افزایش نرخ ارز را درهم می‌شکنیم/ بازدید مدیران صنایع بزرگ ژاپن از جزیره قشم/سرمایه‌گذاری با پول نفت ایران در هند

  • کد خبر : 210130
  • 10 مهر 1399 - 11:28
افزایش نرخ ارز را درهم می‌شکنیم/ بازدید مدیران صنایع بزرگ ژاپن از جزیره قشم/سرمایه‌گذاری با پول نفت ایران در هند

 

 

نیوز: تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه ۹۰ ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

دهم مهرماه ۱۳۵۰؛ تدوین لایحه جدید روابط مالک و مستاجر

لایحه اصلاح قانون مالک و مستاجر آماده تقدیم به مجلسین شد.به‌منظور اجرای سیاست تازه دولت در مورد زمین و مسکن کمیته ویژه‌ای موارد خاص قوانین موجود را مورد بررسی و اصلاح قرار داد و بر همین اساس لایحه تازه‌ای مالک و مستاجر تدوین و تنظیم شده است.

تصمیم کمیته اصناف درباره قیمت و نحوه توزیع تخم‌مرغ

بر سر در سوپرمارکت شاهین واقع در میدان ۲۴ اسفند امروز با تابلو مخصوص کمیته مبارزه با گران‌فروشی آویخته شد.

مغازه لبنیات‌فروشی جهان‌نو واقع در خیابان کوروش نیز به گران‌فروشی کره متهم شد و ماموران کمیته اصناف بر سر در این فروشگاه نیز تابلوی معرفی گران‌فروش آویختند. نظر کمیته آن است که تولیدکنندگان تخم‌مرغ در صورت ادامه اجحاف توزیع‌کنندگان خودشان توزیع این کالا را به عهده گرفته و از محل سودی که در مرحله توزیع عاید می‌گردد. هزینه توزیع را پرداخته و دست واسطه‌ها را از معاملات تخم‌‌مرغ کوتاه کنند. کمیته اصناف قیمت تخم‌مرغ را از قرار هر کیلو ۶۲ ریال تعیین کرد و به فروشندگان این کالا اخطار نمود که در صورت گران‌فروشی از کسب آنها جلوگیری می‌شود.

کمیته اصناف همچنین با اعلام این نرخ از مصرف‌کنندگان خواست که از خریداری تخم‌مرغ گران‌تر از قیمت تعیین‌شده خودداری نمایند.

اطلاعات 10 مهر 1350/افزایش نرخ ارز را درهم می‌شکنیم/ بازدید مدیران صنایع بزرگ ژاپن از جزیره قشم/سرمایه‌گذاری با پول نفت ایران در هند

دهم مهر ۱۳۶۰؛ امضای موافقتنامه گسترده اقتصادی بین ایران و رومانی

به‌منظور توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور ایران و رومانی یک هیات اقتصادی رومانی وارد ایران شد. این هیات که به سرپرستی معاون نخست‌وزیر رومانی به ایران آمده بود، عصر پریروز با اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

در این دیدار که نیم ساعت به طول انجامید، سرپرست هیات ضمن آرزوی موفقیت برای شورای موقت ریاست‌جمهوری و رئیس مجلس شورای اسلامی از مسوولین بخش‌های مختلف و وزارتخانه‌های نیرو، کشاورزی، صنایع، راه و ترابری و بازرگانی اظهار تشکر و قدردانی کرد.

در پایان سرپرست هیات از طرف نیکولای چائوشسکو رئیس‌جمهور رومانی و نیز رئیس مجلس آن کشور به‌طور رسمی از رئیس مجلس شورای اسلامی ایران جهت بازدید از کشور متبوع خود دعوت به‌عمل آورد.

تجدیدنظر در قیمت نفت اوپک

 دکتر ندیم پاچچی، دبیرکل در یک مصاحبه با نشریه «نفت و گاز عرب» چاپ بیروت اظهار داشت که سازمان کشورهای صادرکننده تصمیم گرفته است که هرچه زودتر مذاکراتی به‌منظور توافق درباره شرکت‌ کشورهای تولیدکننده نفت در امتیاز کمپانی‌های نفتی آغاز شود.

درباره بحران بین‌المللی پول که در بیست و پنجمین کنفرانس اوپک مورد بررسی قرار گرفته، ندیم پاچچی گفت:

ضعف دلار ایجاب می‌کند برای جلوگیری از کاهش قدرت خرید دولت‌های عضو اوپک در قیمت‌های نفت تجدیدنظر شود.

