وقتی بایدن، ترامپ را غافلگیر کرد

  • کد خبر : 210120
  • 10 مهر 1399 - 11:18
وقتی بایدن، ترامپ را غافلگیر کرد

وقتی بایدن، ترامپ را غافلگیر کرد


نیوز :

تحلیلگر مسائل آمریکا گفت: درگیری در عراق بدون تردید یک جنگ طولانی نخواهد بود اما مساله اینجاست که این اقدام نظامی می‌تواند آمریکایی‌ها را زیر پرچم متحد کند و این موضوع به نفع جمهوری‌خواهان است.

به گزارش نیوز به نقل از ایلنا، امیرهوشنگ میرکوشش، تحلیلگر مسائل آمریکا با اشاره به برگزاری اولین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در تشریح خروجی این رویارویی حزبی اظهار کرد: فضای مناظره تا حد زیادی همانگونه که انتظار می‌رفت، بود و ما به نوعی شاهد رویارویی دو حزب باهم بودیم. تنش در اولین مناظره بالا بود اما اتفاق غیرقابل تصوری که در این میان رخ داد، میدان‌داری «جو بایدن» و حملات او به دونالد ترامپ بود. به یاد داریم که ترامپ در هفته‌های گذشته بارها بایدن را خواب‌آلود و حتی نماینده آلزایمری حزب دموکرات خوانده بود اما هجوم بایدن و حملات او به رقیبش، این تئوری ترامپ را با شکست روبه‌رو کرد و به نوعی به تمام جمهوری‌خواهان گفت که من نه خواب‌آلود هستم، نه آلزایمری. این در حالیست که مدیریت این مناظره که به عهده کریس والاس (مجری شبکه فاکس‌نیوز) گذاشته شده بود هم به خوبی انجام نشد و در طول حدود ۹۰ دقیقه، شاهد آن بودیم که ترامپ ۷۳ بار سخنان مجری و بایدن را قطع کرد اما به هر ترتیب بایدن، ترامپ را سوپرایز کرد.

وی ادامه داد: در بخشی از مصاحبه بایدن به ترامپ هشدار داد که بهتر است ساکت باشد و این دقیقاً همان جایی است که به نظرم تمام معادلات ترامپ به هم ریخت. تمام محورهایی که در اولین مناظره مورد بررسی قرار گرفت، مسائل داخلی بود و اولین موضوعی که دو طرف در مورد آن سخن گفتند، موضوع انتخاب خانم «ایمی برت» برای تصدی منصب قضا در دیوان عالی آمریکا بود که اگر او بر روی صندلی قضاوت در دیوان عالی بنشیند، وزنه محافظه‌کاران شش به سه خواهد شد و این مساله می‌تواند یک دستاورد مهم برای ترامپ در عرصه داخلی باشد. بحث بعدی مساله بهداشت عمومی و همچنین پاندمی کرونا بود که میان دو طرف مطرح شد. بایدن سعی کرد با برجسته کردن آمار ۲۰۰ هزار کشته بر اثر کرونا، مدیریت دولت ترامپ را زیر سوال ببرد و در جای دیگر در مورد سقط جنین صحبت کرد، اما ترامپ صرفاً بر روی این موضوع مانور داد که قرار است تا سه یا چهار هفته دیگری واکسن کرونا عرضه شود که از منظر متخصصان بهداشت و درمان این امر محال است. همین مساله باعث شد تا بایدن از لفظ دروغگو برای ترامپ استفاده کند. موضوع دیگری که در زیر مجموعه بهداشت عمومی از سوی بایدن مطرح شد، بیمه همگانی یا همان «اوباماکِر» بود که ترامپ هم اندکی با نگاه محافظه‌کارانه خود در موردش حرف زد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بحث مالیات و فرار مالیاتی ترامپ یکی دیگر از موضوعاتی بود که بایدن توانست با مانور بر روی آن، ترامپ را به چالش بکشد. او با اشاره به گزارش‌های اخیر مجدداً اعلام کرد که ترامپ در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ فقط ۷۵۰ دلار مالیات پرداخت کرده که کمی پس از آن، رئیس جمهوری آمریکا سعی کرد با اشاره به پرونده پسر جو بایدن که به «اوکراین گیت» معروف است، رقیب دموکرات خود را به چالش بکشد. ترامپ اعلام کرد که اظهارنامه‌های مالیاتی خود را منتشر خواهد کرد که بعید می‌دانم چنین کاری کند اما بایدن ساعتی پس از مناظره، اظهارنامه مالیاتی خود را منتشر کرد. رد و بدل شدن حرف‌ها  و میدان‌داری بایدن نشان می‌دهد که او برخلاف هیلاری کلینتون، برنامه‌های دقیق و خوبی (خصوصاً در حوزه مالیات) دارد و این موضوع را به ترامپ گوشزد که او هم باید در این مناظره‌ها، برنامه خود را اعلام کند. در مقابل ترامپ به دنبال شخصی کردن مسائل است.

