بازار‌های جهانی میلگرد را از دست داده‌ایم

  • کد خبر : 208403
  • 09 مهر 1399 - 7:16
بازار‌های جهانی میلگرد را از دست داده‌ایم

 

 

 

 

 

 

 

بازار‌های جهانی میلگرد را از دست داده‌ایم-نیوز

 نیوز به گزارش نیوز،
ئیس انجمن نوردکاران فولادی،( میلگرد ) معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران و معاون وزیر صمت امشب هشتم مهرماه با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به بررسی بازار  فولاد و سهم نوردکاران از مواد اولیه داخلی پرداختند.

اسماعیلی معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه در کشور بالای ۳۰ میلیون تن شمش تولید می‌کنیم گفت: در شش ماه گذشته میزان تولید شمش ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است، اما نوردکاران و مصرف کنندگان بعدی آن‌ها  در تامین مواد اولیه خود دچار مشکل شده اند.

معاون وزیر صمت با اشاره به این‌که انجمن‌ها، نماینده صنوف هستند و باید به صحبت‌ها و حرف هایشان اعتماد کنیم ادامه داد: مصوبه تنظیم بازار این بود که ۶۰ درصد تولید شمش در بورس کالا باید عرضه شود.او با اشاره به اینکه این مسئله به عنوان مصوبه تنظیم بازار پذیرفته شد گفت: متاسفانه کف عرضه رعایت نشده است علیرغم اینکه به انجمن و تک‌تک واحد‌ها اعلام کرده بودیم این موضوع محقق نشد.اسماعیلی تصریح کرد: شمشی که در بورس کالا تامین می‌شود به اندازه‌ای نیست که تقاضا را پوشش دهد، معمولاً با مهندسی قیمتی که در بورس کالا شده،  این محصول ۳۱ درصد بالای فوب جهانی قیمت داده شده است.

معاون امور معادن وزارت صمت با اشاره به اینکه کشور‌های حاشیه خلیج فارس در تولید میلگرد چند پله از ما جلوتر هستند ادامه داد: امروز دلار با نرخ نیما کمتر از ۲۳ هزار تومان بود، شمش صادر می‌شود و دلار آن برمی‌گردد و در بازار نیما تبدیل به ریال می‌شود و لذا قیمت در صرافی ملی و سنا ۲۸ هزار و ۵۰۰ بود، این در حالی است که قیمت شمش معامله شده در بورس کالا ۱۱۵۰۰ تومان به ازای یک کیلوگرم است.

اسماعیلی افزود: اولین سوال جدی که برای مردم وجود دارد این است که بورس کالا قیمت پایه را تعریف می‌کند پس چرا قیمت آن ۹۵ درصد فوب خلیج فارس تعریف می‌شود.

او با اشاره به اینکه ارزبری به ازای هر تن حداکثر ۵۰ دلار است خاطرنشان کرد: متاسفانه کشور‌های خلیج فارس واحد‌های تولید میلگرد و محصولات دیگر را دارند، به طوری که ماده خام شمش را ازما می‌گیرند، ما بازار‌های جهانی میلگرد را از دست داده‌ایم.

 

 

 

 

بازار‌های جهانی میلگرد را از دست داده‌ایم-نیوز

 

 

 

فولاد خام:

معاون معدنی وزیر صمت افزود: میزان تولید فولاد خام در سال قبل حدود ۲۷ میلیون تن بود که امسال انتظار می‌رود این رقم به ۳۰ میلیون تن برسد لذا ۱۰ میلیون تن از فولاد تولیدی، مازاد بر نیاز داخل کشور است و این میزان قابلیت صادرات دارد.

او با اشاره به اینکه صادرات فولاد چندان هم صرفه اقتصادی ندارد چرا که نظر وزارت صمت درباره قیمت گذاری، برابر با ۸۳ درصد قیمت گذاری در فوب خلیج فارس بود که البته این میزان به ۹۵ درصد افزایش یافت تا قیمت نهایی حدود ۵ درصد گرانتر از آن چیزی باشد که در خلیج فارس با ارز نیمایی عرضه می‌شود گفت: به این علت باوجود افزایش ۱۰ درصدی فولاد خام، صادرات شمش فولاد با ۲۰ درصد کاهش مواجه شده است.

اسماعیلی اظهار کرد: در شرایط فعلی ۶۰ درصد از تولید فولاد کشور در بورس کالا عرضه می‌شود و مابقی مچینگ می‌شود.

