اعلام دلایل ادامه عضویت ایران در IMF و بانک جهانی/افزایش ۱۰۰ درصدی تولید ذوب‌آهن/پیش‌بینی تورم ۱۰۰۰ درصدی در شوروی

  • کد خبر : 208348
  • 09 مهر 1399 - 5:37
اعلام دلایل ادامه عضویت ایران در IMF و بانک جهانی/افزایش ۱۰۰ درصدی تولید ذوب‌آهن/پیش‌بینی تورم ۱۰۰۰ درصدی در شوروی

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه ۹۰ ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

نهم مهرماه ۱۳۶۰؛ اخطار شهرداری تهران به دکه‌داران و دستفروشان

در پی جمع‌آوری مرتب دکه‌ها، کیوسک‌ها و بساط دست‌فروشی از سطح معابر و حاشیه خیابان‌ها، شهرداری تهران یک بار دیگر به کلیه کسانی که اقدام به ایجاد دکه و بساط دست‌فروشی به‌صورت موقت یا ثابت می‌کنند شدیدا اخطار کرد قبل از مراجعه ماموران شخصا دست به کار چیدن دکه‌ها و بساط خویش شوند؛ در غیر این صورت شهرداری تهران ناچار است برای حفظ شئونات و منافع جامعه راسا اقدامات لازم را به‌عمل آورد.

تکمیل نیروگاه رامین اهواز توسط متخصصان شوروی

سفیر شوروی در جمهوری اسلامی ایران در محل این وزارتخانه با دکتر حسن غفوری، وزیر نیرو دیدار و گفت‌و‌گو کرد. در این ملاقات که با حضور مهندس کراچیان مدیرعامل شرکت توانیر و مدیرعامل تکنوپروم اکسپرس پیمانکار نیروگاه رامین اهواز صورت گرفت، وزیر نیرو ضمن تشریح سیاست عدم‌وابستگی جمهوری اسلامی به ابرقدرت‌های شرق و غرب و گام برداشتن در راه خودکفایی اقتصادی و فنی کشور و مبارزه با امپریالیسم جهانی به سرکردگی آمریکای جهانخوار خواستار همکاری‌های فنی بین دو کشور در چارچوب این سیاست شد.

وزیر نیرو همچنین خواستار ازسرگیری و اتمام پروژه نیروگاه رامین اهواز توسط کارشناسان روسی پیمانکار این پروژه گردید.

دلایل ادامه عضویت ایران در IMF و بانک جهانی

محسن نوربخش، رئیس‌کل بانک مرکزی دلایل ادامه عضویت ایران در IMF و بانک جهانی را تشریح کرد.

دکتر نوربخش اظهار کرد: تصمیم به ادامه عضویت ایران در صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی براساس رهنمودهای وزارت خارجه گرفته شده است.

براساس این رهنمودها ما باید از سازمان‌های بین‌المللی به‌عنوان ابزاری برای ابراز نظرات و موضع‌گیری‌های کشورمان و نیز کمک به کشورهای تحت سلطه برای رهایی استفاده بکنیم. بدیهی است آمریکا بسیار خوشحال خواهد شد از اینکه ما صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی را ترک کنیم؛ زیرا از تعداد مخالفینش در این سازمان‌ها کاسته شود. درواقع حضور ما در این سازمان و ارائه نظریات انقلابی‌مان نوعی مبارزه با امپریالیسم آمریکا در صحنه بین‌المللی است.

کشورهای صنعتی خصوصا ایالات‌متحده آمریکا از یک سو با در دست داشتن بازار مواد اولیه و از سوی دیگر با کنترل بازارهای ارزی تورم و بیکاری را به کشورهای جهان خصوصا کشورهای در حال توسعه صادر می‌کنند.

روزنامه اطلاعات 9 مهر 1360

نهم مهر ۱۳۷۰؛ گزارش بانک جهانی در مورد رشد اقتصادی ایران

براساس گزارش بانک جهانی از وضع اقتصادی کشورهای جهان، اقتصاد ایران در سال ۱۹۹۰ از رشد حقیقی ۱/۱۰ درصد برخوردار بوده است.

