روسیه از ورود تروریست‌ها از سوریه به قره باغ خبر داد

  • کد خبر : 210999
  • 11 مهر 1399 - 0:46

به گزارش نیوز به نقل از نیوز ، ماریا زاخارووا روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در واکنش به پرسش خبرنگاری در مورد امکان انتقال جنگجویان از سوریه به قره باغ برای نبرد به نفع یکی از طرف های مناقشه گفت: ما این اطلاعات معتبر را در اختیار داریم و بنابراین شما در این مورد حق دارید.

زاخارووا افزود: این اطلاعات در رسانه های خبری و نیز اخبار در شبکه های اجتماعی منتشر شده است و برای بیانیه ای که در وزارت خارجه روسیه در این مورد منتشر کردیم اطلاعات کافی در اختیار داریم که بر اساس واقعیت های موجود است.  

برخی رسانه های روسیه در روزهای اخیر مدعی شدند که جمهوری آذربایجان شماری از جنگجویان در سوریه را با کمک ترکیه به این کشور منتقل کرده و این افراد در زد و خوردهای مسلحانه در قره باغ شرکت می کنند.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای در این باره افزود: بر اساس اطلاعات موجود، در منطقه مناقشه قره باغ ستیزه جویانی ازجمله از از سوریه و لیبی برای شرکت در اقدامات نظامی منتقل می شوند.

 این بیانیه یادآورشد که از این مساله بشدت نگران هستیم و معتقدیم که نه فقط منجر به تشدید تنش ها در منطقه مناقشه می شود بلکه تهدیدهای بلندمدت برای امنیت کشورهای منطقه ایجاد می کند.

 بیانیه وزارت خارجه روسیه افزود: از کشورهای مربوطه می خواهیم تدابیر موثر برای جلوگیری از استفاده از جنگجویان خارجی در منطقه قره باغ بکار گیرند و این افراد را از منطقه خارج کنند.

رییس جمهوری فرانسه نیز اعلام کرد که کشورش شواهدی در اختیار دارد که انتقال جنگجویان از سوریه به قره باغ توسط ترکیه را ثابت می کند.

به گزارش ریانووستی، امانوئل مکرون که در اجلاس اتحادیه اروپا در بروکسل سخن می گفت، با بیان اینکه وضعیت قره باغ پیچیده است، افزود: می خواهم بگویم که اطلاعاتی دراختیار داریم که با اطمینان اثبات می کند که گروهی از جنگجویان سوری را برای شرکت در مناقشه مسلحانه در قره باغ ترک کرده اند.

 دولت باکو این اظهارات مبنی بر حضور جنگجویان خارجی در جنگ قره باغ را تکذیب کرده است.

روز یکشنبه ششم مهرماه جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سر گرفته شد و  وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه ای، نیروهای ارمنستان را آغاز کننده عملیات و نخست وزیر ارمنستان نیز جمهوری آذربایجان را آغازکننده حمله دانست.

پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیرماه) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی نزد هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود. دو کشور چندین دهه برسر مالکیت منطقه قره‌باغ با یکدیگر اختلاف دارند.

در سال ۱۹۹۴ میلادی، به دنبال درگیری های چهارساله نظامی دو کشور، برخی دولت های اروپایی و منطقه برای پایان دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و سرانجام با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، اما تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تاکنوننتیجه‌ای نداشته است.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=210999

ثبت نظر

-