 

 

 

بازار‌های جهانی میلگرد را از دست داده‌ایم-نیوز

 

 

 

کمتر از ۵۰ درصد عرضه شمش در بورس رعایت شده است

محتشمی پور معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران در ادامه برنامه با اشاره به اینکه وزارت صمت متولی این حوزه است و برنامه‌ریزی خود را باید انجام دهد افزود: آن‌ها باید کف عرضه را اعلام کنند، اما متولی امر اعلام می‌کند با کمبود مواجه شده ایم، این کمبود خود را به شکل رقابت‌های سنگین نشان می‌دهند.

او با بیان اینکه با ابطال معاملات مواجه شده‌ایم تصریح کرد: امروز شمش رقابت سنگینی را داشت و معاملات تا مرز ابطال رفت و قیمت آن چیزی حدود ۲۷ هزار تومان بود.

معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران با اشاره به اینکه قیمت معاملات فولاد خیلی بالاتر از اینهاست عنوان کرد: فروشندگان میلگرد و تولیدکنندگان، ارزی را که از محل صادرات محصولشان می‌گیرند خیلی متفاوت است، زیرا اغلب این ارز را با قیمت‌های آزاد تامین می‌کنند.

محتشمی پور با اشاره به اینکه شرکت‌ها به خودشان این اجازه را می‌دهند که در حجم بالا رقابت‌هایی را داشته باشند و با نرخی نزدیک به ارز سنا اقدام به خریداری کنند گفت: مشکل مسئله تامین شمش است آمار و ارقام نشان می‌دهد که کمبودی وجود ندارد، پنج میلیون و ۳۱۳ هزار تن شمش در داخل توزیع شده است.

او با اشاره به اینکه عرضه رعایت نشده است ادامه داد: کمتر از ۵۰ درصد عرضه رعایت شده است، اگر به نامه‌های ستاد تنظیم بازار توجه شود بار‌ها خواسته شده تا اعداد اصلاح شود، بنده طرفدار این هستم که عرضه شکل ثابت و پایداری را پیدا کند تا نیاز مصرف کننده را تامین کند. اشکالات فنی رفع شده، در نامه‌های سازمان حمایت بار‌ها خواسته شده که اصلاح صورت گیرد، اما آنچه که ابلاغ شده ، پیگیری نشده است.

معاون عملیات و نظارت بورس کالای ایران تصریح کرد: سهام بورس کالای ایران در بورس اوراق بهادار عرضه می‌شود و هیچ شخص حقوقی بیشتر از دو و نیم درصد نمی‌تواند سهام داشته باشد. بورس کالای ایران نهاد تنظیم تحت تنظیم بورس است و اعضای هیئت مدیره و نماینده سازمان ناظر در آن حضور دارند.

 

 

 

میلگرد کیلویی چند؟

 

 

نوردکاران در سخت‌ترین شرایط فولادی کشور هستند

سید هادی شفیعی مدیرعامل کارخانه نورد فولادی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه نوردکاران امروز در سخت‌ترین شرایط فولادی کشور هستند افزود: ۱۲ هفته معاملات در بورس به صورت پی‌درپی کنسل و باعث کمبود شمش در حوزه نورد شده است.

او با اشاره به اینکه مشکلات زیادی برای نوردکاران به وجود آمده است گفت: بسیاری از نوردکاران در آستانه تعطیلی قرار گرفته اند، در فضای دولتی عرضه بورس و عرضه شمش متاسفانه طبق واقعیت خود انجام نمی‌شود و تمام نوردکاران با مشکل مواجه شده اند.

رضوی نیک رئیس انجمن نوردکاران فولادی نیز در ادامه برنامه با اشاره به اینکه شمش طلا در بورس کالا ۱۷ تا ۳۱ درصد بالاتر از سطح جهانی قیمت گذاری می شود اظهار کرد: عرضه به میزانی نیست که تقاضا را پوشش دهد، اگر عرضه با تقاضا برابری کند قیمت به حالت تعادلی بر می گردد.

 

با ما اخبار نیوز را دنبال کنید.

 

 

درخواست شورای امنیت برای توقف فوری درگیری در قره باغ

عاملی که واردات واکسن آنفولانزا را دچار مشکل کرد

نگرانی پوتین از تشدید درگیری ها در قره باغ

 

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=208403

ثبت نظر

-