شرط شماره گذاری خودروهای رنو و چینی + سند

  • کد خبر : 214438
  • 13 مهر 1399 - 17:36
شرط شماره گذاری خودروهای رنو و چینی + سند

به گزارش نیوز؛ امروز سازمان محیط زیست در بخش نامه ای با شماره گذاری  ۳هزار و ۷۷۰ دستگاه خودرو موافقت کرد.این خودرو ها محصول دو کشور فرانسه و چین هستند که در ایران مونتاژ می شدند.

بر اساس مجوز سازمان محیط زیست شماره‌گذاری خودروهای بنزینی باقیمانده از نوع رنو (ساندرو، استپ وی، پارس تندر) به تعداد ۳۰۶۰ دستگاه بلامانع اعلام شده است. 

این خودروها محصول شرکت رنو هستند که از سوی ساپیا و پارس خودرو به بازار عرضه می شدند.علاوه بر این محیط مجوز شماره گذاری ۲۹۰ دستگاه چانگان و ۴۲۰ دستگاه آریو را که محصولات چینی بازار ایران هستند صادر کرده کرده است.

سازمان در مجوز خود به شرکت ساپیا شرط گذاشته است: شماره‌گذاری خودروهای مذکور مطابق با شماره شاسی‌ها حداکثر تا تاریخ ۳۰ آذر ماه ۹۹ بلامانع است و صرفاً برای مدل سال ۹۸ از نظر این سازمان بلا مانع است. بدیهی است ادامه فرآیند شماره‌گذاری منوط به اخذ تاییدیه مجدد این سازمان است.   

با این حساب چالش شماره گذاری وارد فاز جدیدی می شود زیرا بخشی از خودروهایی که در سال ۹۹ تولید شده اند با در اسناد صادر سال تولید انها به سال ۹۸ تغییر کند.

نامه

دردسر های خروج رنو از ایران

با خروج رنو از ایران که به بهانه اعمال تحریم های جدید اتفاق افتاد تولید محصولات این شرکت فرانسوی با مشکل مواجه شد. مهم ترین مشکل در مسیر  تولید محصولات رنو به وجود آمد بر سر ترخیص قطعات وارداتی آن بود در نتیجه این مساله شرکت پارس خودرو و سایپا که طرف های قرارد رنو بود با انبوه محصولاتی مواجه شوند که به صورت ناقص در پارکینگ ها به حال خود رها شده بودند؛ خودروهایی که پیش فروش شده بودند ولی امکان تکمیل و تحویل آنها به مشتریان وجود نداشت. این چالش پس از کش و قوس بسیار در سال جاری برطرف شد و بیش از ۳ هزار خودرو ناقص شرکت رنو  در پارکینگ خودروسازان امکان تحویل به ثبت نام کنندگان را پیدا کردند.

اما ‌ عبور خودروسازان از چالش تولید خودروهای نیمه تمام که پایان یافت تازه قصه استاندارد آلایندگی یورو ۴ و ممنوعیت شماره گذاری خودروهای فاقد این استاندارد از سال جاری آغاز شد؛  سازمان حفاظت محیط زیست با استناد به مصوبه دولت آخرین مهلت شماره‌گذاری خودروها با استاندارد یورو ۴ را  پایان سال ۱۳۹۸ تعیین کرده بود و خودروهای تازه تکمیل شده با وجود اینکه پیش از سال ۹۸ تولید شده بودند اما مشمول این قانون شدند و این سازمان از ارائه مجوز برای شماره‌گذاری این محصولات امتناع می‌کرد.   

مشکلی که با رایزنی بسیار برطرف شد، اما پس از محیط زیست این بار نوبت نیروی انتظامی به عنوان دومین دستگاه صادرکننده مجوز بود که به کیفیت شماره گذاری این خودروها سنگ ورود کند. چالش این بار از آنجا نشات گرفت که  سازمان حفاظت محیط زیست صدور مجوز شماره گذاری را مشروط به آن کرده بود که خودروهای شماره گذاری شده با مدل ۹۸ شماره گذاری شوند؛ شرطی که با عبور از نیمه سال ۹۹ هم خودروسازان را به دردسر انداخته و هم نیروی انتظامی را زیرا در حال حاضر تمام مدارک خودروهای تکمیل شده بر اساس سال ۹۹ صادر شده و خودروسازان برای رعایت دستورالعمل سازمان محیط زیست باید این مدارک را تغییر دهند تا امکان شماره گذاری برای خودروهای ناقص فراهم شود.

سرنوشت مشابه فرانسوی ها برای چینی ها

شرکت های چینی نیز اگرچه بازار خودرو ایران را ترک نکردند اما به دلیل تحریم ها و محدودیت های ارزی ناشی از آن طرف های قرارداد ایرانی با مشکل تامین ارز برای ترخیص قطعات مواجه شدند. در نتیجه تولید چانگان و آریو نیز با چالش مواجه شد. به واسطه اینکه خودروهای تولید شده فاقد استاندارد یورو ۵ هستند  پس از ترخیص قطعه با مشکل مجوز شماره گذاری از سوی محیط زیست مواجه شدند؛ بالاخره پس از رایزنی ها زیادی محیط زیست به این خودروها نیز به صورت مشروط مجوز داده است. این خودروها به شرطی شماره گذاری می شوند که مدل تولید سال ۹۸ باشند. 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=214438

ثبت نظر

-