آنچه باید از هاری بدانیم+لیست و آدرس مراکز درمانی هاری

  • کد خبر : 206237
  • 07 مهر 1399 - 19:01
آنچه باید از هاری بدانیم+لیست و آدرس مراکز درمانی هاری

به گزارش نیوز، دکتر رکسانا باطبی رییس گروه بیماریهای واگیر اظهار کرد: هاری، نوعی بیماری ویروسی و قابل انتقال بین حیوان و انسان است که معمولا به واسطه گزش حیوان هار به انسان منتقل می‌ شود و  در صورت بروز بیماری در انسان متاسفانه مرگ بیمار حتمی است.وی افزود: علی رغم کشندگی بالای این بیماری، در صورت اقدام به موقع و طی مراحل شامل شست و شوی صحیح محل گزش با آب و صابون و مواد ضدعفونی کننده، واکسیناسیون و تزریق سرم ضد هاری می‌توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد.

دکتر باطبی ادامه داد: همه  پستانداران خونگرم اعم از سگ، گربه، روباه، گرگ، شغال، کفتار، راسو، خدنگ، موش خرما، خفاش و … می توانند به هاری مبتلا شوند.

رییس گروه بیماری های واگیر با اشاره به این که تمامی پستانداران خونگرم نسبت به بیماری «هاری» حساسند و ممکن است به آن مبتلا شوند، افزود: بیش از ۹۵ درصد موارد حیوان گزیدگی در محدوده تحت پوشش دانشگاه مربوط به سگ و گربه گزیدگی است؛ اما مواردی از گزش توسط گرگ، روباه، شغال و سایر حیوانات اهلی و وحشی نیز دیده می شود.

وی با اشاره به این که در سال گذشته حدود ۸ هزار مورد حیوان گزیدگی در محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گزارش شده گفت: با اقدامات به موقع هیچ موردی از هاری انسانی در محدوده این دانشگاه بروز نکرده است .

دکتر باطبی تاکید کرد: این موفقیت در پیشگیری از ابتلا موارد حیوان گزیده به بیماری هاری با تزریق ۱۷ هزار دز واکسن هاری و بالغ بر ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد سرم ضد هاری محقق شده وهمچنین در ۶ ماهه ابتدایی سال جاری (۱۳۹۹) بالغ بر ۳ هزار و ۷۰۰ مورد حیوان گزیدگی در نواحی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گزارش شده است که تمامی موارد اقدامات پیشگیری و درمانی را دریافت کرده اند.

هر حیوان گزیدگی را “هارگزیدگی” تلقی کنید

بیژن مقیمی کارشناس بیماری هاری معاونت امور بهداشتی نیز در ادامه با اشاره به این که شروع فوری اقدامات درمانی در مواقع حیوان گزیدگی در پیشگیری از بیماری ها حیاتی است، گفت: در صورت گزش انسان توسط حیوان مشکوک به هاری، بلافاصله باید اقدامات درمانی ضد هاری آغاز شود.

وی افزود: از آنجایی که هر ساله در کشور ما مواردی از آلودگی در حیوانات اهلی و وحوش دیده می شود، لذا هر حیوانی که انسان را مورد گزش قرار دهد مشکوک به هاری قلمداد می شود.

بیژن مقیمی نخستین اقدام پس از گزش به وسیله حیوان مبتلا به هاری را شست ‌و شوی محل گزش ذکر کرد و افزود: به جرأت می توان گفت نیمی از روند درمان هاری وابسته به شستشوی مناسب و کافی (۱۵ تا ۲۰ دقیقه) محل جراحت است و پس از آن ضدعفونی محل عارضه صورت می پذیرد.

 کارشناس بیماری هاری معاونت امور بهداشتی ادامه داد: چنانچه فرد حیوان گزیده به هر دلیل امکان مراجعه سریع به مراکز درمان هاری را ندارد باید در محل مناسب اقدام به شستشوی محل جراحت با آب و صابون کند و سپس در اسرع وقت خود را به نزدیکترین مرکز پیشگیری و درمان هاری برساند.

وی تاکید کرد: بلافاصله پس از گزش توسط حیوان، محل گزش را با آب و صابون بطور کامل شست و شو دهید.

