واکنش یک اقتصاددان به اظهارات روحانی: از ۷ سال پیش هم طرح اقتصادی نداشتید

  • کد خبر : 205671
  • 07 مهر 1399 - 11:51
واکنش یک اقتصاددان به اظهارات روحانی: از ۷ سال پیش هم طرح اقتصادی نداشتید
به گزارش نیوز،

حسین عیوضلو مدیر گروه اقتصاد سیاسی دانشگاه امام صادق و تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره اظهارات روز گذشته آقای روحانی مبنی بر اینکه تمام مشکلات امروز کشور گردن واشنگتن دی سی است و مردم باید لعن و نفرین خود را به آدرس آنجا بدهند، گفت: مشکلات امروز کشور نشات گرفته از ناکارآمدی در حکمرانی است، این باید از جوانب مختلف بررسی شود و لزوما نمی‌شود اشکال را به یک طرف وارد کرد اما در حوزه صحبت‌هایی که آقای رئیس جمهور و تیم دولت مطرح می‌کنند، ما از همان ابتدای شروع کار دولت یعنی هفت سال پیش و بویژه در دور دوم، طی بیانیه‌های متعددی که با جمعی از اقتصاددانان نوشتیم این نکته را مطرح کردیم که این دولت هیچ طرحی برای حل مسائل اقتصادی ندارد اما اثری نداشت.

وی ادامه داد: جلساتی که چندین سال پیش در خصوص فروش نفت و مشکلات حوزه نفت مطرح می‌شد و صحبت‌های مسئولان این حوزه نشان می‌داد هیچ راهکاری برای شرایط بحرانی ندارند و راهکار را صرفاً در مذاکره با غرب می‌دانستند. همچنین باید به نظام تصمیم‌گیری در کشور نیز پرداخت چرا که مشکلات امروز کشور به یک فرد یا گروه برنمی‌گردد. معتقدم به طور کلی در نظام تصمیم‌گیری کشور در حوزه نظری،‌ طرح جامعی برای حل مشکلات در چارچوب نظام جمهوری اسلامی ایران نداریم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه حل مسائل نظام به یکسری ایده و طرح کلی و اصطلاحا Big Pictureنیاز دارد و با راهکارهای جزء نگرانه و بدون نقشه جدید و جامع به نتیجه نمی‌رسد، اظهار داشت: به طور مثال ما سال‌هاست که فریاد زدیم نظام بانکداری بدون ربا مشکلی را از این نظام حل نمی‌کند و باید یک راهکار جامع در چارچوب نظام بانکداری اسلامی تدوین و پرداخته شود. بعضی روش‌هایی که تاکنون اتخاذ شده است جزء نگرانه است و نمی‌تواند تمام مسائل نظام‌های مورد نظر را پوشش دهد و به همین خاطر جواب نمی‌دهد؛ منتهی ما همیشه می‌خواهیم با ساده اندیشی مسائل را حل و فصل کنیم.

مدیر گروه اقتصاد سیاسی دانشگاه امام صادق در خصوص سیاست دولت آقای روحانی و ربط دادن مشکلات کشور به مذاکره، خاطرنشان کرد: این هم یکی از بخش‌هایی است که ناکارآمدی را در نظام تصمیم‌گیری کشور نشان می‌دهد. آن موقعی که دولت‌های قبلی راهکارهای خوبی را با سازوکار درست برای مقابله با تحریم‌ها پیدا کرده بودند و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نیز به این موضوع اشراف داشت،‌ آقایان بحث کاسبان تحریم را مطرح کردند و کسانی را که سازوکار ارائه داده بودند به سخره گرفتند و کل تشکیلاتی که حالت مقابله با تحریم‌ها را داشتند بهم زدند و عده‌ای را زیر سوال بردند.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه دولت در این مدت فرصت سوزی کرد، اظهار داشت: هر دولتی که سر کار می‌آید باید برنامه‌های قبلی را تداوم دهد چرا که پای همه آنها هزینه ملی صرف شده است و زیر ساخت و ساختار ایجاد شده بود؛ اما کل این‌ها را بهم ریختند و این نقشه را در سال ۹۳_۹۴ برهم زدند و ما امروز نتیجه آن را می‌بینیم. افرادی که با جان و دل در این راه زحمت کشیدند، در این مسیر یا تحریم شدند یا آبرویشان را بردند. این اتفاقات نشان می‌دهد نظام حکمرانی کشور در این زمینه خیلی راهکار جامعی ندارد.

عیوضلو ادامه داد: ما بارها حرف از نظام جامع متمرکز زدیم؛ این نظام جامع را تحت عنوان سران قوا مطرح کردند؛ اما آن‌ها هم حالت اداری دارند و از سازمان متمرکز و یکپارچه و تخصصی  برای مقابله و خنثی سازی تحریم‌ها یا خنثی سازی آن برخوردار نیست.

وی با اشاره به اینکه ما سال‌های مدیدی زحمت کشیدیم و طرح ارائه دادیم، اما خودشان آمدند و خرابش کردند خاطرنشان کرد: ما هم دیگر از بیان این مطالب خسته شده‌ایم. نظام حکمرانی امروز باید بازنگری در خصوص این مسائل داشته باشد؛ این قضیه برای امروز نیست بلکه شروع آن از  جلسات چهار پنج سال پیش است که در آن‌ها هیچ طرح و ایده‌ای نداشتند. همه مشکلات امروز راهکار داشت و می‌شد آنها را حل کرد، اما افراط و تفریط و همچنین تغییر مدیران کار را خراب کرد و برنامه‌ها کلا بهم ریخت و هزینه‌های سختی را برای نظام ایجاد کرد.

این استاد دانشگاه گفت: البته نمی گویم که راهها بسته است ، بلکه امروز هم با نظام برنامه ریزی ضربتی و با دادن اختیار لازم به افراد مجرب و امتحان پس داده و حرفه‌ای می‌شود به راهکارهای مناسب دست یافت و مشکلات مردم را تدبیر نمود اما به شرطی که مدعیان بی تدبیر کنار گذاشته شوند.

لینک کوتاه : https://www.news.ir/?p=205671

ثبت نظر

-