کتاب‌های خوب، کم‌تر الکترونیکی شده‌اند

  • کد خبر : 206166
  • 07 مهر 1399 - 18:10
کتاب‌های خوب، کم‌تر الکترونیکی شده‌اند

به گزارش ، حجت احدی از ناشران الکترونیک کشور و بنیانگذار نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای درباره اینکه چرا کتاب الکترونیک نسبت به کتاب فیزیکی مخاطب کمتری دارد، اظهار داشت: دلیل کم بودن مخاطب کتاب الکترونیک این است که این صنعت متولیان متعددی دارد؛ گویا این صنعت هیچ متولی ندارد، ولی اگر یک متولی قدرتمند با دانش روز پشت این صنعت بود به این وضع دچار نمی‌شد. دلیل دیگر اینکه ما تعریف درستی از کتاب الکترونیک نداریم. پس چطور می‌خواهیم مخاطب داشته باشیم؟

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به شیوع ویروس کرونا و شرایط قرنطینه خانگی به نظر می‌رسد اقبال به کتاب‌های الکترونیک نسبت به گذشته بیشتر شده است. آیا این دسته از کتاب‌ها توانسته‌اند نیاز مخاطبان را تامین کنند، توضیح داد: کتاب‌های خوب کمتر به صورت الکترونیک درآمده‌اند. می‌توان گفت در کشور ما از ۱۰ درصد ظرفیت این صنعت هم استفاده نمی‌شود.

احدی خاطرنشان کرد: اکثر کتاب‌های خوب در دست ناشران بزرگ است و آنها که بازار کتاب مکتوب را در قبضه دارند، رغبت کمتری به این صنعت نوظهور نشان می‌دهند.

این ناشر فعال در بخش الکترونیک در پاسخ به اینکه به عنوان یک ناشر الکترونیک که کتاب کودک تولید می‌کند موانع و مشکلات مسیر کاری شما چیست، توضیح داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر متولیان نباید به مسائل فنی این صنعت ورود پیدا کنند. چون علم و دانش کافی آن را ندارند. مهم است و تکرار می‌کنم نباید در آن دخالت کنند. وزارت ارشاد باید نظارت کند که محتوای نامناسب نشر پیدا نکند. دخالت بی‌جا باعث شده طی ۲۰ سال گذشته موسسات نشر الکترونیک از صد و اندی فراتر نرود و از آنها هم ۱۰ ناشر بیشتر فعال نیستند. هرچند ناشران فعال هم اکثرا در حال تکثیر و فروش نرم افزارهای کاربردی خارجی هستند.

به گفته وی، متاسفانه در حوزه کودک عملاً شرکت فعال آنچنانی وجود ندارد. اگر باشد اصل محتوا خارجی است. نکته اساسی دیگر این است که فعالان حوزه نشر الکترونیک برای تولید محتوا نیاز به آموزش تخصصی دارند. این مطلب را بنده بارها به دوستان مرکز رسانه‌های دیجیتال گوشزد کردم ولی تاثیری ندیدم.

احدی در بخش دیگر پیرامون میزان فروش کتاب‌هایش در دوران کرونا از اسفند تا تابستان ۹۹ گفت: فروش ما افت زیادی داشته است. متاسفانه مقوله فرهنگی اولویت آخر خانواده است؛ هرچند در این وضعیت اقتصادی انتظار زیادی نمی‌توانیم داشته باشیم.

وی درباره نقش مهم صداوسیما در معرفی و تشویق مردم به استفاده از کتاب الکترونیک ابراز داشت: در مقوله فرهنگی صداوسیما انحصارطلب است و سیاست‌های فرهنگی خاص خود را دارد؛ بنابراین امیدی به کار مثبت برای ناشران توسط آن نمی‌توان داشت.

وی در پایان در پاسخ به اینکه پیشنهاد یا طرحی در زمینه کتاب الکترونیک دارید، افزود: این صنعت بهتر است مثل روزنامه‌ها مدیریت و نظارت شود.‌ باید اجازه داد مدیران مسئول و متعهد طی مجوزی مطالب خود را نشر دهند و وزارت ارشاد فقط آنها رصد کرده و نظارت داشته باشد.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=206166

ثبت نظر

-