صائب تبریزی از شعرای خوش نام ایرانی

  • کد خبر : 21001
  • 21 تیر 1400 - 12:43
صائب تبریزی از شعرای خوش نام ایرانی

به گزارش نیوز: میرزا محمدعلی صائب تبریزی از شاعران بزرگ ایران است که در قرن یازدهم هجری و در دوره صفویه زیست می کرد شاعران پارسی، آوازه جهانی دارند و همه ملت ها با خواندن اشعار و نوشته های زیبا و دلنواز آن ها لذت می برند. صائب تبریزی از شعرای خوش نام ایرانی بوده که در اصفهان آرمیده است. میرزا محمدعلی با تخلص صائب تبریزی و ملقب به میرزا صائبا در سال ۱۰۱۶ هجری در تبریز زاده شد

خانواده صائب جز هزار خانواری بودند که به دستور شاه عباس اول از تبریز کوچ کرده و در محله عباس آباد اصفهان ساکن شدند. صائب در اصفهان به آموختن علوم عصر خویش پرداخت، در جوانی به حج رفت و در بازگشت به مشهد سفر کرد.

صائب تبریزی

با ما همراه شوید تا شما را قدری بیشتر با این شاعر آشنا کرده و برایتان شرح دهیم که آرامگاه صائب تبریزی یا به عبارتی سنگ قبر صائب تبریزی کجاست.

>>>بیشتر بخوانید:

خیام نیشابوری بزرگ دانشمند عصر خود

در مورد صائب تبریزی

صائب در سال ۱۰۳۴ هجری قمری از اصفهان عازم هندوستان شد و بعد به هرات و کابل رفت. حکمران کابل، خواجه احسن الله مشهور به ظفرخان که خود شاعر و ادیب بود، مقدم صائب را گرامی داشت. در سال ۱۰۴۲ هجری قمری صائب تصمیم به بازگشت به ایران گرفت و در اصفهان ساکن شد. شاه عباس دوم، حاکم اصفهان مقام ملک الشعرایی را به او اهدا کرد و بدین طریق در میان شاعران هم عصر خویش معروف شد. بعد از شاه عباش و جلوس شاه سلیمان چون مورد قدردانی و توجه شاه سلیمان نبود، از دستگاه حکومتی بیرون آمد و در ملک خود سکونت کرد.

در مورد صائب تبریزی

صائب هشتاد سال زندگی کرد و در اصفهان دیده از جهان فروبست. سنگ قبر صائب تبریزی در محلی است که در زمان حیات او معروف به تکیه میرزا صائب بود. شمار اشعار صائب را از شصت هزار تا صد و بیست هزار بیت بوده و به خاطر همین، لقب کثیرالشعر را دریافت کرد. سبکی که او استفاده می کرد، بعدها سبک هندی نامیده شد. لازم هست بدانید که دیوان صائب چندین بار در ایران و هندوستان به چاپ رسید.

آرامگاه این شاعر بزرگ

به علت اینکه قبر این شاعر در باغ شخصی وی بود، در زمان پهلوی پیدا شد و تا آن زمان این باغ در اختیار تاجر عمده فروشی میوه بوده که از اوقاف باغ را اجاره کرد، بنابراین اجازه ورود کسی را به باغ نمی داد.

آرامگاه میرزا محمدعلی

در پی این اتفاقات عباس بهشتیان که در میراث فرهنگی فعالیت داشت، در نامه ای به روزنامه چهلستون خواستار رسیدگی به این موضوع و لغو اجاره آن شد. از این راه، این باغ که آرامگاه صائب تبریزی هست، از نابودی رهایی یافت و حفظ شد.

مشخصات آرامگاه صائب و معماریش

آرامگاه صائب یک بنای تاریخی در اصفهان بوده که در خیابان صائب و در باغ تیکه واقع شده و در سراسر این آرامگاه می توان اشعار این شاعر را مشاهده کرد. نقشه بنا توسط استاد حسین معارفی اصفهانی کشیده و سپس، توسط محسن فروعی تکمیل شد. ساخت آرامگاه چهار سال به طول انجامید و در سال ۱۳۴۶ به پایان رسید. سبک معماری آرامگاه از معماری صفویه گرفته شده و دارای ایوانی به ابعاد ۱۴٫۲۰ در ۶ در ۸ است. سقف آرامگاه صائب تبریزی آینه کاری شده و قوس های جناغی در این بنا خودنمایی می کنند.

سنگ مزار قدیمی میرزا محمدعلی در بین یک سنگ مرمر یکپارچه یزدی قرار داشته و شامل کتیبه ای از یک غزل خود صائب است. در محوطه رو به روی آرامگاه، آبنما و حوضی مانند چهلستون تعبیه شده و در بالایش قبر پسر و نواده اش قرار دارد. لازم هست بدانید که متاسفانه، این روزها آرامگاه صائب مورد کم لطفی قرار گرفته و نهر و درختانش خشکیده و دیوارها و سقفش آسیب فراوان دیده اند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=21001

ثبت نظر

-