صدرنشین کالاهای صادراتی کشور

  • کد خبر : 211464
  • 11 مهر 1399 - 16:22
صدرنشین کالاهای صادراتی کشور

به گزارش نیوز؛ رئیس‌کل گمرک ایران گفت: مبادلات تجاری ۶ ماهه ایران با کشورهای خارجی به ۳۰ میلیاردو ۳۴۹ میلیون دلار رسید.

مهدی میراشرفی، معاون وزیراقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در تشریح تجارت خارجی کشور در نیمه اول سال، عنوان کرد:مبادلات تجاری ایران با کشورهای خارجی در ۶ ماهه نخست سال‌جاری به ۳۰ میلیارد و ۳۴۹ میلیون دلار و ۶۲ میلیون و ۸۴۲هزار تن رسید.

 رئیس کل گمرک ایران با اعلام ابن خبر به نیوز گفت: سهم صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون احتساب صادرات از محل تجارت چمدانی در این مدت بالغ بر ۴۶ میلیون و ۳۱۸هزار تن به ارزش ۱۳ میلیارد و ۵۶۶ میلیون دلار بود که  بنزین همچنان در صدر کالاهای صادراتی کشور در نیمه نخست امسال قرار دارد  و پلی‌اتیلن، گرید فیلم، متانول و اوره بعد از بنزین ۴قلم نخست کالای صادراتی کشور بودند.

وی در خصوص مقاصد صادراتی کشور اظهارداشت: پنج کشور عمده  صادراتی ایران در نیمه نخست سال، به ترتیب چین با ۱۳میلیون و ۱۱۱ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۳ میلیارد و ۷۰۹میلیون دلار و سهم ۲۷٫۳ درصدی، عراق با ۹ میلیون و ۲۸۱ هزار تن به ارزش ۲ میلیارد و ۹۷۱ میلیون دلار و سهم ۲۱٫۹ درصدی، امارات متحده عربی با ۷ میلیون و ۱۶۴ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۹۳۳میلیون دلار و سهم ۱۴٫۲ درصدی، افغانستان با ۳ میلیون و ۳۳۲ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۱۰۳ میلیون دلار و سهم ۸٫۱ درصدی و ترکیه با یک میلیون و۴۴۹ هزار تن به ارزش ۷۳۱ میلیون دلار و سهم ۵٫۳ درصدی بودند.

میراشرفی تصریح کرد:مجموع صادرات کشور با این ۵مقصد،۱۰میلیارد و ۴۴۸میلیون دلار است که از لحاظ وزنی بیش از۷۲درصد و از لحاظ ارزش بیش از ۷۴درصد صادرات را به خود اختصاص داده است.

 وی افزود: واردات کالا از کشورهای خارجی نیز طی شش ماهه نخست امسال به ۱۶ میلیون و ۵۲۴ هزار تن به ارزش ۱۶ میلیارد و ۷۸۳ میلیون دلار رسید.

میراشرفی در ادامه گفت: چین با صدور ۱ میلیون و ۵۹۹ هزار تن کالا به ارزش ۴ میلیارد و ۲۹۵ میلیون دلار و سهم ۲۵٫۶ درصدی، امارات متحده عربی با صدور دو میلیون و ۱۱۷ هزار تن کالا به ارزش ۳ میلیارد و ۹۶۱ میلیون دلار و سهم بیش از ۲۳ درصدی، ترکیه با صدور ۲ میلیون و ۴۰۲هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۸۱۴ میلیون دلار و سهم۱۰٫۸درصدی، هند با صدور یک میلیون و ۲۶۷ هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و ۹۷ میلیون دلار و سهم ۶٫۵ درصدی و آلمان با صدور۷۷۲ هزار تن کالا به ارزش ۸۳۵ میلیون دلار و سهم ۵ درصدی، پنج کشور عمده صادرکننده کالا به ایران بودند که جمعا ۸میلیون و ۱۶۰هزارتن کالا به ارزش ۱۲میلیارد و ۳میلیون دلاربه کشورمان کالا صادر کردند که از لحاظ وزنی حدود۵۳درصد  و از لحاظ ارزش حدود ۷۰ درصد کل واردات کشور را به خود اختصاص دادند.

 به گفته وی با اصلاح ورود کالاها به کشور، بیش از۷۰درصد  کالاهای وارداتی، کالای اساسی است و مابقی نیز عمدتا مواد اولیه، ماشین الات و قطعات و اجزای تولید هستند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=211464

ثبت نظر

-