«جمهوری‌خواهان علیه جمهوریت»؛ هشدار نوبلیست اقتصاد درباره خطر حکومت نامحدود در آمریکا

  • کد خبر : 213388
  • 13 مهر 1399 - 3:44
«جمهوری‌خواهان علیه جمهوریت»؛ هشدار  نوبلیست اقتصاد درباره خطر حکومت نامحدود در آمریکا

به گزارش نیوز؛ در مقاله جوزف استیگلیتز که در وبسایت پراجکت سیندیکیت (Project Syndicate) منتشر شده، آمده است: همانطور که از رفتار دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده و هم‌حزبی‌های جمهوری‌خواه وی در طی چهار سال گذشته کاملاً روشن شده است، دموکراسی آمریکا نیز در انتخابات امسال در لبه پرتگاه قرار دارد. بدون پیروزی قاطع دموکرات ها در همه سطوح، حکومت اقلیت جمهوری‌خواه برای مدت نامحدودی ادامه خواهد یافت.

«جمهوری‌خواهان علیه جمهوریت» ترامپ

برنده نوبل اقتصاد در ادامه نوشت:

«در تاریخ آمده است نرون -امپراتور روم- در حین سوختن رم کرک (نوعی ویولون) می‌نواخت. دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، هم در حالی که کالیفرنیا می سوزد، لینک‌های مربوط به ضرر مالی ناشی از زمین‌های گلف خود را برجسته می‌کند. این روزها در حالی که بیش از ۲۰۰هزار آمریکایی بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند، آزمایش کرونای رئیس‌جمهور و بانوی اول مثبت اعلام شد.

همچون نرون، بدون شک از ترامپ نیز به عنوان یک شخصیت سیاسی با خوی بی‌رحمانه، غیرانسانی و احتمالاً دیوانه یاد خواهد شد.

تا همین اواخر، اکثر مردم در سراسر جهان از طریق کلیپ های کوتاهی از دروغ و یاوه‌های پوچ ترامپ در اخبار شبانه یا رسانه‌های اجتماعی، در دوزهای پایین‌تری در معرض این فاجعه آمریکایی بودند. اما در اواخر ماه سپتامبر ، ده‌ها میلیون نفر یک نمایش ۹۰دقیقه‌ای را تحمل کردند که به عنوان «مناظره» ریاست جمهوری معرفی شد و در آن دونالد ترامپ به روشنی نشان داد که رئیس جمهور نیست و یا چرا بسیاری از مردم سلامت روانی او را زیر سوال می‌برند.

به طور حتم، طی چهار سال گذشته، جهان شاهد آن بوده است که این دروغگوی بیمار رکوردهای جدیدی ثبت کرده است؛ از جمله ثبت حدود ۲۰ هزار دروغ یا اظهارات گمراه‌کننده از اواسط ماه جولای، بر اساس گزارش واشنگتن‌پست. چه نوع مناظره‌ای می‌تواند وجود داشته باشد وقتی‌که یکی از دو کاندیدا فردی بی‌اعتبار بوده و اساساً هدف وی از حضور در سالن مناظره، بحث و گفت‌وگو کردن نیست؟

وقتی از وی در مورد افشاگری اخیر نیویورک تایمز -که نشان می‌داد که دونالد ترامپ تنها ۷۵۰ دلار برای مالیات بر درآمد فدرال آمریکا در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ پرداخته و سال‌ها قبل از آن چیزی پرداخت نکرده است- سوال شد، ترامپ ابتدا برای پاسخ مردد بود و سپس بدون ارائه هیچ مدرکی ادعا کرد که “میلیون‌ها دلار” پول پرداخت کرده است. او به وضوح هر پاسخی را که فکر می‌کرد کار را به سمت موضوعی راحت‌تر پیش می برد، ارائه می داد، بدون اشاره به هیچ دلیل موجهی که کسی گفته‌اش را باور کند.

حتی نگران کننده‌تر، امتناع وی از نکوهش برتری طلبان سفیدپوست و گروههای تندرو خشن مانند پسران مغرور بود ، که به آنها دستور داد “عقب بایستند و کنار آنها بایستند”، همراه با امتناع وی از تعهد به انتقال مسالمت آمیز قدرت و تلاش مداوم برای مشروعیت زدایی از روند رای گیری پستی. رفتارهای ترامپ در آستانه انتخابات به طور فزاینده ای تهدید مستقیم برای دموکراسی آمریکا است.

این متن تکمیل می‌شود …

وی همچنین نویسنده کتاب پرفروش «ملاقات دوباره جهانی‌سازی و نارضایتی‌های آن: ضدجهانی‌سازی در عصر ترامپ، هزینه نابرابری و سقوط آزاد» است.

جو استیگلیتز در زمان ریاست‌جمهوری بیل کلینتون رئیس شورای مشاوران اقتصادی کاخ سفید و اقتصاددان ارشد بانک جهانی بود که توسط مجله تایم به عنوان یکی از ۱۰۰ فرد متنفذ جهان معرفی شد.

جوزف استیگلیتز

آخرین کتاب جوزف استیگلیتز «ملت، قدرت و منفعت؛ سرمایه‌داری مترقی برای عصر نارضایتی» (People, Power, and Profits: Progressive Capitalism for an Age of Disconten) است.

نشریه نیویورکر درباره این کتاب نوشته است: گزارش معتبری از خطرات بازارهای بی‌قیدوبند و سیاست های پولی است که ملت، قدرت و منفعت یک آمریکای غرق در بحران را نشان می‌دهد. اگرچه مردم آمریکا بسیار دور از قدرت هستند اما جوزف استیگلیتز از طریق چشم انداز خود از سرمایه‌داری مترقی، با مجموعه‌ای جامع از تغییرات سیاسی و اقتصادی ، یک مسیر جایگزین پیش رو فراهم می‌کند.


لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=213388

ثبت نظر

-