میرکوشش افزود: ترامپ در وهله اول می‌کوشد تا شخصیت بایدن را مورد حمله قرار دهد و سپس این موضوع را به خانواده وی تسری می‌دهد و عملاً هیچ برنامه‌ای برای چهار سال احتمالی ریاست جمهوری‌اش اعلام نکرده است. بایدن روی برنامه‌های خود و حزبش مانور داد و در جایی دیگر به برخورد پلیس آمریکا با سیاهپوستان اشاره کرد. پس از این مناظره، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که بایدن ۴۸ درصد و ترامپ ۴۱ درصد مورد قبول بینندگان و شهروندان آمریکایی بوده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که دموکرات‌ها توانستند ترامپ را عصبانی کنند و این مساله احتمالاً در سایر مناظره‌ها به گونه‌ای دیگر تکرار خواهد شد. باید متوجه باشیم که سه مناظره دیگر تا روز سوم نوامبر باقی مانده است که معاونین دو طرف باید به مناظره با هم بپردازند و از سوی دیگر مسائل حوزه سیاست خارجی هم باید مطرح شود. این معادلات در حالی خط سیر خود را طی می‌کند که ممکن است طی روزهای آینده تحولات مهمی در خارج از خاک آمریکا با محوریت واشنگتن به وقوع بپیوندد که می‌تواند به صورت مستقیم بر روند انتخابات و خروجی آن تاثیرگذار باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از موضوعات بسیار مهم، احتمال تخلیه سفارت آمریکا در بغداد است. اگر این سناریو عملیاتی شود، احتمال حمله به نیروهای حشدالشعبی زیاد خواهد بود و احتمال دارد که ایران هم نسبت به این مسأله واکنش نشان دهد. اگر این درگیری اتفاق بیافتد، بدون تردید ما شاهد یک جنگ طولانی و حتی میان‌مدت نخواهیم بود اما مساله اینجاست که این اقدام نظامی می‌تواند آمریکایی‌ها را زیر پرچم متحد کند و این موضوع به نفع ترامپ است. مساله دیگری که باید به آن اشاره کنیم، پرونده عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی است که ترامپ روی آن سرمایه‌گذاری زیادی کرده است. درست است که کشورهای زیادی در حاشیه خلیج‌فارس هنوز با اسرائیل عادی‌سازی روابط خود را انجام نداده‌اند، اما ممکن است تا روز انتخابات ریاست جمهوری این مساله جنبه عملیاتی بگیرد و حتی امکان دارد عربستان سعودی هم به جمع این کشورها اضافه شود. بر هر ترتیب تحولات خارجی این روزها بسیار مهم است اما باید بدانید که همچنان برای گمانه‌زنی قطعی در مورد نتیجه انتخابات آمریکا زود است. این انتخابات دو مرحله‌ای است؛ در مرحله اول مردم رای می‌دهند و در مرحله دوم هم الکترال کالج‌ها رای خواهند داد که این تکلیف را نهایی می‌کند. به گونه‌ای که کلینتون در سال ۲۰۱۶ سه میلیون رای مردمی بیشتر داشت ولی ترامپ به دلیل کسب آرای الکترال وارد کاخ‌سفید شد.


این مطلب برایم مفید است




۱۳


نفر
این پست را پسندیده اند

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=210120

ثبت نظر

-