بنزین در صدر صادرات به اقلیم کردستان

  • کد خبر : 214392
  • 13 مهر 1399 - 17:04
بنزین در صدر صادرات به اقلیم کردستان

به گزارش نیوز به نقل از ایلنا، سیدحمید حسینی، با اشاره به افزایش رقم صادرات به عراق طی سال جاری اظهار داشت: در ششم ماه ابتدایی امسال ۲ میلیارد و ۹۰۷ میلیون دلار به عراق صادرات داشته‌ایم. در ۵ ماه ابتدایی سال رقم صادرات در هر ماه حدود ۴۵۰ تا ۵۶۰ میلیون دلار بود اما در شهریور ماه با توجه به باز شدن مرزهای عربی و فعالیت هر روزه مرزها اوضاع صادرات بهتر شد و به رقم ۵۵۰ تا ۵۶۰ میلیون دلار رسیدیم. 

بنزین در صدر صادرات به اقلیم کردستان/ وزارت نفت عراق بخاطر تحریم آمادگی خرید از ایران را ندارد

وی عمده صادرات به اقلیم کردستان عراق را بنزین سپس گاز، برق، مصالح ساختمانی، مواد غذایی، مواد شیمیایی، پتروشیمی و بقیه اقلام صنعتی عنوان کرد.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در ادامه درباره دلیل اینکه بیشتر حجم صادراتی ایران به اقلیم کردستان عراق است و نه دولت مرکزی این کشور، توضیح داد: دولت مرکزی عراق ۷۰۰ هزار بشکه در روز ظرفیت پالایشی دارد و استانداردی که برای ورود فرآورده‌های نفتی در نظر گرفته یورو ۴ و ۵ است. علاوه بر آن وزارت نفت عراق بخاطر تحریم آمادگی خرید از ایران را ندارد و بیشتر نیاز خود را از هند و اروپا تامین می‌کند، البته امسال واردات فرآورده‌های نفتی خود را بخاطر کرونا کم کرده است.

وی افزود: بنابراین اقلیم کردستان مشتری عمده ما است، بعضا بارها به دولت مرکزی عراق هم ارسال می‌شود. در کل از ۱۰ سال تاکنون صادراتی به دولت مرکزی عراق نداریم و بیشتر مراودات تجاری ما با اقلیم است.

وی خاطرنشان کرد: اقلیم قوانین و مقررات خود را دارد و در بحث تحریم اختیاراتی دارد و بر اساس آن عمل می‌کند. اقلیم واردات چیزی را ممنوع نمی‌کند، معمولا سیاست‌های تجاری خود را با تعرفه‌ها تنظیم می‌کند و هر زمان که بخواهد کالایی وارد نشود تعرفه‌ها را افزایش می‌دهد و مانند دولت مرکزی ممنوع نمی‌کند.

حسینی با بیان اینکه بنزین صادراتی ایران با اکتان ۸۷ و ۹۱  و بالاترین کیفیت در منطقه است، گفت: البته عمده بنزین یورو ۴ و آنچه ستاره خلیج‌فارس تولید می‌کند داخل کشور و در شهرهای بزرگ مصرف می‌شود. در منطقه، بنزین با این کیفیت تولید نمی‌شود و غیر از هند هیچ کشوری بنزین با استاندارد یورو ۴ و ۵ تولید نمی‌کند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=214392

ثبت نظر

-