در ابلاغیه سازمان بورس مطرح شد؛ تعهدات روزانه جدید برای ۳۴۶ شرکت فعال در بورس+ جزئیات و جدول کامل شرکت‌ها

  • کد خبر : 208395
  • 09 مهر 1399 - 6:58
در ابلاغیه سازمان بورس مطرح شد؛ تعهدات روزانه جدید برای  ۳۴۶ شرکت فعال در بورس+ جزئیات و جدول کامل شرکت‌ها

 

 

 

در ابلاغیه سازمان بورس مطرح شد؛ تعهدات روزانه جدید برای ۳۴۶ شرکت فعال در بورس+ جزئیات و جدول کامل شرکت‌ها-نیوز

 

وضع قوانین توسط سازمان بورس

نیوزبه گزارش  نیوز سازمان بورس ،برای بازارگردانان  شرکت های فعال بورس که  که با در اختیار داشتن قدرت خرید فروش سهام ،وظیفه کنترل قیمت سهام شرکت های طرف قرارداد خود را بر عهده دارند. در سه سرفصل تحت عنوان تعیین حداقل حجم معاملات روزانه ،تعیین حداقل حجم سفارشات انباشتهو تعیین دامنه مظنه ۳%برای همه شرکت‌ها  قوانینی وضع کرده است .

 

در ابلاغیه سازمان بورس مطرح شد؛ تعهدات روزانه جدید برای ۳۴۶ شرکت فعال در بورس+ جزئیات و جدول کامل شرکت‌ها-نیوز

پیام های متعدد در بورس با عرضه حداقلی سهام

به بیان دیگر بازارگردانان موظف هستند از این تاریخ به بعد میزان حداقل معامله، را برای حجم معاملات روزانه خود تضمین کنند .و همین طورباید  میزان حداقلی از سهام را در دامنه منفی ۳ درصد و مثبت ۳ درصد برای خرید و فروش عرضه  کنند .این تصمیم می‌تواند واجد پیامدهای متعددی در بورس تهران باشد. با مرور این ابلاغیه در خواهیم یافت که برای شرکت های عظیم بازار سرمایه که تاثیر بسیار گسترده‌ای، در روند معاملات و شاخص دارند قوانین و تعهداتی در سه اصل  وضع شده است.این تعهدات برای همه شرکت‌ها یکسان نیست و برای بسیاری از انها متفاوت است، البته همه این شرکت ها باید درسرفصل  دامنه نوسانات از یک قاعده تبعیت کنند.

به طور مثال ،این قوانین برای شرکت ایران خودرو با نماد خودرو که حجم معاملاتش تاثییر بسزایی در روند بازاربورس دارد . به این صورت است که با حداقل حجم معاملات روزانه ۹۲ میلیون سهم، حداقل ایجاد خرید و فروش ۴ میلیون و۶۱۰ هزار در دامنه نوسانات ۳ درصد تعیین شده است. یعنی بازار گردانان این شرکت موظف هستند روزانه به مقدار ۹۲ میلیون  خرید و فروش این سهم را تضمین کنند. و در منفی  ۳درصد  به  حداقل میزان ۴ میلیون و ۶۱۰ هزار خرید و در مثبت ۳ درصد هم به همین میزان فروش داشته باشند .

برای دیگر غول بازار سرمایه ایران، فولاد مبارکه اصفهانبا نماد فولاد به صورت حداقل حجم معاملات روزانه  ۳۱ میلیون و ۶۰۰ هزار ، حداقل ایجاد خرید و فروش  ۱ میلیون و ۵۸۰ هزار سهام در دامنه نوسانات ۳ درصد تعیین شده است .

 سازمان بورس -نیوز

این قوانین تازه وضع شده برای شرکت های بزرگ دیگر نیز به شرح زیر است:

شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی، با نماد شستا به صورت حداقل حجم معاملات روزانه ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار ، حداقل خرید و فروش  ۱ میلیون و ۴۰ هزار سهام در دامنه نوسانات ۳ درصد .

بانک ملت با نماد وبملت به صورت حداقل حجم معاملات روزانه ۸۷ میلیون و ۲۰۰هزار ، حداقل خرید و فروش ۴ میلیون و۳۶۰ هزار، در دامنه ۳ درصد مانند همه شرکت های درون این لیست تعیین شده است .

با این توضیحات به نظر می‌رسد که پیامدهای این ابلاغیه، در هفته‌های بعد دربورس تهران قابل مشاهده باشد.

 

با ما اخبار نیوز را دنبال کنید.

پیش‌بینی ۵ تحلیلگر درباره تحولات امروز بورس تهران+جدول

اولین نشانه مداخله در بورس/ نرخ سود بالا ر

روزنه امید در بورس

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=208395

ثبت نظر

-