دهم مهر ۱۳۷۰؛ بازدید مدیران صنایع بزرگ ژاپن از جزیره قشم

یک هیات اقتصادی ژاپنی از کمپانی‌های بزرگ صنعتی ژاپن در مجموعه کی دان (اتحادیه کمپانی‌های اقتصادی – صنعتی ژاپن) که به ایران سفر کرده‌اند در دیداری از جزیره قشم با امکانات سرمایه‌گذاری در این منطقه آزاد آشنا شدند.

آقای «ناکازاوا» سرپرست این هیات طی یک کنفرانس مطبوعاتی که در قشم انجام شد، افزایش فعالیت‌های اقتصادی در قشم و آبادانی سواحل جنوبی خلیج فارس را خدمت جمهوری اسلامی ایران به افزایش ثبات اقتصادی در منطقه دانست و گفت:

برنامه‌ریزی جمهوری اسلامی گامی برای ثبات اقتصاد بین‌المللی است.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری سالانه ۵۰ میلیارد دلاری این کشور در خارج از ژاپن اظهار امیدواری کرد که بخشی از این سرمایه‌گذاری صرف ایجاد صنایع بزرگ و مادر در منطقه آزاد قشم شود.

در همین مصاحبه دکتر شمس اردکانی، رئیس منطقه آزاد قشم ضمن تاکید بر اهمیت و مزیت نسبی وجود منابع گاز در این منطقه، استفاده از این انرژی را برای صنایع بزرگ نظیر فولاد و آلومینیوم عمده‌ترین عامل برای نفوذ در بازارهای جهانی و صدور آن دانست.

مشارکت مالزی با ایران در ساخت ۲۰۰ هزار قطعه تراورس

 یک کنسرسیوم از شرکت‌های خصوصی مالزی تحت‌نظر صنایع چوب این کشور، برای مشارکت در طرح ساخت سالانه ۲۰۰ هزار قطعه تراورس خطوط آهن با ایران همکاری می‌کند.

«تنگکو محمود»، معاون نخست‌وزیر مالزی که اوایل ماه گذشته به همراه یک هیات تجاری به ایران و دیگر کشورهای خاورمیانه سفر کرده بود، در مصاحبه‌ای با خبرنگاران ضمن بیان این مطلب گفت:

مقامات ایرانی اولویت مشارکت این پروژه را به صنایع چوب مالزی داده‌اند.

وی افزود:

  • در صورت انعقاد قرارداد بین ایران و مالزی سعی خواهیم کرد با مشارکت یک کنسرسیوم از شرکت‌های خصوصی مالزی، حداکثر ظرف ۶ الی ۹ ماه ۲۰۰ هزار قطعه تراورس خطوط آهن را تحویل ایران دهیم.

وی گفت:

  • صنایع چوب مالزی فقط دو درصد از کل بازار چوب منطقه خاورمیانه را تامین می‌کند؛ درحالی‌که کانادا ۳۰ تا ۴۰ درصد از نیازهای این بازار را تامین می‌کند.

آمادگی جمهوری‌های شوروی برای امضای پیمان اتحاد اقتصادی

خبرگزاری غیررسمی «اینترفاکس» گزارش داد که هشت جمهوری شوروی آمادگی خود را برای امضای قرارداد اتحادیه اقتصادی اعلام کرده‌اند.نخست‌وزیر شوروی در مصاحبه با اینترفاکس گفته است که جمهوری‌های روسیه، اوکراین، بیلوروسی و ازبکستان ازجمله‌ جمهوری‌هایی هستند که برای امضای چنین قراردادی آماده‌اند.

خبرگزاری شوروی در یک گزارش دیگر تصریح کرده است که تاجیکستان، ترکمنستان و قرقیزستان نیز این قرارداد را امضا خواهند کرد.

ازسوی دیگر رویتر گزارش داد که ۱۲ جمهوری اتحاد شوروی با امضای پیمان اتحاد اقتصادی موافقت کرده‌اند.

از طرف دیگر «بوریس پانکین»، وزیر خارجه شوروی در نیویورک گفت:

اتحاد جماهیر شوروی حاضر نیست که در ازای یک کمک مالی ازسوی ژاپن، از مالکیت چهار جزیره جنوب مجمع‌الجزایر کوریل چشم بپوشد.

دیدار گورباچف با هلموت کهل

«آندری گراچف»، سخنگوی رئیس‌جمهوری شوروی اعلام کرد که «میخائل گورباچف» و «هلموت کهل» صدراعظم آلمان روز چهارشنبه با هم مذاکرات بسیار مهمی انجام خواهند داد. قرار است این مذاکرات از تلویزیون دو کشور پخش شود.

