تعیین تکلیف کالاهای رسوب شده در گمرک

  • کد خبر : 206417
  • 07 مهر 1399 - 21:16
تعیین تکلیف کالاهای رسوب شده در گمرک

به گزارش نیوز؛ مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق ارز و پولشویی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در سفر اخیر معاون اول رییس جمهوری به هرمزگان، مقرر شد قطعات شامل مواد اولیه تولید و همچنین قطعات مورد نیاز خط تولید که تا پنجم مهر امسال در گمرکات کشور قبض انبار شده و منتظر اعطای کد ترخیص هستند، با گزینه ارز متقاضی ترخیص شوند.

  امیرمحمد پرهام‌فر  در نشست خبری با انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور با اعلام اینکه ١۶٣٩ میلیارد ریال لوازم یدکی قاچاق خودرو از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه کشف شده است، به ایسنا گفت: کشفیات قاچاق در حوزه لوازم یدکی خودرو در سال ۱۳۹۷ به میزان ١۶٣۵ میلیارد ریال  بوده و در سال گذشته به ۴۳۱۱ میلیارد ریال رسیده که نشان از رشد ۶۳ درصدی دارد. بررسی‌ها حاکی است در سال گذشته در حوزه لوازم یدکی خودرو، کسری ۲.۴ میلیارد دلاری وجود داشته که ناشی از شکاف عرضه و تقاضا است.

مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق ارز و پولشویی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکید کرد: تنها اتفاقات مثبت در حوزه تولید می‌تواند کاهش کالای قاچاق در این حوزه را به دنبال داشته باشد که از سال ۱۳۹۷ به بعد به دلیل محدودیت‌های ارزی و ممنوعیت‌های وارداتی رشد چشمگیری داشته است. برآوردهای سال ۱۳۹۷ نشان می دهد نیاز بازار لوازم یدکی خودرو حدود ۸.۱ میلیارد دلار است که بیش از ۶.۵ میلیارد دلار آن برای تامین لوازم یدکی و بقیه برای بحث تولید بوده است.

وی با اشاره به سفر روز شنبه هفته جاری معاون اول رییس جمهوری به استان هرمزگان، خبر داد: در این سفر مقرر شد کالای رسوب شده در  گمرک که تا پنجم مهرماه قبض انبار شده‌اند و منتظر کد تخصیص ارز بوده‌اند، با ارز متقاضی ترخیص شوند. این مواد شامل همه مواداولیه تولید و قطعات مورد نیاز در خطوط تولید خودروسازان می‌شود که با این تصمیم، گشایش خوبی در صنعت ایجاد خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه با تلاش‌های ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تاکنون ۱۷ ردیف تعرفه در حوزه لوازم یدکی خودرو تعریف شده که ۱۹ هزار و ۵۰۰ شناسه کالا را شامل می شود، گفت: اقدامات پیشگیرانه در جهت شفاف‌سازی بازار و با هدف پیشگیری از قاچاق کالا صورت گرفته است. باتوجه به اینکه قطعات یدکی با استاندارد و ایمنی نیز سروکار دارد؛ لذا برای شفاف‌سازی موضوع و قابل رصد کردن بازار، شناسه و کد رهگیری برای این گروه کالایی در نظر گرفته شده است. از سال ۱۳۹۲ به موجب قانون مبارزه با قاچاق کالا، دریافت شناسه کالا الزامی شده است.

در ادامه، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان کشور گفت: این آمار در مقایسه با متوسط سال‌های گذشته که حدود ۱.۳ میلیارد دلار بود، رشد چشمگیری را نشان می‌دهد.

محبی‌نژاد ضمن تاکید براینکه صرفه اقتصادی، سهولت قاچاق و قرار نگرفتن ارز کافی در اختیار واردکنندگان رسمی، از جمله دلایل رشد قاچاق در حوزه قطعات خودرو است، اظهار کرد: خواسته این انجمن و فعالان و تولیدکنندگان قطعه‌سازی اجازه واردات یک میلیارد دلاری بدون ذکر منشأ برای کاهش مشکلات و تحقق جهش تولید است که این رقم تنها نیمی از آمار قاچاق در این حوزه را تشکیل می‌دهد.

 

 

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=206417

ثبت نظر

-