اختصاصی/ آیا باید نگران انتقال کرونا از طریق غذا باشیم؟

  • کد خبر : 213881
  • 13 مهر 1399 - 11:45
اختصاصی/ آیا باید نگران انتقال کرونا از طریق غذا باشیم؟
سرویس ترجمه نیوز، سازمان بهداشت جهانی و مرکز پیشگیری و کنترل بیماری های ایالات متحده معتقد است هیچ گونه مدرکی وجود ندارد که نشان دهد افراد از طریق مواد غذایی، میوه ها و شبزیجات آلوده به ویروس کرونا می شوند. ظاهرا بعید است افرد از طریق استفاده از مواد غذایی بسته بندی شده به کووید۱۹ مبتلا شوند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها(CDC) به مردم توصیه می کند که بسته های مقوایی یا پلاستیکی مواد غذایی را با مواد ضد عفونی کننده که برای سطوح سخت تولید شده، تمیز نکنند زیرا ممکن است مواد غذایی داخل آن را آلوده کند.
 
این در حالی است که کارشناسان بهداشتی معتقدند مواد عذایی تازه مانند میوه ها و سبزیجات باید با رعایت تمام تدابیر بهداشتی مصرف شود و هرگز قبل از شستشوی کامل سرو نگردد. 
 
شاید بتوان استرس داشتن هنگام یک خرید ساده در فروشگاه را ویژگی سال ۲۰۲۰ دانست؛ اینکه با گذشت ماهها از شیوع ویروس کرونا هنوز از حضور در کنار سایر مردم در یک محیط بسته و لمس اشیای مشترک – از کالاهای فروشگاه تا کارت اعتباری – هراس داشته باشیم. به همین دلیل بسیاری از فروشگاه ها لزوم استفاده از ماسک را در داخل محیط خود ضروری دانسته و به مردم یادآوری می کنند که دست کم دو متر از یکدیگر فاصله داشته باشند. همچنین مواد ضدعفونی کننده در اختیار مشتریان خویش قرار می دهند تا به صورت مداوم دستهای خود را از وجود احتمالی ویروس پاک کنند. 
 
اما مردم می توانند مطمئن باشند که غذا به خودی خود، خطرناک و تهدیدی برای سلامتی آنها نیست. در واقع، متخصصان بهداشت عمومی اعلام می کنند که پس از خرید،وقتی از فروشگاه خارج شده و مواد غذایی خود را به خانه می رسانید ، تا حدود زیادی این مواد پاکیزه شده اند.  دکتر نیکت سونپال، متخصص داخلی و گوارش در یکی از بیمارستان های نیویورک در این باره گفت: “افراد اگر دست های خود را پیش از شستن یا پاک کردن محصول خریداری شده به صورت خود بزنند، نباید بیش از حد نگران شوند چرا که ویروس تا حدی از بین رفته است.
 
با توجه به این توصیه ها می توان نتیجه گرفت که رفتن به فروشگاه های مواد غذایی، خرید غذا و یا دریافت آن در درب منزل تهدیدآمیز نبوده و ایمن است. گرچه شیوع کروناویروس به حدی رسیده که تقریبا دشوار است دقیقا بفهمیم این بیماری ممکن است از کجا وارد بدن ما شود اما در این مدت هیچ موردی از ابتلا به آن در اثر تحویل غذا یا خرید مواد غذایی گزارش نشده است.با این وجود شواهدی هست که بر اساس آن می توان نتیجه گرفت که ویروس  کرونا در درون برخی مواد غذایی وجود دارد. به عنوان مثال گفته شده که ویروس مذکور به مدت یک هفته در ماهی سالمونلا زنده می ماند. 
 
بنابراین علاوه بر رعایت تدابیر بهداشت شخصی، پخت مواد غذایی با درجه حرارت مناسب به ویژه گوشت ها و تخم مرغ حائز اهمیت است.

مترجم:‌لیلا فرجی
سرویس ترجمه بهداشت‌نیوز

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=213881

ثبت نظر

-