بارداری و زایمان ایمن به شما پیشنهاد می کنیم.

در صورت ابتلا به ویروس کرونا، باید مراقبت­‌های ویژه­‌ای قبل، هنگام و بعد از تولد نوزاد لحاظ شود. ماما یا متخصص زایمان باید درمورد بی­‌خطرترین روش و زمان تولد نوزاد با شما صحبت کند.

به مناسبت هفته سلامت زنان در شرایط همه گیری بیماری کووید۱۹ ، گفتگویی با دکتر اخلاقی، رئیس بیمارستان زنان ام البنین داشتیم تا نکاتی در خصوص بارداری و زایمان ایمن ارائه دهند.

بارداری و زایمان ایمن

هیچ اطلاعاتی مبنی بر انتقال بیماری کرونا از مادر به جنین وجود ندارد

وی با بیان اینکه یکی از نگرانی های خانمها در دوران پاندمی بیماری کرونا داشتن بارداری و زایمان ایمن است، عنوان کرد: خانمها نگران هستند که این بیماری از طریق جفت به جنین منتقل شود اما با توجه به محدود بودن اطلاعات در خصوص این بیماری، هنوز اطلاعات کافی در خصوص انتقال بیماری از طریق جفت به جنین وجود ندارد از همین رو رعایت نکات بهداشتی از سوی مادران باردار ضرورتی دو چندان دارد.

بیشتر بخوانید:

با این روش ها درد زایمان را کنترل کنید

دکتر اخلاقی با اشاره به اینکه شستشوی مداوم دستها، استفاده از ماسک، پرهیز از ازدحام ، حضور در حد ضرورت در بیرون از منزل از جمله نکاتی است که مادر باردار باید نسبت به انجام آنها دقت و توجه زیادی داشته باشد ، گفت: مراقبت های بهداشتی مادران باردار نیز حتما باید به تعداد کمتر انجام شود و مادران پاسخ سوالات خود را از پزشک مربوطه از طریق تماس تلفنی و ارتباطات مجازی دریافت کند.

وی با بیان اینکه مادر باردار باید محل زایمان خود را از قبل انتخاب کند و مدارک پزشکی خود را در دسترس قرار دهد؛ عنوان کرد: هر زمانی که مادر باردار نیاز به دریافت خدمات درمانی داشت باید به مراکز درمانی مراجعه کند و به خاطر ترس از ابتلا به کرونا، روند درمان خود را به تعویق نیندازد.

سه ماه سوم بارداری احتمال ابتلا به بیماریهای عفونی تنفسی بیشتر است

دکتر اخلاقی اظهار کرد: در سه ماه سوم بارداری احتمال ابتلا به بیماری عفونی تنفسی بیشتر است اما شرایط و روند بیماری همانند سایرین است بنابراین خانمهای باردار باید مراقب خود باشند که مبتلا به بیماریهای ویروسی نشوند .

دید و بازدید از مادر و نوزاد باید محدود به اقوام درجه یک باشد

بارداری و زایمان ایمن؛ متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه بعد از زایمان نیز دید و بازدید از مادر و نوزاد باید با تعداد کم مهمان و اقوام نزدیک انجام شود و از پذیرفتن تعداد زیاد مهمان برای دیدار از مادر و فرزندش به شدت خودداری شود و اینگونه اقدامات به زمان بهتری موکول شود، ابراز کرد:

بارداری و زایمان ایمن

اقوام نزدیک نوزاد نیز می توانند از حضور این موجود کوچک و دوست داشتنی کمال لذت را ببرند و با نحوه نگهداری و مراقبت از نوزاد آشنا شوند.

طریقه شیردهی مادر مبتلا به کرونا به نوزاد

وی ادامه داد: خانمی که تازه زایمان کرده است در صورت ابتلا به کرونا اگر حال عمومی خوبی داشته باشد و علائمی مانند تب، سرفه و تنگی نفس نداشته باشد می تواند با رعایت کامل نکات بهداشتی و استفاده از ماسک به فرزند خود شیر بدهد اما اگر شرایط مادر از نظر حال عمومی مناسب نباشد، مادر باید از شیردادن مستقیم به نوزاد خود خودداری کند و  شیر خود را در شرایط بهداشتی بدوشد و با قاشق و ظروف ویژه نوزاد به او شیر بدهد.

دکتر اخلاقی با اشاره به اینکه بانوان باید در دوران کرونایی مراقب سلامت خود وخانواده باشند و از اجتماعات پرهیز کنند و فاصله گذاری اجتماعی را به خوبی اجرایی کنند ، عنوان کرد: در صورت داشتن فرد بیماری در خانواده، بیمار حتما باید قرنطینه شود و از تماس با سایر افراد خانواده پرهیز شود .

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز کرد: در سایر مواردی که سلامت خانمها به خطر می افتد در صورت ضرورت برای انجام تست های غربالگری وتست هایی که سلامت آنها را بررسی می کند در زمان مناسب به پزشک مراجعه کنند تا در سلامت کامل زندگی کنند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=215676

ثبت نظر

-