نگرانی پوتین از تشدید درگیری ها در قره باغ

  • کد خبر : 208375
  • 09 مهر 1399 - 6:37
نگرانی پوتین از تشدید درگیری ها در قره باغ

به گزارش نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، کرملین اعلام کرد ولادیمیر پوتین در این تماس تلفنی با پاشینیان درباره درگیری‌ها بر سر منطقه قره باغ گفتگو و به شدت از شرایط به وجود آمده ابراز نگرانی کرد.

رئیس جمهور روسیه در این گفتگو تاکید کرد: تمام طرف‌های درگیر در قره باغ باید در جهت کاهش تنش‌ها اقدام کنند.

از آغاز تنش و درگیری نظامی بین ارمنستان و آذربایجان، مقامات دو کشور درباره اعزام مزدور از سوریه و کشور‌های خاورمیانه‌ای اتهاماتی را علیه هم مطرح کردند. وردان توگانیان، سفیر ارمنستان در مسکو روز دوشنبه گفت ترکیه جنگنده‌هایی را از سوریه آورده است و آن‌ها وارد میدان جنگ قره باغ شدند.

درگیری‌ها میان نیرو‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ از روز یکشنبه آغاز شده و خبر‌ها حاکی از کشته شدن نیرو‌های ارمنستانی و آذربایجانی است.

از اوایل دهه ۱۹۹۰ آذربایجان و ارمنستان بر سر کنترل منطقه کوهستانی قره باغ درگیر شده‌اند. آخرین درگیری‌های مسلحانه در ماه ژوئیه آغاز شد و هر دو طرف تلفاتی را گزارش دادند.

گفته می‌شود در جدال ۳۲ ساله ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر مالکیت منطقه قره باغ تاکنون بیش از سی هزار نفر از مردم دو کشور کشته شده‌اند.

منطقه ارمنی نشین «ناگورنو-قره باغ» (قره باغ کوهستانی) در جنوب شرق جمهوری آذربایجان در سال ۱۹۹۴ میلادی به اشغال نیرو‌های ارمنستان درآمد و از آن پس با نام «جمهوری قره باغ کوهستانی» به صورت یک جانبه اعلام استقلال کرد. با این حال هیچ یک از کشور‌های جهان حتی خود ارمنستان نیز این جمهوری خودخوانده را به رسمیت نمی‌شناسند و سازمان ملل متحد نیز همچنان آن را بخشی از خاک جمهوری آذربایجان می‌داند

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=208375

ثبت نظر

-