ضرورت صادرات ۵۰۰ هزار تن سیب زمینی

  • کد خبر : 213968
  • 13 مهر 1399 - 12:35
ضرورت صادرات ۵۰۰ هزار تن سیب زمینی
به گزارش نیوز،

رحیم نیازی رئیس انجمن ملی سیب زمینی با اشاره به اینکه بازار سیب زمینی تعریفی ندارد، اظهار کرد: با توجه به تولید انبوه و مازاد ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تنی سیب زمینی، قیمت به شدت افت کرده است که این شرایط برای کشاورز مقرون به صرفه نیست.

نرخ خرید سیب زمینی نیمی از بهای تمام شده تولید است

او افزود: با وجود افزایش چندبرابری هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت، نرخ فعلی خرید از کشاورزان، نیمی از هزینه‌های تولید را پوشش می‌دهد این امر مشکلات متعددی را برای کشاورزان در پرداخت بدهی به بانک‌ها ایجاد کرده است.

نیازی ادامه داد: وزارت امور خارجه و صمت، مشکلات پیش روی صادرات را باید مرتفع کنند تا  صادرات سیب زمینی  به حدمعقول خود برسد تا تولید برای کشاورزان صرفه اقتصادی داشته باشد.

قیمت تمام شده هر کیلو سیب زمینی ۲ هزار و ۲۰۰ تومان

این مقام مسئول با اشاره به اینکه برداشت سیب زمینی در استان‌های همدان و اردبیل در حال انجام است، بیان کرد: در حال حاضر هر کیلو سیب زمینی با نرخ ۸۰۰ تا یک هزار و ۲۰۰ تومان از کشاورز خریداری می‌شود، در حالی که قیمت تمام شده محصول ۲ تا ۲ هزار و ۲۰۰ تومان است که با استمرار این روند، کشاورزان توان تولید ندارند و در نهایت اعتماد خود به دستگاه‌های اجرایی را از دست می‌دهند.

او با انتقاد از نرخ پایین سیب زمینی در بازار گفت: در هیچ یک از کشور‌ها هر کیلو سیب زمینی با نرخ ۱۰ سنت عرضه نمی‌شود که این امر در کشور ما علاوه بر متضرر شدن کشاورزان، هدر رفت منابع پایه را نیز به همراه دارد.

نیازی با تاکید بر صادرات ۵۰۰ هزار تن سیب زمینی به بازار‌های هدف بیان کرد: با وجود اهمیت بالای تولید سیب زمینی انتظار می‌رود که کمیسیون کشاورزی مجلس ورود کند تا با اجرای الگوی کشت شاهد متضرر شدن کشاورزان نباشیم.

رئیس انجمن ملی سیب زمینی در پایان تصریح کرد: با وجود آنکه سیب زمینی ارزانترین غذا در دسترس خانوار به شمار می‌رود، از این رو کمیسیون کشاورزی مجلس باید به این بخش ورود کند تا کشاورز مجبور به جبران تاوان اشتباه دولت نباشد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=213968

ثبت نظر

-