اطلاعات 10 مهر 1370/افزایش نرخ ارز را درهم می‌شکنیم/ بازدید مدیران صنایع بزرگ ژاپن از جزیره قشم/سرمایه‌گذاری با پول نفت ایران در هند

۱۰ مهر ۱۳۸۰؛ حمایت دولت از شرکت‌های فعال خارجی و داخلی در طرح‌های مخابراتی

احمد معتمدی، وزیر پست‌، تلگراف و تلفن خواستار «بهره‌برداری شرکت‌های خارجی از ظرفیت‌های بالای مخابراتی در ایران» شد و اعلام کرد:

«شرکت‌هایی که فناوری روز دنیا را به ایران انتقال داده و صادرات محصولاتشان را نیز تضمین کنند، مورد حمایت دولت ایران قرار می‌گیرند.»

اطلاعات 10 مهر 1380/افزایش نرخ ارز را درهم می‌شکنیم/ بازدید مدیران صنایع بزرگ ژاپن از جزیره قشم/سرمایه‌گذاری با پول نفت ایران در هند

۱۰ مهر ۱۳۹۰؛ بهمنی: افزایش نرخ ارز را درهم می‌شکنیم

روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از محمود بهمنی، رئیس‌کل بانک مرکزی می‌نویسد:

  • پس از نوسانات  اخیر در بازار ارز و سکه و حرکت نرخ دلار در محدوده ۱۳۰۰ تومان و سکه در سطح ۶۰۰ هزار تومان، رئیس‌کل بانک مرکزی با اعلام ورود مستقیم خود برای مهار نرخ ارز به بازار وعده داد: روند افزایش نرخ ارز و سکه را تا پایان هفته جاری درهم خواهیم شکست. رئیس‌کل بانک مرکزی در گفت‌و‌گو با فارس در واکنش به افزایش نرخ ارز و حرکت دلار در مدار ۱۳۰۰ تومان اظهار کرد:

راسا وارد مهار نرخ ارز شدم و انشاء‌الله تا پایان هفته افزایش نرخ‌های ارز و طلا را در هم خواهیم شکست.

وی با بیان اینکه در موضوع سکه و ارز به هیچ وجه به‌دنبال سود نیستیم و وظیفه ما تنظیم بازار است، در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه چرا قیمت سکه در داخل بیشتر از قیمت جهانی است، افزود: ب

  • ه‌طور قطع وقتی قیمت جهانی کاهش یابد ما هم در این مسیر حرکت می‌کنیم تا بازار تنظیم شود.

پیش‌فروش دلار ۱۲۷۰ تومانی

قیمت اکثر ارزهای عمده در بازار روز گذشته کاهش یافت. دلار بازار آزاد روز گذشته با ۱۷ تومان افت قیمت تا ۱۲۸۵ تومان کاهش یافت. البته برخی نیز از کاهش قیمت اولیه تا ۱۲۷۵ تومان نیز سخن گفته‌اند. قیمت دلار بازار در روز پنج‌شنبه به رکود ۱۳۰۲ تومان نیز رسید که با توجه به قیمت دلار مرجع ۱۰۷۴ تومان در آن روز، شکاف قیمت دلار رسمی و غیررسمی تا ۲۲۸ تومان نیز رسید.

سرمایه‌گذاری با پول نفت ایران در هند

روزنامه دنیای‌اقتصاد به نقل از دیوان محاسبات نوشت:

  • گزارش اخیر دیوان محاسبات از عملکرد دولت در حوزه نفت و گاز در سال گذشته و سه ماه اول سال ۹۰ نشان می‌دهد که بخشی از درآمدهای حاصل از فروش نفت ایران به هند، به جای اینکه به خزانه واریز شود، صرف سرمایه‌گذاری در هند شده است.

حمیدرضا کاتوزیان گفت:

علاوه‌بر اینکه بانک مرکزی در اقدامی خارج از حوزه اختیاراتش مرتکب تخلف دیگری شده و تاکید دارد که پول‌های انباشته در هند صرف سرمایه‌گذاری در هند شد.

ادنیای اقتصادی 10 مهر 1390/افزایش نرخ ارز را درهم می‌شکنیم/ بازدید مدیران صنایع بزرگ ژاپن از جزیره قشم/سرمایه‌گذاری با پول نفت ایران در هند

با نیوز همراه باشید..

ابعاد جدید تحریم تلویزیون ایران/رمزگشایی‌از ریشه‌اصلی‌تورم در‌ماه های‌اخیر/ حباب‌سنجی مسکن کشوری

انقلاب رفاهی در مجلس انقلابی/آخرین وضعیت مهدی کروبی/ رکوردزنی جمعیتی درحاشیه رسمی شهرهای ایران/۶۰ میلیون کالابرگ الکترونیکی در جیب مردم

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=210130

ثبت نظر

-