کارشناس برنامه هاری دانشگاه در ادامه واکسیناسیون کامل ضدهاری را طبق دستورالعمل جدید وزارت بهداشت، ۳ تزریق واکسن داخل جلدی(اینترادرمال) در سه نوبت یا چهار تزریق عضلانی در چهار نوبت مراجعه فرد حیوان گزیده عنوان کرد و افزود: فرد گزیده شده توسط حیوان مشکوک به هاری، در صورت نیاز با تشخیص کارشناس مربوطه ممکن است سرم ضد هاری نیز دریافت ‌کند.

مقیمی انجام اقداماتی نظیر خودداری از تحریک حیوانات به خصوص سگ و گربه، واکسیانسیون افراد در معرض خطر نظیر دامپزشکان، دامداران، جنگل بانان و …، واکسیانسیون حیوانات خانگی علیه بیماری هاری، خودداری از نگهداری حیوانات در منزل، آموزش جامعه در خصوص نحوه برخورد با حیوان گزیدگی و مراقبت از کودکان در زمان مواجهه با حیوانات را در جهت پیشگیری از بیماری هاری  بسیار مؤثر دانست.

جراحتهای ناشی از حیوان گزیدگی به جز موارد خاص هرگز نباید پوشانده یا بخیه شوند

وی خودداری کادر درمانی از بخیه زدن محل جراحت و یا به تأخیر انداختن آن را در روند پیشگیری از بروز بیماری هاری بسیار کلیدی عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه ویروس هاری از جمله ویروسهای بی‌هوازی می باشد، لذا بخیه زدن در محل جراحت شرایط را جهت رشد ویروس مهیاتر می کند. در موارد ضروری می بایست پیش از بخیه در محل جراحت سرم ضدهاری تزریق گردیده و نیز مقداری سرم در محل جراحت ریخته شده و سپس بطور محدود بخیه انجام شود.

خدمات درمان هاری به صورت ۲۴ ساعته در مراکز پیشگیری و درمان هاری ارائه می شوند.

مقیمی در پایان تأکید کرد: در مواردی که فردی دچار حیوان گزیدگی می شود میبایست در اسرع وقت به مراکز پیشگیری و درمان هاری شهرستان محل سکونت مراجعه نماید. این مراکز بصورت ۲۴ ساعته آماده ارائه خدمات به موارد حیوان گزیدگی بصورت رایگان می باشند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، به پیشنهاد سازمان جهانی بهداشت ۲۸ سپتامبر (۷ مهر ماه) مصادف با سالروز درگذشت لویی پاستور، کاشف واکسن هاری، بعنوان روز جهانی هاری نامگذاری شده است.  هدف از تعیین این روز، ایجاد فرصتی برای آموزش و افزایش آگاهی کلیه افراد جامعه در مورد بیماری هاری، پیشگیری از حیوان گزیدگی و کنترل و حذف بیماری هاری در جوامع بشری است.

 ۲۸ سپتامبر امسال چهاردهمین روز جهانی هاری است. 

آدرس و شماره تماس مراکز پیشگیری و درمان هاری در استان تهران در جدول ذیل آمده است:

فهرست مراکز درمان و پیشگیری هاری شهر تهران و سایر مراکز تحت پوشش  دانشگاههای ایران، تهران و شهید بهشتی

ردیف     نام شهرستان         نام مرکز پیشگیری هاری      شماره تلفن           آدرس

۱          مرکز بهداشت غربمرکز خدمات جامع سلامت تقی نیا        ۶۶۶۹۶۳۷۳

            سه راه آذری- خیابان شاهپروری

۲          مرکزبهداشت شمالغرب         مرکز خدمات جامع سلامت کن            ۴۴۳۰۰۸۹۴        شهران- بلوارکوهسار-خیابان ادهمی-کوچه درمانگاه

۳          شهریار   مرکز خدمات جامع سلامت سهراب علی بخشی     ۶۵۲۲۴۳۲۲        بلوار انقلاب- نرسیده به میدان جهاد- جنب امامزاده اسماعیل