کسر بودجه ایران در همین مدت ۸/۱ درصد تولید ناخالص داخلی بوده است. این در حالی است که این رقم در سال ۱۹۸۹ چهار درصد گزارش شده بود.

افزایش ۱۰۰ درصدی تولید ذوب‌آهن

ذوب‌آهن اصفهان با ۱۰۱ درصد افزایش تولید در ۶ ماه اول امسال به رکورد تازه‌ای از نظر تولید دست یافت.

تولیدات کالایی شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان امسال تا پایان شهریورماه به ۹۶۴ هزار ۶۷ تن رسید که این رقم نسبت به ۴۷۸ هزار و  ۶۰۴ تن تولید شش ماه اول سال ۶۹ افزایش ۱۰۱ درصدی داشته است.

پیش‌بینی تورم ۱۰۰۰ درصدی در شوروی

بانکداران دولتی و اقتصاددانان شوروی هشدار دادند که این کشور در لبه پرتگاه مالی قرار گرفته و احتمالا تورم این کشور در طی چهار ماه آینده به ۱۰۰۰ درصد خواهد رسید.

خبرگزاری مستقل اینترفاکس به نقل از «آرکادی ولسکی» گزارش داد که هشدار فوق در طی چند روز اخیر در جلسات رسمی از طریق یادداشت‌ها به اطلاع کادر رهبری شوروی رسیده است. لازم به ذکر است که «ولسکی» یکی از دوستان نزدیک گورباچف رئیس‌جمهوری شوروی و عضو کمیته ویژه تاسیس شده توسط وی اخیرا جهت اداره اقتصادی کشور پس از کودتای نافرجام اخیر شوروی است.

ولسکی گفت که کمیته ویژه باید برای محدود کردن حجم پول در گردش اقداماتی را معمول دارد ازجمله پاداش کارگران را کاهش دهد. او از مردم خواست که دولت را درک کنند.

به گفته ولسکی بانک مرکزی شوروی در روز پنج‌شنبه (۷ شهریورماه) یادداشتی به گورباچف فرستاد که به منزله آن است که شوروی در آستانه سقوط مالی قرار دارد.

ضرابخانه شوروی نمی‌تواند تقاضا برای اسکناس را که برای پرداخت دستمزد فزاینده کارگران لازم است، تامین کند. این ضرابخانه هم‌اکنون با چهار برابر سرعت چهار سال قبل اسکناس تولید می‌کند. بانک مرکزی تا پایان سپتامبر اسکناس‌های ۲۰۰ روبلی و تا پایان دسامبر اسکناس‌های ۵۰۰ روبلی باید چاپ کند. درحالی‌که بزرگ‌ترین واحد اسکناس این کشور در شرایط کنونی اسکناس ۱۰۰ روبلی است.

ولسکی گفت که کمیته اقتصادی احتمالا به مدت یک یا دو ماه یعنی تا تشکیل یک دولت جدید به کار خود ادامه خواهد داد. دولت قبلی شوروی به‌خاطر حمایت از کودتای نافرجام کنار گذاشته شد و گورباچف اکنون در صدد تشکیل دولت جدید است.

ولسکی گفت: قبل از هر چیزی این کمیته سعی خواهد کرد که مشکلات سوخت را حل کند و عرضه مواد غذایی و دارو را به مردم تضمین خواهد کرد. تولیدات نفت شوروی به شدت کاهش یافته و کمبود مواد غذایی و دارو در این کشور وجود دارد.

روزنامه اطلاعات 9 مهر 1370

نهم مهرماه ۱۳۹۰؛ لیست آپارتمان‌های ۷۰ میلیونی در تهران

براساس گزارش خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» و به گفته اکثر مشاوران ملاک فعال در مناطق مختلف تهران این روزها بیشتر متقاضیان در بازار مسکن با بودجه‌ای حدود ۷۰ میلیون تومان قصد خرید آپارتمان دارند.

تحقیقات میدانی خبرنگار «دنیای اقتصاد» درباره واحدهایی که قیمت فروش آنها ۷۰ میلیون تومان است، حاکی از این مساله است که در مناطق شمال، مرکز، شرق و غرب تهران با ۷۰ میلیون تومان می‌توان واحدهای مسکونی با متراژ‌های ۳۰ تا ۷۰ مترمربع را خرید.

