جنگ اقتصادی را نمی توان از پشت دوربین فرماندهی کرد

  • کد خبر : 208335
  • 09 مهر 1399 - 4:55
جنگ اقتصادی را نمی توان از پشت دوربین فرماندهی کرد
به گزارش نیوز،

 سعید نجیبی عضو سابق شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی با اشاره به مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت ها گفت: وقتی صحبت از مشکلات و مدیریت اقتصادی جامعه می کنیم، طبعا هم به داخل و سیاست های داخلی دولت و هم به سیاست خارجی دولت ربط پیدا می کند. اما نکته اینجاست که ما با دولتی مواجه هستیم که از سال ۹۲ مردم را با شوق مذاکره با آمریکا و حل مشکلات اقتصادی پای صندوق آورده و در سال ۹۶ مردم را از ترس جنگ با سایر کشورها و از ترس اینکه صلح با آمریکا به هم بخورد به پای صندوق کشاند و امروز بعد از ۷ سال، همه دستاوردهای خودش را بر آب شناور و بر باد معلق می بیند و حالا چاره ای ندارد جز اینکه بگوید ریشه همه مشکلات در واشنگتن دی سی و کاخ سفید است!

مشاور سیاسی و اقتصادی رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: واقعا تاسف خورد که در جمهوری اسلامی با ۴۲ سال پیشرفت و توسعه و این همه دستاورد، این جمله ها به زبان رانده شود و حیف که ۷ سال از سال های انقلابمان صرف تحمل تدبیرهای نامدبرانه دولتی کردیم که که بعد از ۷ سال می گوید که همه مشکلات تقصیر آمریکا است.

نجیبی ادامه داد: البته این را هم باید گفت که خیلی از مشکلات کشور ناشی از غرب زدگی آقایان است. تفکری که هیچ نگاهی به ظرفیت های داخلی ندارد و همه آمال خود را در غرب و اجرای تفکرات آنها می بیند باید هم در حل مشکلات اقتصادی کشور مستاصل باشد.

وی افزود: در کشوری که اوضاع اقتصادی حتی ساماندهی کسب و کارهای خرد، راه حل های پیش پا افتاده داخلی دارد، ارتباط دادن مشکلات اقتصادی به سیاست های آمریکا و ترامپ چه وجهی دارد؟ بنابراین این حرف ها کاملا بی ربط است.

عضو سابق شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی تاکید کرد: اگر امروز یک جوان به دنبال ایجاد شغل باشد، از اولین تا آخرین مرحله با اژدهای هفت سر محیط کسب و کار رو به رو می شود و همان اول نمی تواند مجوز خود را بگیرد. اداراتی که در مسیر گرفتن مجوزها هستند مانند یک مسابقه کشتی با کسی که به دنبال ایجاد کردن شغل است، رفتار می کنند. آیا این ها ربطی به آمریکا دارد؟

نجیبی گفت: اینکه دولت نتوانسته است سامانه ای طراحی کند که حساب های بانکی حقوقی و حقیقی را شفاف کند که بداند در نظام پولی و مالی کشور چه می گذرد به آمریکا مربوط است؟ اینکه امروز دولت نمی داند هر فرد چه مقدار دلار و طلا خرید و فروش می کند، به آمریکا مربوط است؟ همه مشکلات کشور با راه حل های داخلی حل خواهد شد و انداختن مشکلات گردن آمریکا ناشی از بی عملی دولت و ناکارآمدی سیاست های آنها است. وگرنه راه حل ها نیز مشخص است لکن هیچ عزم و اراده ای برای این حل معضلات نیست.

وی تصریح کرد: امروز دولت در بدیهیات اقتصادی کشور مانده و همه فعالیت های اقتصادی را وابسته به امضای طلایی افراد خاص کرده است. امروز همه مشکلات کشور به بی تدبیری، دل بستگی به کدخدا و وادادگی دولت مربوط است.

عضو سابق شورای مرکزی جنبش عدالتخواه افزود: آقایان باید بدانند و می‌دانند ما در صف اول جنگ با آمریکا هستیم، ولی موقعیت جنگی فرماندهی نیاز دارد که پشت ماسک و دستکش و دوربین کشور را اداره نکند! هر جنگی فرماندهی می‌خواهد که نفر اول و صف‌شکن باشد و دشمن به دنبال ترور او باشد؛ نه اینکه کشور را به وضعیتی برساند که مجبور شویم پای میز مذاکره‌ ناحق بنشینیم آن‌هم با این‌ همه زجری که به ملت طی هفت سال روا شده است.

نجیبی اظهار داشت: راه حل همه مشکلات کشور داخلی است، اما برای حل آن باید عزم و اراده داشت و به‌صورت جهادی کار کرد. در حال حاضر سوء مدیریت‌ها در اداره کشور باعث بروز این مشکلات شده است.

وی افزود: اگر کشور باتدبیر صحیح و مدیریت کارآمد اداره شود،  خیلی از این فشار‌های اقتصادی خودبه‌خود حذف می‌شود. مدیریت بازار کشور را که نمی‌توان به آمریکا نسبت داد. مشخص است در این زمینه کم‌کاری‌هایی صورت می‌گیرد و دولتمردان برای توجیه آن‌ها به تحریم متوسل می‌شوند.

نجیبی گفت: در خصوص حل مشکلات کشور کارشناسان پیشنهادهای بسیاری داده اند و خیل کثیری از آنها حاضر هستند بدون هیچ چشم داشتی به دولت کمک کنند، اما لازمه آن عزم دولت است که فعلا مشاهده نمی شود.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=208335

ثبت نظر

-