۴          ملارد     مرکز خدمات جامع سلامت شهیدفهمیده  ۶۵۶۷۱۷۹۱        بلوار رسول اکرم- جنب اورژانس ۱۱۵

۵          شهرقدس  مرکز خدمات جامع سلامت نیمه شعبان  ۴۸۸۲۰۶۰۰

            خیابان آزادی- خیابان ۸متری شورا

۶          بهارستانمرکز خدمات جامع سلامت نسیم شهر    ۵۶۶۱۷۱۲۸        نسیم شهر-وجه آباد -بعدازمیدان رجایی-خیابان۲۰متری کوهپایی

۷          رباط کریم            مرکز خدمات جامع سلامت شاطریان     ۷- ۵۶۴۳۳۷۷۰    خیابان بخشداری- بیمارستان حضرت فاطمه(س)

۸          پاکدشت   مرکز خدمات جامع سلامت اشرفی اصفهانی        ۳۶۰۲۷۲۵۷        پاکدشت- میدان شهید گمنام

۹          پیشوا      درمانگاه شبانه روزی مهتدی  ۳۶۷۸۱۲۵۶        شهرک نقش جهان- انتهای شهرک طاق سپهر- جنب مدرسه الغدیر

۱۰        شرق تهران          مرکز بهداشت شرق تهران     ۷۷۴۳۳۵۴۵        میدان امامت- خیابان جدیدی- خیابان ابوریحان

۱۱        شمال تهران          مرکز بهداشت شمال تهران     ۸۸۵۱۴۰۹۴        خیابان شریعتی – نرسیده به پل سیدخندان – کوچه اشراقی پلاک ۱۶/۲

۱۲        دماوند     شبکه بهداشت و درمان دماوند۷۶۳۱۵۴۵۵        دماوند- جیلارد- کوچه دبیرستان دکتر حسابی- شبکه بهداشت و درمان دماوند

۱۳        شمیراناتشبکه بهداشت و درمان شمیرانات         ۲۲۶۸۶۷۲۴        میدان قدس- خ شریعتی- جنب داروخانه طالقانی مر کز بهداشت شمیرانات

۱۴        بومهن     مرکز خدمات جامع سلامت ولیعصر      ۷۶۲۲۴۰۱۱

۷۶۲۳۵۰۴۰        اول بومهن پشت آتش نشانی خیابان محراب درمانگاه ولیعصر

۱۵        فشم        مرکز خدمات جامع سلامت فشم           ۲۶۵۰۲۰۳۱        میدان فشم، روبروی پمپ بنزین

۱۶        لواسان    مرکز خدمات جامع سلامت لواسان        ۲۶۵۴۲۶۲۶        میدان گلندوک، خ نجار کلا پائین، رو به روی مسجد

۱۷        فیروزکوهمرکز بهداشت شهرستان فیروزکوه        ۷۶۴۴۳۱۰۴        فیروزکوه- میدان راه آهن

۱۸        ورامین    شبکه بهداشت و درمان ورامین            ۳۶۲۸۰۰۳۸        ورامین – روبروی فرمانداری

۱۹        قرچک    شبکه بهداشت و درمان قرچک            ۳۶۱۳۵۶۸۵        قرچک باقرآباد- خیابان اصلی- جنب بانک مسکن

۲۰        اسلام شهر            شبکه بهداشت و درمان اسلام شهر        ۵۶۳۷۳۰۹۴        جاده ساوه-بهرام آباد-نرسیده به میدان نماز

۲۱        شهر ری  شبکه بهداشت و درمان شهر ری          ۳۳۸۸۳۰۳۴        پل بعثت- خیابان بروجردی-کیانشهر-شهرک مطهری-خیابان قاضی زاده

۲۲        شهرری   مرکزبهداشتی درمانی حسن آباد           ۵۶۲۲۲۱۲۱        اتوبان قم – تهران- حسن آباد- مرکز اورژانس حسن آباد

۲۳        انستیتو پاستور ایران            انستیتو پاستور ایران            ۶۶۹۵۳۳۱۱        میدان پاستور- خیابان پاستور- خیابان ۱۲فروردین- پلاک ۶۹

منبع: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=206237

ثبت نظر

-