یک واحد ۵۸ متری با عمر بنای ۱۲ سال، ۶۹ میلیون و  ۶۰۰ هزار تومان

یک واحد ۴۷ متری در خواجه‌نظام ۶۹ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان

واحد ۴۵ متری در مجیدیه جنوبی ۶۹ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان

در نظام‌آباد واحد ۵۰ متری، ۷۰ میلیون تومان عرضه شده‌اند.

خاوری به ایران برنگشت

روزنامه «دنیای‌اقتصاد» در صفحه ۸ خود در گزارش نوشت: درحالی‌که سخنگوی قوه‌قضائیه روز چهارشنبه اعلام کرده بود که مدیرعامل مستعفی بانک ملی نامه‌ای نوشته و گفته است که به‌زودی به ایران برمی‌گردم و بلیت برگشتم روز پنجشنبه ۷ مهرماه است، با نشستن پرواز پنج‌شنبه شب «بریتیش ایرویز» انگلیس در فرودگاه امام خمینی (ره) مشخص شد که محمودرضا خاوری با این پرواز به کشور برنگشته است. جالب آنکه برخی مسوولان بانک ملی برای استقبال از وی به فرودگاه امام خمینی (ره) رفته بودند که دست خالی بازگشتند.

مدیرعامل مستعفی بانک ملی یک روز پس از پذیرش استعفایش ظاهرا برای دیدار با خانواده به کانادا سفر کرده است.

از سوی دیگر مصطفی پورمحمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور پرونده تخلف اخیر بانکی را که به اختلاس سه هزار میلیاردی شهرت پیدا کرده، دارای دو لایه پنهان و آشکار توصیف و اظهار کرد: علت این چرخه فساد میزان سود بانکی است.

بازگشت مجدد صرافی‌ها به فروش ارز

در شرایطی که نرخ دلار در آخرین روز هفته گذشته از ۱۳۰۰ تومان عبور کرد، خبرها حاکی از چرخش مدیریت بازار ارز ازسوی بانک مرکزی است. درحالی‌که پیش از این بانک مرکزی قصد داشت با حذف صرافی‌ها از چرخه فروش ارز رسمی به ساماندهی تقاضا با استفاده از شبکه بانکی بپردازد. خبرها حاکی از فروش مجدد ارز به صرافی‌ها با نرخی نزدیک به قیمت بازار داشت.

خرید ۱۸ هزار و ۵۰۰ دستگاه بنز با ۳ هزار میلیارد تومان

روزنامه «دنیای اقتصاد» در صفحه ۱۶ نهم مهر ۱۳۹۰ در گزارشی نوشت:این روزها تقریبا هر کسی در هر صنفی با خود حساب می‌کند اگر سه هزار میلیارد تومان که اختلاس شده، داشته باشد؛ چه کارهایی می‌تواند انجام دهد. اگر بخواهیم در حوزه خودرو به این پرسش پاسخ دهیم اعداد جالبی به‌دست می‌آید. به‌عنوان مثال با سه هزار میلیارد تومان ۳۳۳ هزار و ۳۳۳ دستگاه پراید، ۲۰۰ هزار دستگاه پژو ۲۰۶ یا تندر ۹۰، ۶۰ هزار دستگاه سوزوکی گرند ویتارا و ۵۰ هزار قشقایی خرید.

اگر بنز دوست داشته باشید، می‌توانید با سه هزار میلیارد تومان حدود ۱۸ هزار و ۵۰۰ دستگاه بنز E350 بخرید.

اگر به بی‌ام‌و علاقه‌مندید، توانایی خرید ۱۱ هزار و ۱۱۱ دستگاه از گران‌ترین مدل بی‌ام‌و مدل X6 را با این پول خواهید داشت.

اما در صورتی که جزو مشتریان پورشه باشید، سه هزار میلیارد شما را صاحب ۶۸۱۸ دستگاه از مدل پانامرای این برند می‌کند.

روزنامه دنیای اقتصاد 9 مهر 1390

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=208348

ثبت نظر

-