نقشه توزیع جغرافیایی وام بانکی+جدول

  • کد خبر : 213401
  • 13 مهر 1399 - 4:28
نقشه توزیع جغرافیایی وام بانکی+جدول

نقشه توزیع جغرافیایی وام بانکی+جدول

استان‌های پیشتاز در دریافت تسهیلات تولید و اشتغال(تبصره ۱۸) اعلام شد

به گزارش نیوز؛ داده های اعلام شده نشان دهنده آن است که استان های «اصفهان»، «تهران»، «البرز»، «یزد»، «آذربایجان شرقی»، «فارس» تا تاریخ اول مهر سال جاری ۶ استان اول در پرداخت تسهیلات موضوع این تبصره بوده اند. مجموع تسهیلات پرداختی به این استان ها در دوره زمانی مورد بررسی برابر با ۲ هزار ۷۳۲میلیارد و ۹۰۰میلیون تومان بوده است. از سوی دیگر آخرین وضعیت جذب منابع ایجادی نیز نشان دهنده آن است که استان های «ایلام»، «اردبیل»،‌«قم»، «خراسان جنوبی»، «سمنان» و «خراسان شمالی» بهترین عملکرد را در جذب حداکثری منابع ایجاد شده داشته اند.

48f99bbb-93c2-490a-8fe8-5b25f62f79bc

منابع پیش بینی شده

چگونگی توزیع ایجاد اشتغال و سهم هر استان از تسهیلات پیش‌بینی شده برای اجرای تبصره ۱۸ قانون برنامه بودجه سال ۹۷ اعلام شد. براساس این طرح تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی و معدنی با پیشرفت بیش از ۶۰ درصد و بازسازی و نوسازی واحدهای تولیدی به عنوان برنامه‌های اصلی تبصره ۱۸ در نظر گرفته شد. براساس جزئیات دستورالعمل این تبصره، برای ایجاد اشتغال در بخش صنعت و معدن حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده که ۱۰هزار میلیارد تومان آن از طریق منابع بانکی و ۱۰ هزار میلیارد تومان باقی مانده نیز از طریق منابع صندوق توسعه ملی تامین خواهد شد. در این تبصره همچنین هزار میلیارد تومان برای یارانه سود تسهیلات از سوی سیاست‌گذار منظور شده است. در این برنامه همچنین با تخصیص یارانه سود پیش‌بینی شده، نرخ نهایی سود تسهیلات طرح‌ها و واحدهای تولیدی در صورت تحقق اهداف مربوط، برای مناطق برخوردار به ۱۴ درصد درنظر گرفته شده و برای مناطق کم‌برخوردار سود پیش بینی شده به ۱۲ درصد کاهش خواهد یافت.

2275e3fd-0399-43ce-ba60-5c3cd284f8fe

 

تسهیلات پرداخت شده

براساس داده های اعلام شده در مدت زمان مورد بررسی (طی سالهای ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸) به میزان ۵ هزار و ۵۲۰ میلیارد تومان نزد بانک های عامل طرف قرارداد، سپرده گذاری کرده که در تلفیق با منابع داخلی بانک ها (۵۰ درصد منابع صندوق به علاوه ۵۰ درصد منابع بانک)، منابع ایجاد شده برای پرداخت تسهیلات (سرمایه در گردش و سرمایه ثابت) به بیش از ۱۱  هزار میلیارد تومان رسیده است.

داده‌های اعلام شده بیانگر آن است که از ۶ هزار و ۶۰۰ درخواست ثبت شده در سامانه  وزارتخانه صمت در سه بخش سرمایه در گردش،‌ بازسازی و نوسازی و تکمیل طرح های نیمه تمام در کل کشور دو هزار و ۸۴۰ طرح، واحد صنعتی و صنفی تولیدی با رقم حدود ۲۰  هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان توسط کارگروه های استانی تایید و بانک های عامل معرفی شده اند، که از مجموع این رقم بانک های عامل تاکنون به ۲۸۳ طرح معادل ۱  میلیارد و ۲۸۱ میلیون تومان تسهیلات برای سرمایه ثابت پرداخت شده است و این رقم معادل ۲۲ درصد از منابع ایجاد شده است، تسهیلات پرداخت کرده اند. از سوی دیگر ۷۵۸ واحد تولیدی نیز ۴  میلیارد و۷۴۴ میلیون تومان برای سرمایه در گردش تسهیلات پرداخت کرده اند که معادل۹۰ درصد منابع ایجاد شده است.

ارزیابی های صورت گرفته بیانگر جذب ۵۵ درصد از منابع تسهیلاتی ایجاد شده است و ۴۵ درصد از منابع در بانک های طرف قرار داد باقیمانده اند و به‌رغم معرفی متقاضیان از سوی کارگروه های استانی، تسهیلات پرداختی نشده است.


این مطلب برایم مفید است




۱


نفر
این پست را پسندیده اند

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=213401

ثبت نظر

-