سرعت چاپ پول در نیمه اول ۹۹

  • کد خبر : 210648
  • 10 مهر 1399 - 18:28
سرعت چاپ پول در نیمه اول ۹۹

 

 

سرعت چاپ پول در نیمه اول 99

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد:

نیوز: نیوز : رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که رشد پایه پولی در نیمه اول امسال به ۵.۴ درصد رسیده است. عددی که در قیاس با سال گذشته از افت قابل توجه سرعت چاپ پول حکایت دارد.

به گزارش نیوز به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی ، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی، اعلام کرد:  گزارش‌های اولیه اداره آمار اقتصادی حاکی از رشد ۵.۴ درصدی پایه پولی و رشد ۱۵.۵ درصدی نقدینگی در پایان شش‌ماهه اول امسال نسبت به پایان سال ۹۸ است.

همتی محدود شدن رشد پایه پولی را نشانگر ایستادگی بانک مرکزی برای کنترل رشد پول پرقدرت در جامعه دانست.

داده‌ها نیز تایید می‌کنند که رشد پایه پولی نسبت به سال گذشته با افت قابل توجهی همراه شده است، چرا که رشد پایه پولی در نیمه نخست سال ۹۸ معادل ۱۱ درصد بوده است. بنابراین در سال جاری، به کمک تامین مالی دولت از طریق اوراق، بانک مرکزی توانست از سرعت چاپ پول بکاهد. با اینحال، نکته‌ای وجود دارد اینکه سرعت چاپ پول در شهریور ماه نسبت به دو ماه ابتدایی تابستان، سرعت گرفت.

البته سرعت رشد نقدینگی، در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با افزایش همراه شد؛ به نظر این افزایش متاثر از رشد ضریب فزاینده نقدینگی در اثر اعتباردهی بانک‌ها در ۶ ماهه ابتدایی ۹۹ بوده است؛ سیاستی که برای مهار اثرات اقتصادی کرونا اخذ شده بود.

 

پیشنهادات نیوز..

دست انداز چاپ پول برای کسری بودجه

مغز دولت روی موتور چاپ پول قفل کرده است

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=210648

ثبت نظر

-